W konferencji udział wzięli radni sejmiku z klubu PiS. Tematem były inwestycje, na które państwo znalazło środki. Chodzi o budowę obwodnic Kętrzyna i Nidzicy oraz modernizację kolei. Działacze PiS uważają, że zarząd województwa nie zamierza ich realizować.
Grzegorz Kierozalski
- Od 20 lat region jest w sposób oczywisty zapóźniony. Pieniądze, które były dość duże ze środków europejskich, specjalnie zwiększone dla obszarów wschodnich i północnych, nie zostają właściwie do dziś wykorzystane – powiedział radny wojewódzki Grzegorz Kierozalski.
Wskazał, że Warmia i Mazury to region atrakcyjny turystycznie i w tym kierunku rozbudowuje się infrastruktura.
- To jest rzecz bardzo ważna, ale niewystarczający jest rozwój tras kolejowych, dróg wodnych i dróg dla ruchu kołowego – dodał Kierozalski.
Z kolei Paweł Czemiel wskazał, że w przypadku budowy obwodnic w ciągu dróg wojewódzkich państwo zapewnia dofinansowanie w 50 proc. koszty budowy.
Paweł Czemiel
- Zarząd województwa złożył wnioski o dofinansowanie obwodnicy Kętrzyna i Nidzicy i takie dofinansowanie otrzymał. Jednak mamy informację, że zarząd województwa nie skorzysta z tego programu – wyjaśnił.
Działacz PiS przyznał, że rząd zapewnia z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg środki na budowę obwodnic Kętrzyna na lata 2022-2025 i Nidzicy (lata 2022-2024). W pierwszym przypadku koszt oceniono na 126 mln zł, a państwowe dofinansowanie wyniesie 63 mln zł. Natomiast koszt nidzickiej inwestycji określono na 49,5 mln zł, a fundusze z państwa wyniosą 24,75 mln zł.
Kolejną kwestią są inwestycje kolejowe. Kilka miesięcy temu zarząd województwa zrezygnował z rządowego dofinansowania z programu – Kolej Plus. Powodem takiej decyzji miał być znaczny wzrost kosztów. Planowano utworzenie linii kolejowych Czerwona-Orzysz oraz Ełk-Gołdap. Radni PiS uważają, że popełniono błąd.
- Nie potraficie robić inwestycji, nie potraficie korzystać ze środków, które są dosłownie dane wam na tacy – ocenił Czemiel.
Jednak władze województwa odpierają zarzuty. Według zarządu obecnie trwają zaawansowane prace nad dokumentacją projektową dla obwodnic Nidzicy, Kętrzyna i Susza, które mają zakończyć się w 2023 roku. W przypadku kolei wskazano, że realizowany jest program Polska Wschodnia. Zarząd nie wyklucza, że przy odpowiednim wykorzystaniu środków możliwe będzie zrealizowanie projektów, z których zrezygnowano.
Komentarze (27)
Dodaj swój komentarz