System ITS został wprowadzony w Olsztynie 2,5 roku temu, wraz z uruchomieniem pierwszej linii tramwajowej. Jest to rozbudowany system teleinformatyczny składający się m.in. z pętli indukcyjnych, kamer stacjonarnych i obrotowych monitorujących ruch uliczny na skrzyżowaniach. Celem pracy systemu ITS jest upłynnienie ruchu na olsztyńskich ulicach przy zachowaniu priorytetu dla pojazdów komunikacji miejskiej. Dzięki czujnikom i kamerom zamontowanym na skrzyżowaniach, w autobusach i tramwajach możliwa jest rejestracja czasu przejazdu pojazdów komunikacji publicznej i takie dostosowanie pracy sygnalizacji świetlnej, by możliwe było zrealizowanie rozkładu jazdy tramwajów.
- Dzięki kamerom, ITS pobiera wszystkie informacje z ponad 80 skrzyżowań i na podstawie analizy liczby samochodów z różnych kierunków daje pierwszeństwo jazdy na tych ciągach, na których aut jest najwięcej. Jednocześnie decyduje o tym, że komunikacja miejska, jako środek transportu przewożący największą liczbą osób, może mieć nadawany priorytet przejazdu przez skrzyżowanie - informuje prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz.
Informacje napływające z czujników służą także pasażerom - dzięki informacji o czasie przejazdu autobusu lub tramwaju możliwe jest określenie i wyświetlenie na tablicy informacji pasażerskiej, za ile minut nasz autobus czy tramwaj pojawi się na danym przystanku.
- Wielu z nas nie wyobraża sobie, aby nie mieć na bieżąco informacji o czasie, jaki trzeba spędzić na przystanku do najbliższego tramwaju lub autobusu. No i dzięki ITS-owi dostajemy taką informację – czy to wyświetlaną na tablicach zlokalizowanych przy przystankach czy dzięki aplikacji na smartfony - dodaje prezydent.- W efekcie rozbudowy ITS-u, za prawie 11 mln zakupionych zostanie między innymi 27 kamer obrotowych monitorujących przystanki, 11 biletomatów oraz 25 tablic informacji pasażerskiej, które wyświetlają czas do odjazdu następnego autobusu lub tramwaju - informuje prezydent Grzymowicz.
Nowe biletomaty stacjonarne staną na przystankach autobusowych: WORD (ulica Towarowa), Osiedle Generałów ( ulica Wilczyńskiego), Janowicza (ulica Wilczyńskiego), Nagórki (ulica Barcza), Tesco (ulica Dworcowa), Wyspiańskiego (ulica Wojska Polskiego), Jeziorna (ulica Bałtycka), Gałczyńskiego (ulica Iwaszkiewicza), Żytnia-Szkoła oraz planowanych, nowych przystankach kolejowych Dajtki i Centrum, w których będzie możliwość kupna także biletu PKP. W biletomatach można również będzie doładować Olsztyńską Kartę Miejską.
Przetarg na dostawę, montaż oraz uruchomienie urządzeń i aplikacji w ramach rozbudowy ITS wygrała olsztyńska firma Sprint, która w 2015 roku wprowadzała system do Olsztyna.
W ramach umowy, Wykonawca rozbuduje także system sterowania zwrotnicami na liniach tramwajowych polegający na zwizualizowaniu w Centrali Nadzoru Ruchu, zlokalizowanej w zajezdni MPK przy ulicy Kołobrzeskiej danych diagnostycznych i ruchu tramwajów na krańcówkach oraz węzłach rozjazdowych. Ponadto rozbuduje podsystem sterowania ruchem ulicznym wraz z priorytetem dla pojazdów transportu publicznego oraz podłączy do systemu skrzyżowanie ulic: Lubelska/Składowa. Wykona również szereg zadań, które z pewnością ułatwią poruszanie się komunikacją zbiorową oraz poprawią bezpieczeństwo podróżnych.
W ramach projektu zakupiony zostanie także system, który pozwoli na zliczanie pasażerów korzystających z transportu publicznego w wybranych 6 tramwajach i 24 autobusach.
Na wykonanie zadania firma Sprint ma 13 miesięcy.
Rozbudowa systemu ITS realizowana w ramach projektu "Rozwój transportu zbiorowego w Olsztynie - łańcuchy ekomobilności".
Komentarze (2)
Dodaj swój komentarz