PKP rozstrzygnęło drugi przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla budowy dworca Olsztyn Główny wraz z modernizacją układu torowo-peronowego i infrastruktury kolejowej. Inwestycja będzie realizowana w ramach prac na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn.
Wykonawcą będzie firma Multiconsult Polska Sp. z o. o, która zaprojektuje przebudowę za kwotę 7,726 mln zł brutto. To o ponad 2 mln złotych więcej niż ta sama firma oferowała w pierwszym, zwycięskim dla niej, przetargu unieważnionym po tym, jak sprawę pod kątem''ustawiania'' przetargu badało CBA.
Jak oświawdczyła firma, Multiconsult Polska Sp. z o. o, zarzuty w sprawie ustawionych przetargów m.in. na projekt budowy dworca Olsztyn Główny wraz z modernizacją torów i infrastruktury oraz zatrzymania dokonane przez CBA nie dotyczyły firmy Multiconsult Polska sp. z o.o. i jej pracowników.
- Etyka i przejrzystość w przebiegu procesów przetargowych jest dla nas jedną z kluczowych wartości – zapewnia Jarosław Wielopolski, prezes zarządu i dyrektor zarządzający spółki Multiconsult Polska sp. z o.o.
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla budowy dworca Olsztyn Główny wraz z modernizacją układu torowo-peronowego i infrastruktury kolejowej. Inwestycja będzie realizowana w ramach prac na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn.
Zadanie jest podzielone na dwie części. Zakres inwestycji PKP PLK obejmuje zaprojektowanie wielobranżowej przebudowy infrastruktury torowo-peronowej, natomiast zakres PKP SA to projekt wyburzenia istniejącego dworca oraz budowa nowego budynku wraz z zagospodarowaniem przyległego terenu.
Projekt nowego dworca zakładać będzie stworzenie wysokiej jakości przestrzeni obsługi podróżnych, dostosowanej w pełni do korzystania z obiektu przez osoby o ograniczonej możliwości poruszania się.
Obiekt ma wpisywać się w obowiązujące trendy projektowe z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju, minimalizowania kosztów eksploatacji i maksymalizacji efektywności wykorzystania obiektu.
Celem jest także stworzenie przestrzeni objętej czytelną i atrakcyjną wizualnie informacją dla podróżnych, zgodną z obowiązującymi wytycznymi PKP S.A., z uwzględnieniem informacji także dla osób niewidomych i niedowidzących.
PKP oczekuje również przywrócenia obiektowi dworcowemu należytej reprezentacyjności, jako „bramy do miasta” i stworzenie obiektu stanowiącego wizytówkę kolei i miasta poprzez wyeksponowanie walorów architektonicznych, czy zachowanie elementów wystroju wewnętrznego posiadających znaczenie historyczne takich jak: modernistyczne mozaiki zlokalizowane na ścianach w hali głównej dworca i poczekalni oraz istniejących zegarów ściennych.
Układ funkcjonalny obiektu oraz jego wyposażenie instalacyjne powinny zapewniać wysoki standard obsługi podróżnych i klientów w zakresie usług kolejowych oraz towarzyszących im usług komercyjnych.
Z kolei projekt przebudowy układu torowo-peronowego powinien przewidywać przebudowę głowic rozjazdowych stacji, torów stacyjnych w peronach wraz z podtorzem oraz siecią trakcyjną. Zakłada się likwidację budynku byłej nastawni na końcu peronu 3, budynku dyżurnego ruchu peronowego na peronie 3, a także likwidację włazów do schronów usytuowanych na peronie nr 3 i 4. Przewidziane jest zachowanie układu czterech peronów, z podniesieniem do przepisowej wysokości 0,76 m ponad główkę szyny. Stare wiaty na peronach 2, 3 i 4 powinny zostać zachowane, z założeniem kompleksowego remontu dachowego. Ponadto na peronie 1 powinna stanąć nowa wiata, nawiązująca do budynku dworca.
Przypomnimy, olsztyńskie stowarzyszenia wciąż walczą o to, by stary Dworzec Główny został wpisany do rejestru zabytków. Jeśli tak się stanie - wykonawca projektu przebudowy dworca będzie musiał zaprojektować przebudowę obecnej bryły bez jej wyburzania.
Komentarze (9)
Dodaj swój komentarz