Dziś jest: 30.10.2024
Imieniny: Edmunda, Przemysława
Data dodania: 2024-07-15 18:30

Aleksandra Sawczuk

Ten artykuł został utworzony dzięki waszemu zgłoszeniu!Raport na temat bezpieczeństwa. Przejścia dla pieszych i skrzyżowania na Jarotach [ZDJĘCIA]

Raport na temat bezpieczeństwa. Przejścia dla pieszych i skrzyżowania na Jarotach [ZDJĘCIA]
Skrzyżowanie ul. Herberta, Janowicza i Wilczyńskiego na osiedlu Jaroty w Olsztynie
Fot. Czytelnik

W ostatnim czasie do redakcji portalu Olsztyn.com.pl zgłosił się jeden z Czytelników, mieszkaniec Jarot i członek rady osiedla, dostarczając nam opracowany raport, dotyczący bezpieczeństwa przejść dla pieszych w południowej części naszego miasta. Po przeanalizowaniu nadesłanego materiału, zwróciliśmy się do zespołu prasowego Komendy Miejskiej Policji w Olsztynie z prośbą o udzielenie informacji w sprawie liczby kolizji, wypadków i innych zdarzeń drogowych, które miały miejsce w wybranych lokalizacjach.

reklama
Ten artykuł został utworzony dzięki waszemu zgłoszeniu!

Nadzwyczajna uwaga i zasada ograniczonego zaufania?

- Czy na Jarotach mamy bezpieczne przejścia dla pieszych, ale i dla kierowców? Na pewno w ostatnich latach nastąpiła znaczna poprawa, to m.in. zasługa inwestycji tramwajowej. Wciąż jednak jest sporo miejsc, gdzie przejście przez ulicę wymaga nadzwyczajnej uwagi i ograniczonego zaufania do kierowców – czytamy we wstępie raportu.

Skrzyżowania oraz przejścia dla pieszych zostały ocenione na podstawie następujących kryteriów: natężenie ruchu, sygnalizacja świetlna, stan techniczny (pasy, wysepki, asfalt), widoczność (znaki drogowe, ograniczenie widoczności spowodowane, np. ukształtowaniem terenu, parkującymi pojazdami), a także rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo (podwyższenia przejść, dodatkowe oświetlenia, ograniczenie prędkości).

Poniżej przedstawiamy analizę pięciu najbardziej problematycznych przejść/skrzyżowań na Jarotach, które wymagają natychmiastowej poprawy oraz pięciu niemal wzorcowych, zestawiając je z informacjami uzyskanymi z Komendy Miejskiej Policji w Olsztynie.

Najniebezpieczniejsze przejścia/ skrzyżowania

Według Czytelnika do poprawy bezdyskusyjnie kwalifikują się skrzyżowania ul. Wilczyńskiego/Janowicza/Herberta oraz ul. Krasickiego/ Kubusia Puchatka i Witosa. Wskazane lokalizacje otrzymały punktację na tym samym poziomie.

Co należałoby zmienić?

Ul. Wilczyńskiego/Janowicza/Herberta – członek Rady Osiedla Jaroty uznał, iż w tym przypadku skrzyżowanie kwalifikuje się do montażu sygnalizacji świetlnej lub przebudowy na rondo, z kolei na przejściu przydałoby się pulsujące światło i markery na jezdni.

Fot. Czytelnik

- Skrzyżowanie niebezpieczne dla pieszych i kierowców. Ci drudzy mają problem z wyjazdem z ulicy Janowicza lub Herberta. Z kolei piesi muszą bardzo uważać, gdy wchodzą na jezdnię od strony Lidla. Mamy trzy pasy ruchu – zdarza się, że kierowcy nie ustępują pierwszeństwa osobom, które już znajdują się na przejściu – informuje autor raportu.

Czy w ostatnim czasie doszło tam do wypadków/kolizji? Okazało się, iż w okresie styczeń-maj 2024 r. na skrzyżowaniu miała miejsce kolizja dwóch samochodów, na przejściu dla pieszych w okolicy sklepu Biedronka potrącono kobietę z dzieckiem, a przy wyjeździe z parkingu dyskontu zderzyły się dwa auta.

