Dziś jest: 22.01.2025
Imieniny: Anastazego, Wincentego
Data dodania: 2024-12-23 12:35

Redakcja

Rozbudowa "szesnastki" i obwodnice dla Warmii i Mazur. Co planuje GDDKiA w 2025 roku?

Rozbudowa
Zdjęcie ilustracyjne
Fot. GDDKiA w Olsztynie

Olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podsumował rok 2024. Wśród największych dokonań drogowcy wskazali ekspresowy odcinek S16 o długości niespełna 13 km. W planie na 2025 rok jest m.in. dalsza rozbudowa „szesnastki” i rządowy program budowy 100 obwodnic.

reklama

Jak wylicza olsztyński oddział GDDKiA w kończącym się roku na inwestycje drogowe w naszym regionie przeznaczono 780 mln zł. Wśród głównych zadań drogowcy wymieniają oddanie do użytku drogi szybkiego ruchu, łączącej istniejący dwujezdniowy odcinek S16 na wysokości Borek Wielkich ze skrzyżowaniem z obwodnicą Mrągowa w ciągu drogi krajowej nr 59 (DK59).

- Oddaliśmy do ruchu odcinek drogi ekspresowej S16 Borki Wielkie - Mrągowo o długości blisko 13 km

- czytamy w przesłanym mediom komunikacie.

W kolejnych latach „szesnastka” od Olsztyna na wschód ma być dalej rozbudowywana do standardu drogi ekspresowej. Chodzi w pierwszej kolejności o około 30 km do Biskupca.

- Realizację podzieliliśmy na dwa odcinki: Olsztyn – Barczewo i Barczewo – Biskupiec. Dla drugiego z nich, o długości ponad 18 km, umowę z wykonawcą podpisaliśmy w czerwcu br. Natomiast we wrześniu podpisaliśmy umowę dla ponad 11 km odcinka Olsztyn – Barczewo, kończąc tym samym procedurę przetargową i przechodząc do etapu realizacji

- podkreślają drogowcy.

Lokalna GDDKiA przygotowuje aktualnie dokumentację dla budowy i rozbudowy ponad 270 km dróg. Chodzi m.in. o prace przygotowawcze dla budowy S16 Mrągowo – Orzysz – Ełk oraz S5 Ostróda – Nowe Marzy.

Prace nad dokumentacją trwają także dla rozbudowy DK53 Olsztyn – Szczytno, DK57 Szczytno – Szymany, DK51 Bartoszyce – Lidzbark Warmiński i Lidzbark Warmiński – Wichrowo oraz DK22 Fiszewo – Elbląg z obwodnicą Jegłownika. W przygotowaniu są też projekty kilku mniejszych zadań modernizacyjnych na sieci dróg krajowych. 

Ważnym elementem przyszłorocznych działań drogowców w województwie warmińsko-mazurskim będzie budowa obwodnic. W rządowym programie budowy stu obwodnic znalazło się pięć w naszym regionie. Ponadto na liście rezerwowej jest obwodnica Dobrego Miasta.

Od sierpnia 2022 r. kierowcy korzystają już z obwodnicy Smolajn. Na etapie realizacji jest obwodnica Gąsek, a w 2025 r. ogłoszony zostanie przetarg na budowę obwodnicy Pisza. Dla obwodnicy Szczytna toczy się postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji środowiskowej (DŚU).

Jeśli chodzi o obwodnicę Olsztyna zakończono już prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym i obecnie toczy się procedura odbiorowa.

- W przyszłym roku wybierzemy najbardziej korzystny wariant inwestycji i złożymy wniosek o wydanie DŚU. Przygotowujemy również Studium przebiegu obwodnicy Dobrego Miasta. W przyszłym roku wybierzemy optymalny wariant przebiegu tej inwestycji

- zapowiada GDDKiA.

Źródło: GDDKIA w Olsztynie, własne

Galeria

Komentarze (19)

