W czwartek rozpoczął się nowy rok szkolny. W olsztyńskich placówkach naukę będą pobierali nie tylko uczniowie z Polski, ale także z Ukrainy. Dla tych drugich jednak nie będzie już oddziałów przygotowawczych – wszystkie dzieci będą uczęszczały do klas z polskimi uczniami.
Część uczniów z Ukrainy nie zdecydowała się na kontynuowanie nauki w polskich szkołach. Głównym powodem jest obawa o barierę językową. Wielu z nich pobiera naukę online w ukraińskim systemie oświatowym.
Z danych ratusza wynika, że 1 września naukę w szkołach podstawowych rozpoczęło 11560 uczniów, w tym 500 uczniów będących obywatelami Ukrainy, a do placówek ponadpodstawowych uczęszcza 13657 uczniów, w tym 161 uczniów z Ukrainy (9604 w szkołach zawodowych: branżowe szkoły I stopnia i technika, w tym 109 uczniów z Ukrainy oraz 4053 uczniów w liceach ogólnokształcących i zespołach szkół ogólnokształcących, w tym 52 uczniów z Ukrainy).
Biorąc pod uwagę wszystkie placówki oświatowe, także przedszkola i ośrodki szkolno-wychowawcze, to liczba uczniów przekroczy w Olsztynie 30 tys.
W roku szkolnym 2022/2023 do olsztyńskich jednostek systemu oświaty będzie uczęszczało 30 850 dzieci i uczniów, w tym:
- 3 396 dzieci do przedszkoli,
- 2 237 dzieci i uczniów będzie korzystało z oferty placówek oświatowo-wychowawczych, ośrodków szkolno-wychowawczych oraz szkół specjalnych.
- 1 września 2022 r. progi olsztyńskich przedszkoli z nowego naboru przekroczy 1 157 dzieci. W szkołach podstawowych naukę rozpocznie 1 460 pierwszoklasistów, zaś w szkołach ponadpodstawowych 2 875 uczniów pierwszych klas - poinformował nas Patryk Pulikowski z Biura Prezydenta Miasta i Dialogu Obywatelskiego.
W nowym roku szkolnym w szkołach ponadpodstawowych pojawi się nowy przedmiot – historia i teraźniejszość, który zastąpi wiedzę o społeczeństwie. HiT nauczany będzie w liceum ogólnokształcącym w klasie I i II, w technikum w klasie I, II i III, a w branżowej szkole I stopnia w klasie I.
Przedmiot od początku wzbudza kontrowersje, głównie za sprawą podręcznika autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego. W treści pojawia się m.in. fragment o „produkcji ludzi” odnoszący się do in-vitro. Dlatego z inicjatywy organizacji Wolna Szkoła powstała mapa „Szkół wolnych od (s)HiT-u”. Twórcy poinformowali, że tylko 50 placówek w Polsce zdecydowało się na podręcznik prof. Roszkowskiego.
Z 2336 sprawdzonych szkół w 2089 nie wskazano książki Wojciecha Roszkowskiego, a tylko 53 zdecydowały się wybrać ten podręcznik
- podano w komunikacie.
Alternatywą dla podręcznika Roszkowskiego ma być nowy – wydany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Minister edukacji i nauki, Przemysław Czarnek w poniedziałek (29 sierpnia) wydał zgodę na dopuszczenie go do użytku szkolnego. Ten przyjęli już m.in. dyrektorzy takich olsztyńskich placówek jak: Zespół Szkół Elektronicznych i Telekomunikacyjnych, Zespół Szkół Ekonomiczno-Handlowych nr 2 czy IV Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej Curie. Część dyrektorów we wrześniu podejmie decyzję, na na który podręcznik się zdecyduje. Z kolei Uniwersyteckie XII Liceum Ogólnokształcące im. Marii i Georga Dietrichów będzie korzystało z własnych materiałów.
Do realizacji procesu dydaktycznego zaplanowano 3255 etatów nauczycielskich.
Komentarze (18)
Dodaj swój komentarz