Ul. Krasickiego/Kubusia Puchatka/Witosa – lepszym rozwiązaniem byłoby utrzymanie, funkcjonującego do niedawna, ronda tymczasowego, zamiast tradycyjnego skrzyżowania z przejściami dla pieszych.

- Miejsce nie należy do najbezpieczniejszych. Pojazdy potrafią tutaj rozwijać nadmierną prędkość, a z przejścia korzysta wielu uczniów SP 34. Szczególnie dotyczy to przejść przez ulicę Krasickiego i Witosa. Idealnym rozwiązaniem w tym miejscu byłby montaż sygnalizacji świetlnej, uruchamianej wyłącznie przyciskiem przez pieszego. Brakuje tu również innych rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo – sugeruje Czytelnik.

U zbiegu ulic Kubusia Puchatka i Krasickiego doszło w ostatnim czasie do dwóch kolizji.

Kolejne w zestawieniu znalazło się przejście dla pieszych na ul. Wilczyńskiego przy CH H&B oraz skrzyżowanie ul. Witosa i Myszki Miki.

Przejście przy CH H&B – odcinek wyposażony w niemal wszystkie rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo. Główną bolączkę stanowi znaczne przekraczanie dozwolonej prędkości przez kierowców, którzy, z drugiej strony, mają ograniczoną widoczność ze względu na parkujące przy budynku samochody.

- Na przejściu należałoby zamontować inteligentne oświetlenie ostrzegające kierowcę o zbliżającej się do pasów osobie. Na pewno skutecznym rozwiązaniem byłoby również wprowadzenie rozwiązań, mających za zadanie wymuszenie na kierowcach ograniczenia prędkości do dozwolonych w tym miejscu 40 km/h. Oddana niedawno do użytku wyremontowana nawierzchnia zachęca co niektórych do mocniejszego naciśnięcia pedału gazu – czytamy w raporcie.

Na pasach przy centrum handlowym w ciągu ostatnich miesięcy doszło do potrącenia pieszego przez autobus. W okolicy wydarzyła się także kolizja dwóch samochodów.

Skrzyżowanie ul. Witosa i Myszki Miki – dużym problemem jest rozwijanie zawrotnych prędkości przez samochody na pobliskim przejściu dla pieszych. Jakie rozwiązania proponuje członek Rady Osiedla Jaroty?

- Najlepszy byłby montaż sygnalizacji świetlnej włączanej na przycisk, ale to jest bardzo kosztowne. Tańszy pomysł to instalacja dodatkowego światła ostrzegawczego nad znakiem drogowym.

Jak wynika z danych KMP przy ul. Myszki Miki doszło do kolizji dwóch samochodów.

Za najniebezpieczniejsze miejsce na Jarotach Czytelnik wskazał skrzyżowanie ul. Płoskiego/Laszki/Dorantta.

Szczególnie problematycznym przejściem dla pieszych okazało się to przy ul. Płoskiego, gdzie znajdują się aż trzy pasy ruchu (od strony obwodnicy). Bardzo często spotykaną sytuacją jest niestosowanie się kierowców do obowiązujących przepisów. We wskazanej lokalizacji uczestnicy ruchu drogowego borykają się też z ograniczoną widocznością.

- Nieco lepiej jest na przejściu od strony Decathlona, tam mamy tylko dwa pasy i odrobinę mniejszy ruch, ale już na wysokości Intermarche znów mamy trzy pasy, a przejście jest niebezpieczne. Zwracam również uwagę na bardzo utrudniony wyjazd spod obu sklepów. Przejście priorytetowo wymaga instalacji sygnalizacji świetlnej, a dodatkowo powinny być na nim zastosowane wszystkie rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo. Jeśli to nie nastąpi w najbliższym czasie, może dojść do tragedii – czytamy.

