Dziś jest: 23.11.2024
Imieniny: Adelii, Felicyty
Data dodania: 2015-09-24 13:13

Iwona Starczewska

Rewolucja w układzie komunikacyjnym miasta

Trzy linie tramwajowe, likwidacja między innymi dwójki i piętnastki, nowe linie dowozowe do tramwajów, a przy tym zwiększenie częstotliwości kursowania większości linii w szczycie komunikacyjnych – to najważniejsze ze zmian w układzie komunikacyjnym miasta, które wprowadzone zostaną po uruchomieniu tramwajów w Olsztynie.  

reklama

Budowa linii tramwajowej zbliża się ku końcowi. Jak poinformował dziś prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz, na jego wniosek udało się zyskać dodatkowe środki na tę inwestycję.

- Do 24 października wszystkie prace na linii tramwajowej powinny się zakończyć. Nie jesteśmy narażeni na utratę żadnych środków z dotacji unijnej wręcz przeciwnie. W lipcu na mój wniosek uzyskaliśmy na tramwaje dodatkowe 13,8 mln złotych, a teraz dodatkową transzę w wysokości 11,9 mln złotych – powiedział prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz.

Tą informacją rozpoczęła się konferencja prezentująca założenia nowego układu komunikacyjnego w mieście.

- Przyjęliśmy założenia, że musimy poprawić komunikację z południowymi dzielnicami Olsztyna i polepszyć komunikację tam, gdzie nie sięgać będą tramwaje. Przyjęliśmy też założenie o wspólnej częstotliwości w kursowaniu większości autobusów, w szczycie - co 15 minut – komentował prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz.

Zmiany w układzie komunikacyjnym dotyczą przede wszystkim wprowadzenia trzech linii tramwajowych. Pierwsza z nich ''1'' przewozić będzie pasażerów na trasie Kanta – Wysoka Brama, pokonując przy tym ul. Witosa, Płoskiego, Sikorskiego, Obiegową, Żołnierską, Kościuszki, Piłsudskiego i 11 Listopada.

Druga linia ''2'' kursować będzie na trasie Kanta-Dworzec Główny. ''Dwójka'' z ulicy Kościuszki kierować się będzie do Dworca i tu kończyć bieg.

Trzecia linia tramwajowa ''3'' powstała z myślą o studentach. Będzie kursować od przystanku Uniwersytet-Prawocheńskiego do Dworca, przez ulicę Tuwima, Sikorskiego, Obiegową, Żołnierską i Kościuszki.

Brak bezpośredniego połączenia tramwajowego z uniwerku na Jaroty – urzędnicy tłumaczą niewystarczającym taborem oraz zbyt dużymi kosztami.

Kolejna zmiana to wprowadzenie nowych numeracji linii zwykłych, autobusowych. Zaczynać się ona będzie od linii nr 101, która odpowiadać będzie obecnej ''jedynce'' i dalej linia 103 – po trasie dzisiejszej ''trójki''. W nowym układzie komunikacyjnym funkcjonować będzie w sumie 21 linii zwykłych, a listę zamknie linia nr 136 kursująca z Bartąskiej do przystanku Jagiellońska-Szpital.

Olsztyn wprowadzi również nowość w postaci pięciu linii dowozowych do tramwajów, kursujących w jednym kierunku. Ich numeracja zaczynać się będzie od linii 201 kursującej z ul. Kutrzeby do ul. Płoskiego, by tam pasażerowie mogli przesiąść się w systemie ''drzwi w drzwi'' na tramwaj z przystanku Sikorskiego-Wilczyńskiego. Linia dowozowa 202 podobnie dowozić będzie do tego przystanku przesiadkowego na tramwaj mieszkańców Pieczewa. Linia dowozowa nr 203 i 204 będą przystankami przesiadkowymi z tramwaju w systemie ''drzwi w drzwi'' dla połączenia Andersa – Sikorskiego-Wilczyńskiego i tu dla linii 204 - kierunek Pieczewo, zaś dla linii 203 – kierunek Osiedle Generałów. Linia 205 dowozić będzie do przystanków przesiadkowych na Witosa, Kanta i Galeria Warmińska.

Opis wszystkich tras ->

Z nowego układu komunikacyjnego zniknęły linie autobusowe nr 15 i 2. Jak twierdza jednak urzędnicy, zwiększona częstotliwość linii autobusowych, nowe linie dowozowe i trzy linie tramwajowe są w stanie przejąć rolę zlikwidowanych linii bez konieczności dublowania kosztów.

