Dziś jest: 22.11.2024
Imieniny: Cecylii, Stefana
Data dodania: 2019-01-17 11:50

Redakcja

Przetarg na projekt Dworca Głównego w Olsztynie rozstrzygnięty. Projektant ten sam – oferta wyższa

Spółka PKP rozstrzygnęła drugi przetarg na projekt przebudowy dworca w Olsztynie wraz z modernizacją układu torowo-peronowego i infrastruktury kolejowej. Poprzedni, został unieważniony po tym, jak CBA zatrzymało 5 osób w związku z podejrzeniem ''ustawienia'' zamówienia. Co ciekawe, drugi przetarg wygrała ta sama firma, która zwyciężyła w pierwszym zamówieniu – tyle, że tym razem jej oferta jest znacznie wyższa.

reklama

PKP rozstrzygnęło drugi przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla budowy dworca Olsztyn Główny wraz z modernizacją układu torowo-peronowego i infrastruktury kolejowej. Inwestycja będzie realizowana w ramach prac na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn.

Wykonawcą będzie firma Multiconsult Polska Sp. z o. o, która zaprojektuje przebudowę za kwotę 7,726 mln zł brutto. To o ponad 2 mln złotych więcej niż ta sama firma oferowała w pierwszym, zwycięskim dla niej, przetargu unieważnionym po tym, jak sprawę pod kątem''ustawiania'' przetargu badało CBA.

Jak oświawdczyła firma, Multiconsult Polska Sp. z o. o, zarzuty w sprawie ustawionych przetargów m.in. na projekt budowy dworca Olsztyn Główny wraz z modernizacją torów i infrastruktury oraz zatrzymania dokonane przez CBA nie dotyczyły firmy Multiconsult Polska sp. z o.o. i jej pracowników.

- Etyka i przejrzystość w przebiegu procesów przetargowych jest dla nas jedną z kluczowych wartości – zapewnia Jarosław Wielopolski, prezes zarządu i dyrektor zarządzający spółki Multiconsult Polska sp. z o.o.

Przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla budowy dworca Olsztyn Główny wraz z modernizacją układu torowo-peronowego i infrastruktury kolejowej. Inwestycja będzie realizowana w ramach prac na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn.

Zadanie jest podzielone na dwie części. Zakres inwestycji PKP PLK obejmuje zaprojektowanie wielobranżowej przebudowy infrastruktury torowo-peronowej, natomiast zakres PKP SA to projekt wyburzenia istniejącego dworca oraz budowa nowego budynku wraz z zagospodarowaniem przyległego terenu.

Projekt nowego dworca zakładać będzie stworzenie wysokiej jakości przestrzeni obsługi podróżnych, dostosowanej w pełni do korzystania z obiektu przez osoby o ograniczonej możliwości poruszania się.

Obiekt ma wpisywać się w obowiązujące trendy projektowe z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju, minimalizowania kosztów eksploatacji i maksymalizacji efektywności wykorzystania obiektu.

Celem jest także stworzenie przestrzeni objętej czytelną i atrakcyjną wizualnie informacją dla podróżnych, zgodną z obowiązującymi wytycznymi PKP S.A., z uwzględnieniem informacji także dla osób niewidomych i niedowidzących.

PKP oczekuje również przywrócenia obiektowi dworcowemu należytej reprezentacyjności, jako „bramy do miasta” i stworzenie obiektu stanowiącego wizytówkę kolei i miasta poprzez wyeksponowanie walorów architektonicznych, czy zachowanie elementów wystroju wewnętrznego posiadających znaczenie historyczne takich jak: modernistyczne mozaiki zlokalizowane na ścianach w hali głównej dworca i poczekalni oraz istniejących zegarów ściennych.

Układ funkcjonalny obiektu oraz jego wyposażenie instalacyjne powinny zapewniać wysoki standard obsługi podróżnych i klientów w zakresie usług kolejowych oraz towarzyszących im usług komercyjnych.