Na skrzyżowaniu wyżej wymienionych ulic doszło do dwóch kolizji. Przy ul. Płoskiego dziecko weszło na torowisko na czerwonym w świetle, w efekcie czego potrącił je tramwaj, z kolei za wyjazdem ze sklepu Decathlon miała miejsce stłuczka dwóch aut i potrącenie rowerzysty na wysokości sklepu. U zbiegu ul. Płoskiego i Dorantta doszło też do potrącenia pieszego na przejściu, a na skrzyżowaniu Płoskiego z Laszki do kolizji dwóch pojazdów. Na wysokości Intermarche samochód uderzył w barierę drogową.

Najbezpieczniejsze przejścia/skrzyżowania

Biorąc pod uwagę miejsca, w których uczestnicy ruchu drogowego mogą czuć się bezpiecznie, autor raportu wskazał na równi skrzyżowanie ul. Płoskiego z Bajkową, Witosa/Laszki/Janowicza, Witosa z Kanta oraz przejście dla pieszych na ul. Krasickiego (przystanek tramwajowy).

We wszystkich przypadkach uznał, iż zastosowano szereg właściwych rozwiązań, wpływających na bezpieczeństwo. Skupiając się na skrzyżowaniu ul. Płoskiego z Bajkową wskazał, że największym mankamentem jest świecenie sygnalizacji w trybie pomarańczowym, szczególnie w godzinach porannych, kiedy kierowcy nie ustępują pierwszeństwa pieszym.

Czy faktycznie lokalizacje nie obfitują w kolizje i wypadki? Rzecznik prasowy KMP wskazał, iż przy ul. Krasickiego miało miejsce potrącenie rowerzysty korzystającego ze ścieżki rowerowej, a na skrzyżowaniu ul. Witosa i Kanta zderzyły się w ostatnich miesiącach dwa auta.

Za najbezpieczniejsze skrzyżowanie na olsztyńskich Jarotach uznany został zbieg ulic Wilczyńskiego i Sikorskiego.

- Najbezpieczniejsze skrzyżowanie na osiedlu, aczkolwiek dla kierowców i pieszych nie jest zbyt komfortowe, ze względu na długi czas oczekiwania na zielone (ITS). Mam zastrzeżenia do dwóch sytuacji – bardzo niebezpieczny jest moment skrętu z ulicy Płoskiego w stronę stacji benzynowej, w tym momencie zielone światło mają zarówno pojazdy skręcające, jak i rowerzyści przejeżdżający przez przejście. Do niebezpiecznych sytuacji na skrzyżowaniu dochodzi również w momencie przełączenia sygnalizacji w tryb migającego pomarańczowego – tłumaczy autor zestawienia.

Jako rozwiązanie wyżej wskazanych problemów proponuje wprowadzenie rozwiązań ograniczających prędkość rowerów, np. ustawienie barierek tuż przed przejściem lub dodatkowego oznakowania ostrzegawczego dla rowerzystów, a także pozostawianie włączonych świateł do późnych godzin nocnych.

Z danych KMP wynika, że w okresie styczeń-maj 2024 w wyniku niezastosowania się do sygnalizacji przy skręcie w ul. Płoskiego zderzyły się dwa auta, nieopodal stacji benzynowej także doszło do kolizji, natomiast na skrzyżowaniu Sikorskiego-Wilczyńskiego miały miejsce cztery kolizje.

Podkreślamy, iż w przypadku przedstawionych informacji na temat zdarzeń drogowych, nie zostały uwzględnione sytuacje, w których ich uczestnicy spisali wyłącznie oświadczenia do odszkodowania, nie wzywając na miejsce policji.