W nowym układzie nie zabraknie dwóch linii nocnych, które zmienią nazwę na N01 i N02.

Nie znikną również linie autobusowe, okresowe. Mowa o linii 302 kursującej z Dajtek do Starego Dworu w okresie roku akademickiego, linii 303 kursującej z Witosa do Starego Dworu również w okresie roku akademickiego, linii 304 pokonującej trasę Dworzec-Wójtowo w okresie kwiecień październik (linia dla działkowiczów – red.), linii 305 z Dworca do Starego Dworu w okresie zajęć akademickich oraz linii 307 z Witosa do Plaży Miejskiej w weekendy lipca i sierpnia. Nie zabraknie też kolejnej linii akademickiej, czyli linii 309 kursującej z Jakubowa do Starego Dworu.

W sumie w nowym układzie komunikacyjnym w ruchu będzie 168 pojazdów, nie zaś 144 jak ma to miejsce obecnie.

Wszystkie trasy nowych linii, a także nowe rozkłady jazdy już są dostępne na stronie Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu. Zobaczcie sami ->

Komentarze (13)

Dodaj swój komentarz

  • depo 2015-09-27 12:40:57 79.188.*.*
    zobaczymy za jakis czas czy beda te same ceny jak beda szukac piniedzy na nowa cieplownie w olsztynie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 1
  • @ zatorze 2015-09-26 18:27:32 83.9.*.*
    Otóż ogłaszam tobie, że zatorze w dalszym ciągu będzie miało połączenie z galerią warmińską linia 136!! Ludzie przeczytajcie wcześniej nowe rozkłady jazdy zanim zaczniecie hejtować bezsensu!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • @ depo 2015-09-26 18:23:49 83.9.*.*
    Bilety na tramwaj i autobus będą te same, nie siej hejtu!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • depo 2015-09-26 08:14:07 79.188.*.*
    zlikwidowac zepsuc zrobic cos bez glowy bez glosu olsztynian to polityka p grzymowicza i jego pieskow w radzie miasta juz ceny biletow autobusowych ustalili zobaczycie jakie beda na tramwaje
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 4
  • zatorze 2015-09-25 16:00:43 81.190.*.*
    To słabo likwidacja 2-ki, to likwidacja bezpośredniego połączenia Zatorza z Galerią Warmińską i Nagórkami. Jest, co prawda linia 31, ale ona jeździ tylko w godz. zmian Indykpolu... kiepskie zmiany.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 1
  • Jackoo41 2015-09-25 09:00:23 88.156.*.*
    Hm jaka tam rewolucjia? może tylko z tym że 2 i 15 nie ma i wjecej autobusow do Dywit. Widzę mało się wyśilł ktoś bo pozostałe trasy bez zmian. I podejrzewam że jakiś urzędas dostanie sporo nagrodę finasowo za to.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 2
  • olsztynianin 2015-09-24 21:22:08 88.156.*.*
    zajebiście jechałem jednym autobusem z ulicy Wilczyńskiego do sanatorium na Jagielońskiej , obecnie będę miał 2 przesiadki
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 2
  • dzix 2015-09-24 19:01:52 83.15.*.*
    Rondo 'shumana' jest niewydolne, bo ludzie nie korzystają z obu pasów. Wina obywateli, a nie miasta.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 2
  • ety 2015-09-24 16:23:46 217.99.*.*
    linia 105 wydłużcie ją do Dajtek przez Jagiellończyka które straciło przystanki a 107 w godzinach szczytu na Mochnackiego jest już korek przez niewydolne rondo shumana teraz jeszcze dodajemy nowe autobusy które będą jeżdziły z dużym opóżnieniem na Dajtki a tak miało być dobrze, Olsztyn przyspiesza ale do tyłu
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 4
  • Koń 2015-09-24 15:04:41 81.190.*.*
    a co ze starą linia nr 25??
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 1
  • kalafior 2015-09-24 14:56:26 157.25.*.*
    A gdzie zapowiadana linia 141 z Generałów do Stomilu brama nr 6 ? Nie ma nic sensownego w zamian za 15
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 1
  • sad 2015-09-24 14:33:49 0..*.*
    a kto mi powie o co chodzi w rozkladzie 110? tam jest 7 rozkladów...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 1

www.autoczescionline24.pl