Dziś jest: 24.11.2024
Imieniny: Chryzogona, Emmy, Flory
Data dodania: 2014-05-27 07:47
Ostatnia aktualizacja 2014-09-22 12:18

Iwona Starczewska

Ratusz przedstawił wizualizację al. Piłsudskiego po przebudowie

Urzędnicy zdecydowali się na ustawienie zapowiadanej długo tablicy informacyjnej z wizualizacją planowanej przebudowy al. Piłsudskiego. Prace miałby się rozpocząć po wprowadzeniu do miasta tramwajów, a główną zmianą w centrum ma być zwężenie al. Piłsudskiego oraz zwiększenie przestrzeni dla pieszych i rowerzystów.

reklama
- Więcej zieleni, chodniki, ścieżki rowerowe, przystanki autobusowe i tramwajowe, przejścia dla pieszych - tak będzie wyglądać w niedalekiej przyszłości ulica Piłsudskiego. Przedstawiamy mieszkańcom Olsztyna planowane zmiany na wizualizacji, którą można zobaczyć na placu przed Urzędem Miasta - informuje Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.

Centrum ma stać się przestrzenią miejską, w której dominować będą udogodnienia dla pieszych i rowerzystów. Nie zabraknie też przystanków autobusowych i tramwajowych – to właśnie transport zbiorowy będzie grał tu pierwsze skrzypce.

- Komunikacja publiczna, w tym tramwajowa jest przyszłością wszystkich większych miast. Pozwala na równoważenie potrzeb i optymalne wykorzystanie przestrzeni dla mieszkańców – informuje prezydent Olsztyna.

Aleja Piłsudskiego zostanie zwężona, by – jak twierdzą władze miasta - uporządkować ruch samochodowy, ograniczyć tranzyt i zwiększyć przestrzenie ogólnodostępne.

Planowane zmiany w centrum:

al. Piłsudskiego

  • Na odcinku od ul. Kościuszki do ul. Dąbrowszczaków linia tramwajowa będzie dwutorowa, a nie jednotorowa jak pierwotnie planowano. To pozwoli zwiększyć częstotliwość kursowania i w większym stopniu uniezależni tramwaje od sytuacji nadzwyczajnych (awarie, wypadki itp.). Olsztyńskie tramwaje będą dwukierunkowe, więc w razie potrzeby będzie można skrócić trasę do przystanku Centrum, a tramwaj pojedzie "pod prąd", gdy drugi tor będzie zablokowany.

  • Przystanek Centrum zostanie zamieniony w tzw. zintegrowany przystanek autobusowo-tramwajowy. Oznacza to, że i autobusy, i tramwaje będą zatrzymywały się na tym samym przystanku. Dzięki temu większość przesiadek będzie odbywała się w najprostszy z możliwych sposobów - z tego samego peronu. W przypadku przesiadki na autobus czy tramwaj w przeciwnym kierunku wystarczy przejście przez torowisko, nie będzie potrzeby przechodzenia aż na drugą stronę jezdni, ponieważ perony połączonego przystanku autobusowo-tramwajowego znajdą się na środku ulicy, między jezdniami. Przystanek będzie miał aż 66 metrów, co oznacza, że pomieści tramwaj i dwa najdłuższe autobusy przegubowe. Dzięki takiemu zaprojektowaniu przystanku Centrum Olsztyn zyska węzeł przesiadkowy z prawdziwego zdarzenia.

  • Dzięki tramwajom autobusy nie będą tkwiły w korkach na al. Piłsudskiego, ponieważ od ul. Dąbrowszczaków do ul. Kościuszki będą poruszały się po torowisku tramwajowym, czyli po tzw. trambuspasie. Uniezależni je to od ewentualnych korków na jezdni dla samochodów.

  • Przebudowa al. Piłsudskiego przy okazji powstawania linii tramwajowej będzie oznaczała pewne zmiany w ruchu samochodowym. Ponieważ spadnie rola alei w tranzycie będzie można pozostawić po jednym pasie w każdym kierunku bez większych szkód dla płynności ruchu.

  • Na jezdni zostaną też wyznaczone (od ul. Dąbrowszczaków do ul. Kopernika i ul. Plater) pasy dla rowerów i to po obu stronach ulicy. 

