Od 15 stycznia do 30 września 2024 r. inspektorzy UOKiK poddali analizie łącznie 1368 próbek. Paliwa pochodziły z różnych stacji na terenie całego kraju. Badaniami objęto zarówno benzynę, biopaliwa, LPG i olej napędowy.
17 próbek nie spełniło wymagań laboratoryjnych. Co prawda, liczba jest mniejsza niż w latach poprzednich, ale kilku punktów lepiej unikać. Warto mieć na uwadze, że korzystanie z tzw. „chrzczonego paliwa” może okazać się fatalne w skutkach dla naszego pojazdu. Częste tankowanie substancji o obniżonych parametrach czy z domieszką czegoś niepożądanego, może w konsekwencji doprowadzić do zwiększenia zużycia paliwa, gorszej pracy silnika czy nawet uszkodzenia jednostki napędowej.
W województwie warmińsko-mazurskim nieprawidłowości wykryto na 3 stacjach. Których punktów najlepiej unikać? Są to odpowiednio:
-
stacja paliw Malinowscy/Langowska spółka cywilna, Świątki 38 – olej napędowy. Badanie wykazało zawyżoną zawartość wody w paliwie, osiągającą 274 mg/kg przy maksymalnej dopuszczalnej wartości, która wynosi 257 mg/kg;
-
stacja paliw Primi BIS, Dobre Miasto, Fabryczna 13A – olej napędowy. Badanie wykazało zaniżoną temperaturę zapłonu;
-
stacja paliw Orlen, Nowe Miasto Lubawskie, ul. Grunwaldzka 33 – benzyna 95. Wykryto tam problem z temperaturą. Oszacowana względna prężność par wyniosła tylko 2°C , gdzie wymagana jest maksymalnie -5°C. Korzystanie z tego typu paliwa doprowadzić może do pogorszenia wydajności silnika.
Pełna mapa stacji, na których wykryto nieprawidłowości znajduje się na stronie internetowej UOKiK. Warto wspomnieć, iż w przypadku, gdy mamy wątpliwości co do jakości paliwa na konkretnej stacji, możemy zgłosić sprawę za pośrednictwem specjalnego formularza, również dostępnego na stronie.
Komentarze (7)
Dodaj swój komentarz