Komentarze (39)

Dodaj swój komentarz

  • aydyt obywatelski. 2024-07-17 12:58:26 88.156.*.*
    A ja się pytam .P.I.N.Budowlanego dla Miasta Olsztyna kiedy będzie kontrola Budynku przy Ulicy Jana Kasprowicza 12.A.B.C. gdzie jest przeprowadzany remont docieplenia budynku. Jak Również P.I.Pracy z Olsztyna. Pracownicy bez kasków , bez zabezpieczenia rusztowanie na chybił trafił . To jest zagrożenie dla Pracowników i mieszkańców. To jest zagrożeniem zdrowia i życia. A wy popijacie kawkę.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • Zi0m 2024-07-17 10:34:04 95.160.*.*
    Infrastruktura nie jest najlepsza to fakt, ale fajnie jakby były jakieś dane z potrąceń/wypadków/kolizji itp. Światła, barierki, słupki mają nam pomagać a nie przeszkadzać. I warto też wiedzieć, czy do wypadków dochodzi z winy infrastruktury czy kierowców/pieszych, bo często robi się wk... wszystkich światła a wypadki jak były tak dalej są - i to groźniejsze bo widząc zielone każdy zap....a.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • miki26 2024-07-17 09:04:26 31.0.*.*
    skrzyżowanie Janowicza z Herdera to powinno być już dawno zrobione małe mini rondo tj jak przy bartaskiej i byłoby najprościej i bezpieczniej
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 1
  • Lalaa 2024-07-16 23:23:31 88.156.*.*
    A czemu autor "raportu" jest anonimowy? Członek rady osiedla? To przecież masz kolesi swoich w ZDZIT i inzyniera ruchu i z nimi gadaj.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 2
  • Kafar 2024-07-16 21:00:36 78.88.*.*
    Gamoniu załóż sobie sygnalizację w domu. Byleś np. w Holandii? Gdzie są skrzyżowania wzniesione na zasadzie dużej hopki, lub progi zwalniające hopki przed skrzyżowaniem, może być i rondo. A Ty przygłupie od razu chcesz korkować ulice światłami.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 5
  • • • 2024-07-16 20:24:53 31.0.*.*
    Zlikwidować przejścia i nie będzie problemu
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 3
  • Taxi 2024-07-16 16:41:04 2a01:11cf:4a3:*
    Proszę, wytłumaczcie proszę kobiecie za kierownicą i rowerzyście na ścieżce (oraz przechodzącemu dziadkowi) jak może być jednocześnie zielone światło dla nich wszystkich na skrzyżowaniu/przejściu..? A Sąd poinformujcie, że za ten wypadek odpowiada Urząd "wsi" Olsztyna
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • raz, dwa, trzy 2024-07-16 14:25:49 46.171.*.*
    Najciekawsze na tych zdjęciach jest to, że siedząc przy komputerze widać jak kolor znaków D6 (w dodatku brudnych) zlewa się z tłem. Na niektórych przejściach w Olsztynie zaczęły pojawiać się te same znaki z jaskrawą obwódką, którą widać z 300m. Nocą te znaki rzucają się w oczy i daje do myślenia kierowcy a podstarzałem stare znaki ?? nawet przy oświetlonych przejściach marnie je widać. Miasto powinno wszystkie przejścia tak oznaczać i podejrzewam że spadnie odsetek potrąceń na pasach. Dodatkowo doświetlanie przejść nie na samych pasach, ale i na chodniku przed przejściami. Nie zapominajmy o najważniejszym, czyli przepisie " 1a. Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju.". Tutaj zgadzam się tylko w dwóch kwestiach, czyli pieszy znajdujący się na przejściu(przecież nie cofnie się żeby samochód przejechał) i przed tramwajem(marne szanse żeby tramwaj zatrzymał się szybciej od pieszego). Natomiast Pieszy wchodzący na przejście ten przepis powinni wykreślić, lub zmienić na pieszy znajdujący się przy przejściu dla pieszych. Wchodzący tzn. Że może wejść z marszu ?? a gdzie stare powiedzenie żeby zatrzymać się i rozejrzeć w obie strony ??.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 1
  • Lukasz 2024-07-16 13:31:00 79.191.*.*
    Wszędzie tylko światła ... A może tak kładkę dla pieszych...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 5
  • Lechosław 2024-07-16 10:50:55 79.188.*.*
