Na początek głos zabrał Radosław Nojman, przewodniczący klubu PiS w Radzie Miasta Olsztyna. Przyznał, że przed posiedzeniem komisji gospodarki komunalnej, radni otrzymali dodatkowe projekty uchwał niezgłoszonych na kolegium, które odbyło się 14 stycznia.
– Do takiej praktyki się przyzwyczailiśmy. Dobrze, że te projekty nie pojawiły się na dzień przed sesją. Są to projekty bardzo ważne, bo wiążące się ze znacznymi podwyżkami w wielu sferach życia mieszkańców – przyznał Nojman.
Jego zdaniem decyzje ważne, jak ta o podwyżkach, powinny być podejmowane rozważnie, po wnikliwej analizie sytuacji i z odpowiednim uzasadnieniem.
Nojman powiedział, że prezydent Piotr Grzymowicz proponuje kilka projektów uchwał dotyczących podwyżek, w tym m.in. wzrost ceny biletów jednorazowych i krótkookresowych (normalny z 3,4 do 4 zł, ulgowy z 1,7 do 2 zł, bilet 90-minutowy wyniesie odpowiednio 7 i 3,5 zł, 45-minutowy – 5 i 2,5 zł) oraz opłat za ogródki restauracyjne.
– Co mieszkańcy otrzymują w zamian za rosnące koszty utrzymania? Rozkopane ulice i chodniki, niekończące się utrudnienia w ruchu drogowym, coraz uboższą ofertę kulturalną czy sportowo-rekreacyjną – powiedział radny PiS.
Jego zdaniem taka polityka władz miasta, będzie prowadzić do wyludnienia miasta.
Następnie głos zabrał radny Krzysztof Narwojsz, członek Komisji Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Rady Miasta Olsztyna. Jego zdaniem mieszkańcy powinni być poinformowani o tym, jak wygląda sytuacja w MPK.
– Jest to dobry moment, żeby zadać pytania władzom miasta w tym temacie. My przygotowaliśmy zestaw pytań składający się z 13. punktów. Powinni je poznać mieszkańcy. Na jutrzejszej sesji złożymy interpelację, a następnie odpowiedź upublicznimy, żeby olsztynianie dowiedzieli się, jak funkcjonuje przedsiębiorstwo MPK – powiedział Narwojsz.
Poniżej prezentujemy listę pytań:
1. Ile pieniędzy z budżetu Olsztyna jest wydawane na transport publiczny?
2. Ile środków z tej puli przeznaczonych jest na finansowanie funkcjonowania tramwajów, a ile autobusów?
3. Jaki jest szacowany wynik finansowy MPK za 2021 rok?
4. Jakie są rzeczywiste wpływy z biletów?
5. Jakie są koszty sprzedaży biletów?
6. Jak przywrócenie tramwajów w 2015 roku wpłynęło na koszty funkcjonowania transportu publicznego?
7. Jak uruchomienie nowej linii tramwajowej wpłynie na koszty utrzymania komunikacji miejskiej?
8. Jaka kwota realnie zasila budżet miasta, obniża koszty funkcjonowania transportu publicznego?
9. Jaka jest kwota kredytów zaciągniętych na budowę infrastruktury tramwajowej (oraz zakup taboru) lub wyemitowanych na ten cel obligacji?
10. Jakie są roczne koszty spłaty tych kredytów (rat kapitałowych i odsetek) lub wykupu obligacji?
11. Jeżeli jest karencja na spłatę, to kiedy rozpocznie się spłata tych zobowiązań?
12. Jaka część połączeń autobusowych jest realizowana przez MPK, a jaka przez inne przedsiębiorstwa?
13. Czy kierowcy w autobusach i motorniczowie w tramwajach pracują na samozatrudnieniu? Jaka jest skala samozatrudnienia?
Drugi temat, o jakim wspomnieli radni PiS to podwyższenie opłat za zajęcie pasa drogowego. W 2020 roku cena za zajęcie metra kwadratowego ogródka została obniżona z 40 do 26 groszy dziennie. Teraz radni chcą powrócić do ceny sprzed pandemii.
– Uważamy, że nie jest to jeszcze czas, bo na tą chwilę nie wiemy jeszcze, jak się rozwinie sytuacja epidemiczna. Pan prezydent powinien się z tymi podwyżkami wstrzymać. Będziemy głosowali przeciwko tej podwyżce – dodał Krzysztof Narwojsz.
Przypomnijmy, że od kwietnia mają wzrosnąć także stawki za parkowanie w płatnej strefie – od 30 do 90 groszy. I tak w strefie C (czerwonej) za pół godzinny postój obecnie uiszczamy 2 zł. Po podwyżce ma to być 2,3 zł. Cena za godzinę parkowania wzrośnie z 3,9 zł do 4,5 zł.
W strefie T (zielonej) obecnie pozostawienie samochodu na pół godziny wiąże się z wydatkiem 1,2 zł, natomiast po podwyżce opłata wzrośnie do 1,5 zł. Godzinny postój wyniesienie nie 2,5 zł, tylko 3 zł. Abonamenty miesięczny (250 zł) i półroczny (1000 zł) pozostaną bez zmian.
Komentarze (14)
Dodaj swój komentarz