Firma projektowa działająca na zlecenie ratusza szykuje koncepcję przebudowy ulicy Partyzantów w Olsztynie. Inwestycja miałaby być realizowana w dwóch etapach, z których każdy musi zostać oddzielnie zaprojektowany. Mowa o odcinku od ulicy 1-go Maja do Pl. Bema w Olsztynie oraz od tego ronda do skrzyżowania ulicy Lubelskiej z Przemysłową.
Koncepcja przebudowy musi zakładać poprawę parametrów funkcjonalno - technicznych drogi, nadanie priorytetu transportowi publicznemu, uspokojenie i upłynnienie ruchu samochodowego, stworzenie warunków do bezpiecznego przemieszczania się pieszych i rowerzystów, a przy tym zachować istniejące powiązania z elementami układu komunikacyjnego.
Wielowariantowa koncepcja przebudowy została wstępnie przygotowana, a mieszkańcy wciąż online mogą wyrażać swoje zdanie na ich temat i wybrać ich zdaniem najatrakcyjniejsze rozwiązanie. Do tej pory olsztynianie, projektanci i urzędnicy spotykali się trzykrotnie, by rozmawiać o przyszłości trasy wiodącej od ul. 1 Maja do okolic dworca. Była dyskusja na temat koncepcji oraz praca na konkretnych przykładach przygotowanych propozycji.
Mieszkańcy w trakcie konsultacji zgłaszali szereg uwag. W połowie września Towarzystwo Miłośników Olsztyna zgłaszało, że na żadnym z prezentowanych wariantów, przy planowanym przedłużeniu pieszego szlaku komunikacyjnego z ul. Dąbrowszczaków na Zatorze (przejście przez tory), nie zaplanowano ścieżki rowerowej.
Jeden z mieszkańców Wspólnoty Mieszkaniowej Partyzantów 65 zauważył również, że zmiana koncepcji południowej części ul. Partyzantów od ul. Dąbrowszczaków do Ronda Bema, wyłącza funkcjonowanie firm handlowo-usługowych w tej części ulicy z uwagi na brak miejsc postojowych dla dostaw.
Zarząd Wspólnoty Partyzantów 16 zgłosił również uwagę na to, iż w prezentowanych koncepcjach brak jest obiecanego, charakteru alejowego przed zabytkowymi kamienicami po północnej stronie ulicy.
Mieszkańcy apelowali również o utrzymanie alejowego układu zieleni, tzn. po obu stronach, także w miejscach gdzie dokonano wycinki drzew. Ważne jest dla nich również utrzymanie historycznych gatunków drzew na zasadzie faktycznej rewaloryzacji zabytkowej kompozycji zieleni.
Złożono również wniosek o ustalenie priorytetu dla pieszego. Zdaniem mieszkańców obecnie czas oczekiwania na przejście przez końcowy fragment ul. 1-go Maja na światłach jest za długi.
Uwagi mieszkańców dotyczyły również konieczności zaprojektowania połączenia pieszego między budynkiem 13 a 14 do parkingu przy ul. Partyzantów. Wnioskowano również o zaprojektowanie trzeciego pasa przeznaczonego do skrętu w ul. Lanca od ul. 1-go Maja.
Mieszkańcy chcą też zmiany lokalizacji przystanków autobusowych, tak by pierwszy znalazł się przy Liceum Plastycznym, drugi przy Dąbrowszczaków( do obsługi przyszłego przejścia pod nasypem w kierunku Zatorza i dla pasażerów ze Śródmieścia), a trzeci po drugiej stronie Polmozbytu (dla zmierzających na Zatorze, mniejsza odległość do pokonania). Dla podróżujących do centrum pierwszy mógłby znajdować się za rondem w okolicach zegara (jak najbliżej ronda, jest to znacząca różnica dla pasażerów z Zatorza), drugi w okolicach archiwum państwowego (do obsługi przyszłego przejścia pod nasypem w kierunku Zatorza i łatwiejsze dojście do centrum), a trzeci w okolicach wyloty przy ul. 1 Maja.
Wśród propozycji znalazły się rownież rozwiązania mające pomóc w uspokojeniu ruchu samochodowego. Padły propozycje zamontownia przed przejściami dla pieszych "poduszek berlińskich”, bez problemu przejeżdża nad nimi autobus, a samochód osobowy musi zwolnić. Zdaniem społeczników z FRO, którzy są pomysłodawcami tego rozwiązania - ponieważ przejścia są w większości zlokalizowane w okolicach wlotów w ul. Partyzantów, umożliwi to również płynne włączanie się do ruchu z tych wlotów, a także zjazd do nich.
Forum Rozwoju Olsztyna proponuje również ograniczenie przekroju skrzyżowania Lubelska-Przemysłowa poprzez zmniejszenie pasów ruchu i organizację tego skrzyżowania w formie ronda bez sygnalizacji świetlnej. To nie koniec. FRO proponuje również przeniesienie ruchu samochodowego na wschodnią nitkę ul. Dworcowej, a na zaoszczędzonej przestrzeni zachodniej nitki organizację miejsc postojowych dla komunikacji minibusowej lub przestrzeni rekreacyjnej dla mieszkańców pobliskich bloków, którzy takiej przestrzeni nie posiadają.
Jak zapewniają urzędnicy wszystkie uwagi trafiają do projektanta i jeśli to możliwe, nanoszone są na planach przygotowywanej koncepcji.
Z nowymi zmianami i ostatecznie wypracowanym kształtem koncepcji przebudowy będzie można zapoznać się już dziś (29 września) podczas ostatniego spotkania otwartego. Spotkanie zaplanowano o godzinie 17.00 w Ośrodku Badań im Wojciecha Kętrzyńskiego przy ul. Partyzantów 87.
Komentarze (1)
Dodaj swój komentarz