Dodaj swój komentarz

  • R 2024-12-26 08:21:19 92.55.*.*
    Chyba do końca życia nie zrozumiem, dlaczego te wszystkie procedury związane z budową nowych dróg tak długo trwają, nie mówiąc już o samej budowie. GDDKiA sie nie śpieszy bo mają cały czas spokojne zajęcie, a gdyby budowało się drogii szybciej to by było z dużo pracy, pi co?????
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 2
  • Bmb 2024-12-25 12:26:49 178.235.*.*
    Czy ktoś w końcu przystosuje odcinek z Buskupca do Borek do standardu S? Gdaka obiecywała, a tu dalej cisza. Czuję, że to będzie wielka dziura, zbudują Ski, a tu zistają 2 pasy, więc im nie przeszkadza. Google już pokazuje, że jest tam Ska, ciekawe ile kierowców zapłaciło już mandaty z powodu zbyt szybkiej jazdy ( teraz obowiązuje 100 km/h)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 1
  • Anonymus1976 2024-12-24 23:53:14 178.227.*.*
    Polacy najlepszymi budowlańcami ,producentami okien ,kierowcami ,meblarstwo ale drogi i infrastruktura to katastrofa istna jak powoli to idzie potrzeba świeżej krwi pogonmy ta postkomune i do pracy rodacy Polacy
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 1
  • Jan 2024-12-24 18:33:43 46.113.*.*
    A1 przebiega na wschód od Torunia zamiast po zachodzie bo też Bydgoszcz skorzystała. Ale nie zawsze i nie wszędzie się da, bo "niech budują drogi ale nie pod moim płotem!"
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 1
  • do redakcji 2024-12-24 09:52:39 31.0.*.*
    Rozumu życzę cenzorowi który usuwa niewygodne komentarze nie będące ani agitacją polityczną ani nikogo nie obrażające, napisałem min, że obwodnica Smolajn dawno została oddana do użytku i nie wszyscy kierowcy są z niej zadowoleni, skrytykowałem obwodnicę Gietrzwałdu że za tyle mln zrobili niby nową drogę z podwójną linią ciągłą spowalniającą ruch oraz że drogi ekspresowe często przesunięto o kilkadziesiąt km aby biegły bliżej np Kołobrzegu czy Grójca a Olsztyn został odsunięty jeszcze dalej od trasy nr 7 i cenzor bardzo się zdenerwował że jakim prawem ktoś mógł tak napisać , tak jak Olsztyn oddalił się od drogi nr 7 tak Polska dzięki takim cenzorom oddala się od demokracji.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 25 2
  • GDDKIA WSTYDŹCIE SIE 2024-12-23 19:56:06 23.106.*.*
    TO JEST ŻAŁOSNE. ODDALI 13 KILOMETRÓW DROGI, KTÓRĄ BUDOWALI 5 LAT. INNE WOJEWÓDZTWA NAM UCIEKAJĄ. GDDKIA WSTYDŹCIE SIE
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 1
  • Pan de 2024-12-23 18:48:59 37.31.*.*
    Po co na wsi dołączenie do krajowki szastanie kasy podatników ,polska nasza Białoruś
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 22
  • fer 2024-12-23 17:06:35 31.0.*.*
    Niby coś się robi ale jak pojeżdzi się po Polsce to mam odczucie że w innych regionach tych dróg dwupasmowych przybywa więcej, po paru latach wybudowano 12 km takiej drogi? Nie każda moim zdaniem nowa droga jest przemyślana do końca weżmy np obwodnicę Gietrzwałdu, wydano kupę kasy i wymalowano podwójną linię ciągłą aby nie wyprzedzać i spowalniać ruch, dawna obwodnica była o wiele lepsza i przyjazna kierowcom, z obwodnicy Smolajn która de facto była oddana do użytku parę lat temu też kierowcy nie są zadowoleni, Nie wiem czy się zgodzicie bo to jest moja opinia ale...Droga ekspresowa z Koszalina do Szczecina została przesunięta ok 25 km w kierunku Kołobrzegu żeby Kołobrzeg miał blisko do tej drogi, droga tzw 7 prowadząca z W-wy do Krakowa też została przesunięta w pobliże Grójca tworząc niejako obwodnicę Grójca a droga z W-wy do Gdańska została odsunięta jeszcze dalej o ileś tam km od Olsztyna aby było dalej do niej, jakby ją puszczono bliżej Olsztyna to ile byłoby bliżej i do W-wy i do Gdańska, o Ostródzie i dalej w kierunku Grudziądza czy Torunia nie wspominając,
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 1
  • Olsztyni 2024-12-23 16:45:01 2a01:11cf:435:*
    Po jakie licho nam na Mazurach drogi o dwóch oddzielnych pasach . Wystarczyłoby poszerzyć to co jest wyprostować , zrobić w każdym kierunku po dwa pasy rozdzielone linią ciągłą i to by wystarczyło a koszty napewno zdecydowanie mniejsze Poza sezonem na większości tych dróg to by wystarczyło
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 6
  • Obserwatorzy 2024-12-23 16:00:48 5.173.*.*
    Życzę aby te inwestycje udało się w przyszłym roku zrealizować.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 2

www.autoczescionline24.pl