  • Powstaną trzy nowe przejścia dla pieszych. Pierwsze na wysokości ul. Dąbrowszczaków to w zasadzie przywrócona zebra, którą z powodu bezpieczeństwa trzeba było zamknąć w 2009 roku. Drugie, całkiem nowe przejście powstanie kilkadziesiąt metrów dalej w stronę Urzędu Wojewódzkiego, na drugim końcu przystanku autobusowo-tramwajowego. Trzecie pojawi się przed samym Urzędem Wojewódzkim, między ul. Kopernika i ul. Plater.

  • Co ważne, nie ubędzie miejsca dla pieszych na chodnikach, co pierwotnie planowali projektanci.

  • Wzdłuż alei pojawi się także więcej zieleni. 

ul. Pieniężnego

  • Na całej długości ul. Pieniężnego zostanie przywrócony ruch dwukierunkowy. Nie przyniesie to większych zmian dla kierowców. Dziś i tak od mostu św. Jakuba do ul. 22 Stycznia poruszają się dwoma pasami ruchu - tak będzie po zmianach na całej długości ulicy. W kierunku południowym, do pl. Roosevelta samochody i dziś poruszają się w praktyce jednym pasem, tyle że dłuższą drogą - przez ul. 11 Listopada i pl. Jedności Słowiańskiej. Po zmianach związanych z uruchomieniem tramwajów ta droga się skróci - ruch zostanie skierowany prosto w dół ul. Pieniężnego. 

ul. 11 Listopada

  • Zmiany na plus na ul. 11 Listopada najbardziej odczują piesi. Dziś poruszają się pod ścianami budynków wąskimi chodnikami, bo obok biegnie trójpasmowa ulica. Po wprowadzeniu tramwajów to się zmieni. Samochody pojadą jednym pasem, obok pobiegnie jeden tor linii tramwajowej, a reszta terenu zostanie oddana pieszym. 

  • Ulicą poruszać się będą głównie tramwaje i autobusy, ruch samochodowy będzie miał charakter lokalny. Całkowicie ulicy w deptak zamienić się nie da, ponieważ mogłoby to oznaczać ogromne utrudnienia i praktycznie odcięcie od centrum mieszkańców i firm znajdujących się przy ulicach Nowowiejskiego, Wyzwolenia czy Skłodowskiej-Curie. Dzięki przyjętemu rozwiązaniu samochodów będzie zdecydowanie mniej, ale też nie utrudni się życia na sąsiednich ulicach.

  • Podobnie jak na al. Piłsudskiego przybędzie zieleni.

  • Pojawi się nowe przejście dla pieszych - tuż za pl. Jana Pawła II, na wysokości budynków 11 Listopada 4 i 11 Listopada 13. Dotychczas między Ratuszem a Wysoką Bramą przez ulicę przejść nie było można, po uruchomieniu tramwajów się to zmieni, co powinno np. pomóc sklepom przy ul. 11 Listopada.

 

Źródło: UM Olsztyna/własne

Komentarze (4)

Dodaj swój komentarz

  • Olsztynianin 2014-05-28 15:00:37 88.156.*.*
    rozwiązanie karkołomne zagrażające bezpieczeństwu ruchu na al. Piłsudskiego od ul.Dąbrowszczaków do ul.Pieniężnego,połączenie torowiska z bus pasem i jezdnią absurdalne, a dwukierunkowa ulica Pieniężnego to negacja płynności w ruchu,
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • lipa 2014-05-27 22:04:12 83.9.*.*
    Po centrum nie bedzie można jeździć. Już widzę te korki i wyzwiska pod wiadomym adresem
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • optymist 2014-05-27 17:46:33 77.242.*.*
    Są to pomysły wysoce wydumane,ale czy praktyczne?Jak twierdzi Prezydent "już po ptokach",decyzje zapadły ,nastał czas działań.Te konsultacje społeczne to jednak lipa i trudno tu o optymizm.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • ech... 2014-05-27 10:32:23 213.73.*.*
    I znowu to samo... Olsztyn to jeden wielki, niezadbany krzak, pełno jest "skwerów" i dziwnych skupisk drzew, ani to park, ani to las, niezadbane, syf itp. Miasto nie potrafi zadbać o to (wystarczy spojrzeć, jak wygląda zieleń trochę poza centrum), a dokłada sobie roboty. Chyba z zamysłem, że ludziska w czynie społecznym sami będą o to dbać :-) Miasto snuje plany jak z wizji III Rzeszy, a nam trzeba w pierwszej kolejności prostych dróg, chodników i tego, aby obecna forma zieleni była zadbana, a nie wyglądała jak z czasów wojny (choć podejrzewam, że za czasów wojny wyglądało to schludniej).
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0

www.autoczescionline24.pl