Koncepcja rozwoju Powiatowej Komunikacji Zbiorowej (PKZ), zakładająca utworzenie jednorodnej sieci połączeń autobusowych obejmującej wszystkie gminy z terenu powiatu olsztyńskiego, powstała w Starostwie już jesienią ubiegłego roku. Była ona podstawą do rozpoczęcia negocjacji między innymi z gminami Kolno i Świątki, które wyraziły zainteresowanie uruchomieniem linii pilotażowych na swoim terenie. W związku z tym do wojewody warmińsko-mazurskiego trafił wniosek o dofinansowanie dwóch pilotażowych linii autobusowych.
Jednak przedstawiona gminom analiza ekonomiczna kosztów realizacji tej koncepcji, uwzględniająca dofinansowanie przewozów ludności z rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych w wysokości 1 zł za tzw. wozokilometr, nie zyskała przychylności samorządowców. Wiązało się to z kosztami. Te oszacowane zostały na poziomie 7 zł za wozokilometr do pokrycia przez poszczególne gminy i powiat.
– Trzeba pamiętać, że my jako powiat wzięliśmy na siebie koszty organizacji i obsługi całe sieci – co oznacza wydatki na poziomie około miliona złotych rocznie. Reszta kosztów, szacowanych na 8 zł za wozokilometr, finansowana jest z trzech źródeł: dotacji z budżetu państwa (FRPA), budżetów gmin oraz przychodów z biletów – mówi Andrzej Abako, starosta olsztyński.
Purda na dofinansowanie przeznaczyła 400 tys. zł. Połączenia autobusowe ruszą 1 września.
– To znacząca poprawa jakości życia naszych mieszkańców i spełnienie podnoszonych od lat postulatów dotyczących likwidacji wykluczenia komunikacyjnego wielu naszych miejscowości – mówi Teresa Chrostowska, wójt gminy Purda. – Poza tym jest to rozwiązanie atrakcyjne cenowo, a operator gwarantuje regularność i trwałość połączeń.
Najtańszy bilet normalny obejmujący przejazd w I strefie (do 15 km) kosztuje 4 zł, a miesięczny – 98 zł. Z kolei najdroższy - normalny w IV strefie (powyżej 40 km) – 7 zł, a miesięczny 127,5 zł. Bilet ulgowy dla uczniów będzie kosztował na ternie gminy maksymalnie 55 zł. Gmina zapewnia również bezpłatny przejazd dla opiekunów dzieci do lat 7 – dotyczy to dowozów do przedszkoli i szkół samorządowych.
Do olsztyńskiego PKZ wkrótce mogą dołączyć także kolejne gminy.
– Od roku mamy przygotowaną, skonsultowaną z naszymi samorządami całościową koncepcję sieci połączeń wewnętrznych, jak i międzygminnych, jako powiat zapewniamy też stronę organizacyjną dla tego przedsięwzięcia – więc decyzja o uruchomieniu połączeń praktycznie leży już tylko w gestii władz gmin – dodaje Joanna Michalska, wicestarosta olsztyński. – Mam nadzieję, że przykład Purdy będzie „zaraźliwy”, zwłaszcza, że kilka z nich już od pewnego czasu rozbudowuje własne systemy połączeń autobusowych.
Rozkład jazdy autobusów można znaleźć TUTAJ.
Komentarze (5)
Dodaj swój komentarz