    Szkoda, że członek Rady Osiedla Jaroty występuje tu anonimowo, gdyż miałby mój głos na następną kadencję. Trafnie ocenił, że na skrzyżowaniu Wilczyńskiego z Janowicza konieczna jest sygnalizacja świetlna, jak i to, że rondo na wylocie Kubusia Puchatka w stronę Witosa/Krasickiego było naprawdę dobrym rozwiązaniem. Czekam na efekty jego działania.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 6
  • Wojtek1983 2024-07-16 09:55:09 5.173.*.*
    Może jeszcze zrobiłby raport o mieszkańcach jarot, którzy panoszą się po jezdniach i przechodzą w dowolnych miejscach, uważając że mają pierszeństwo, szczególnie w okolicy lidla.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 5
  • det 2024-07-16 09:44:58 31.0.*.*
    Często wyznaczone przejścia aż się proszą o nieszczęście, na ul Sielskiej koło starej pętli jest takie, wchodząc na nie nie widzisz czy ktoś jedzie bo jest tuż za zakrętem ,natomiast jadąc od strony miasta nie widzisz czy ktoś jest na nim bo jest za zakrętem, dlatego przechodzę 10 m. dalej popełniając wykroczenie a ratując życie i zdrowie, gratuluję dla tych co wyznaczają takie przejścia i dla tych co nie widzą tego absurdu
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 2
  • Sami się też nie rod 2024-07-16 08:27:13 2a09:bac3:4f98:*
    A tymczasem na Gebika wlasnie wariat drogowy potracil czlowieka. Idiotow nie sieją
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Twoja Stara 2024-07-16 08:13:10 178.183.*.*
    Jakie bezpieczeństwo na przejściach ? Jak pod KWP na Partyzantów przed samym nosem stróżów prawa nieźle trzeba się napocić żeby nie zostać rozjechanym na przejściu. Za biurkami sami ślepi siedzą.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 5
  • Ruda 2024-07-16 06:08:15 95.160.*.*
    Na Wilczynskiego/ Herberta/Janowicza nie ma Biedronki więc nie było tam żadnych kolizji, a rondo lub w światła w tym miejscu będą koszmarem
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 1
  • 5656 2024-07-15 22:55:34 37.31.*.*
    Rząd Austrii wydał nakaz pracy dla przybyszy z innych krajów bo socjal zmniejszą jawne prześladowanie i upokorzenia tych biednych ludzi co to jest pozdrawiam Was czule
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 3
  • bialy77 2024-07-15 21:36:26 83.28.*.*
    Chciałbym zauważyć że błędny jest przepis dający pierwszesństwo pieszym na drodze wielopasmowej. Przykład właśnie mamy przy intermarche. Pomysł wzięliśmy od niemców ale u nich na takich drogach pieszy nigdy nie ma pierwszeństwa a jeżeli ma to przejścia są dobrze oznakowane. A u nas na rympał zrzuciliśmy odpowiedzialność na kierowców. Ostatnio nawet policja dronowała to skrzyżowanie zamiast zaproponować rozwiązanie i zwiększenie bezpieczeństwa. W takim miejscu powinna być kładka nad lub przejście pod drogą aby zapewnić bezpieczeństwo i jednocześnie płynność ruchu samochodowego. W końcu to droga łącząca największą sypialnię z obwodnicą. Kładka powinna być tańsza niż przejście podziemne.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 5
  • Tego chcą Polacy 2024-07-15 20:36:31 37.31.*.*
    Likwidować przejścia i zostawić jedno na Krasickiego, jedno na Kanta i jedno na Jarockiej, postawić kamery i kto będzie przechodzić wystawiać mandaty to się lumpy oduczą łażenia na przełaj, albo won z powrotem na swoje kurpie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • ././. 2024-07-15 19:45:20 5.184.*.*
    Szkoda, że w tym raporcie bezpieczeństwa nie uwzględniono głupoty pieszych wpadających jak wiatr na przejście.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 26 6
  • Granat 2024-07-15 19:39:20 2a00:f41:836:*
    Panie Naczelniku olsztyńskiej Drogówki wiem Zet Pan może zatrzymać to barbarzyństwo na drogach . ZATORZE , Puszkina czekamy i pozdrawiamy
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0

www.autoczescionline24.pl