Dziś jest: 24.11.2024
Imieniny: Chryzogona, Emmy, Flory
Data dodania: 2011-11-02 09:21
Ostatnia aktualizacja 2014-07-15 04:17

Redakcja

Przebudowa ul. Pieniężnego - nic pewnego, a jednak budzi emocje

Jak już informowaliśmy - planowana w ubiegłym roku przebudowa ul. Pieniężnego póki co została zepchnięta na boczny tor. Wciąż nie wybrano jednego wariantu przebudowy i co najważniejsze w ratuszu nie ma pieniędzy na realizację tej inwestycji. Pomimo tych ustaleń, olsztynianie wciąż pytają o szczegóły sprawy.

reklama

Platforma Konsultacji Społecznych wciąż żyje tematem przebudowy ul. Pieniężnego, której warianty miasto przedstawiło jeszcze w ubiegłym roku. Mimom tego, że MZDiM oraz ratusz od dawna ucinają temat – tłumacząc, że środków na ten cel nie ma w budżecie i póki co nie ma również pomysłu na jej sfinansowanie, olsztynianie korzystając ze swojego prawa – zadają pytania.

 

Przypomnijmy, w październiku ubiegłego roku Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Olsztynie przedstawił cztery warianty przebudowy ciągu ulic F. Szrajbera i S. Pieniężnego wraz z przebudową mostu Św. Jakuba przez rzekę Łynę. Mieszkańcy podczas konsultacji opowiedzieli się za wariantem pierwszym, który poza remontem stanu istniejącego wprowadzał niewielkie zmiany. Władze miasta stawiały zaś na wariant drugi, czyli ten zakładający poszerzenie ulicy, tak by powstały po dwa pasy w każdym z kierunków.

 

Jak informowaliśmy pod koniec września tego roku, ostatecznie nie wybrano żadnego wariantu do realizacji. Dodatkowo dowiedzieliśmy się, że przebudowa ul. Pieniężnego na odcinku od Placu Jana Pawła II do ul 22-go Stycznia została włączona w zakres programu „Modernizacja i rozwój zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w Olsztynie”, czyli budowy linii tramwajowej. Na tym odcinku zostanie wybudowany dodatkowy pas ruchu dla jadących w dół, w kierunku południowym.

 

Użytkownik platformy konsultacji społecznych bartek_b, ma jednak pewne wątpliwości. Jak twierdzi raz drogowcy twierdzą, że żadem wariant nie został wybrany, innym razem, powołują się na wariant zaakceptowany przez zamawiającego – miasto. Bartek_b swoje wątpliwości wspiera argumentami, które znaleźć można w Programie Funkcjonalno-Użytkowym na budowę linii tramwajowej, ulicy Obiegowej, przejścia podziemnego i zajezdni, na stronie 104:

Rozwiązanie geometrii skrzyżowania i sterowania należy dostosować do załączonej Koncepcji przebudowy ciągu ulic S. Pieniężnego – F. Szrajbera wraz z budową nowego mostu przez rzekę Łynę, która w wariancie II (zaakceptowanym przez Zamawiającego) określa docelowy zakres przebudowy ul. Pieniężnego, w tym wykonanie czterech pasów ruchu (po dwa w każdym kierunku).

 

Wątpliwości stara się wyjaśnić rzecznik MZDiM, Paweł Pliszka:

- Program funkcjonalno-użytkowy dla budowy linii tramwajowej rzeczywiście odnosi się do koncepcji przebudowy ul. Pieniężnego, bo jego autorzy zakładali, że powstanie projektu. Jednak go nie ma, a jeśli będzie tworzony, to zostanie dostosowany do już istniejących rozwiązań, czyli skrzyżowania, które powstanie po uruchomieniu tramwajów. W PFU sugerowane jest wykonanie ulicy Pieniężnego jako drogi czteropasmowej i dwukierunkowej od pl. Jana Pawła II do ul. Jedności Słowiańskiej. To, z tego co wiemy, jeszcze będzie konsultowane z mieszkańcami, jak wszystkie elementy dotyczące geometrii dróg przebudowywanych w związku z tramwajami. To, jak będzie wyglądała przebudowa dalszych odcinków Pieniężnego, zdeterminowane jest uruchomieniem linii tramwajowej i rozkładem natężenia ruchu po tym zdarzeniu, a także przebudową mostu na skrzyżowaniu ze Staszica.

Olsztynianie pytają również o ewentualne zamknięcie ul. 11 Listopada dla ruchu – o czym jakiś czas temu wspominano przy okazji konsultowania projektu budowy linii tramwajowej jak i przebudowy ul. Pieniężnego.

- Ulica 11 Listopada nie będzie zamknięta dla ruchu. Na pewno będzie on ograniczony po uruchomieniu tramwajów i przebudowie ul. Pieniężnego w związku z tym projektem (od pl. Jana Pawła II do skrzyżowania z ul. Jedności Słowiańskiej). Ulica 11 Listopada wciąż musi się odbywać ruch lokalny (mieszkańcy, samochody z zaopatrzeniem, służby miejskie i komunikacja miejska). Po tym „zabiegu” ul. Pieniężnego przejmie ruch z 11 Listopada. Idea zrównoważonego transportu nie zakłada zamknięcia ruchu w centrum jedną krótką decyzją. Raczej winien to być proces wynikający z ewolucji , a nie rewolucji. „Odsunięcie” samochodów od Starego Miasta ograniczając ruch na 11 Listopada i Jedności Słowiańskiej, a także na Nowowiejskiego (po zbudowaniu na niej ścieżki rowerowej i zwężeniu jej do jednego pasa, straci ona zapewne na atrakcyjności w oczach kierowców) osiągamy sporo w procesie zrównoważonego transportu. Stworzenie czterech pasów jezdni na ul. Pieniężnego da możliwość wprowadzania wielu rozwiązań ruchu, np. wyznaczenia dwóch z nich do roli buspasów – wyjaśnia rzecznik MZDiM, Paweł Pliszka.

Źródło: konsultacje.olsztyn.eu/własne/MZDiM

Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz


www.autoczescionline24.pl