Z kolei projekt przebudowy układu torowo-peronowego powinien przewidywać przebudowę głowic rozjazdowych stacji, torów stacyjnych w peronach wraz z podtorzem oraz siecią trakcyjną. Zakłada się likwidację budynku byłej nastawni na końcu peronu 3, budynku dyżurnego ruchu peronowego na peronie 3, a także likwidację włazów do schronów usytuowanych na peronie nr 3 i 4. Przewidziane jest zachowanie układu czterech peronów, z podniesieniem do przepisowej wysokości 0,76 m ponad główkę szyny. Stare wiaty na peronach 2, 3 i 4 powinny zostać zachowane, z założeniem kompleksowego remontu dachowego. Ponadto na peronie 1 powinna stanąć nowa wiata, nawiązująca do budynku dworca. 

Przypomnimy, olsztyńskie stowarzyszenia wciąż walczą o to, by stary Dworzec Główny został wpisany do rejestru zabytków. Jeśli tak się stanie - wykonawca projektu przebudowy dworca będzie musiał zaprojektować przebudowę obecnej bryły bez jej wyburzania.

Komentarze (9)

Dodaj swój komentarz

  • Lenin wiecznie żywy 2019-01-19 20:34:28 83.9.*.*
    Ten co jest dworzec jest duży tylko ma za dużo jakiś śmiesznych sklepików i trolowni !!! Trzeba go przebudowac w taki sposób by pozbyć sie tego co nie potrzebne a dać miejsce dla ludzi oczekujących na podróż . zagwarantować in coś wiecej niż oszczane łąwki przez meneli dworcowych ...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 0
  • Kórnik 2019-01-18 10:53:37 213.73.*.*
    Wybudują mały kurnik jak w Ciechanowie to ciekawe co powiedzą krytycy obecnego dworca?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 2
  • brawo 2019-01-18 09:18:21 83.12.*.*
    Czyli wychodzi na to, że całe zamieszanie wokół dworca kosztowało już ponad 2 mln złotych czystej gotówki. Kosztowało oczywiście PKP, ale te same 2 mln mniej będzie teraz PKP miało do wydania na nasz olsztyński dworzec.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 2
  • Lulu 2019-01-18 07:16:06 188.147.*.*
    Panie Konssrwatorze??? Co??? Czas!!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 1
  • Verka Serduschka 2019-01-17 12:21:12 188.147.*.*
    Patrząc na obecne tendencje PKP do zmniejszania dworców kolejowych oraz środków jakie chcą wyłożyć na budowę nowego dworca, obawiam się, że może to być chybiona inwestycja. Coraz bardziej rozumiem osoby, które dążą do wpisania budynku do rejestru zabytków, byleby nie burzyć obecnej konstrukcji. Często jeżdżę pociągami i widzę, że obecny dworzec jest za mały jak na obecne potrzeby ludzi oraz patrząc jak rosnący z roku na rok ruchu kolejowego w Polsce. Oczywiście te ohydne perony można wyremontować w normalny sposób niezależnie od tego, czy to jest zabytek czy nie. Przede wszystkim musi być kładka dla pieszych albo przedłużenie peronu 4 wychodzącego na zatorze. Mieszkając w tej okolicy muszę tracić prawie 10-15 minut by dostać się na dworzec, mimo tego, iż jest miejsce by tam zrobić miejsce dla pieszych. Oczywiście poczekam na oficjalny projekt, który będzie przygotowany, może rzeczywiście moje obawy o mniejszym dworcu są bezpodstawne, ba może nawet nowy projekt uwzględniłby dzisiejsze potrzeby i zapewnił większą funkcjonalność budynku, bo nie ukrywając, obecny „handel” na dworcu to porażka i zabiera bardzo dużo miejsca oraz prywatny dworzec autobusowy nie ułatwia sprawy budowy oraz „wieżowiec” należący nie do PKP, ale do Przewozów Regionalnych
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 25 3

www.autoczescionline24.pl