W pierwszej kolejności prace będą skoncentrowane na budowie drogi serwisowej, równoległej do istniejącej drogi krajowej nr 16. Część nowej trasy biegnie w śladzie starej drogi. Przed jej budową konieczne jest zatem przygotowanie równoległej drogi, na którą będzie można skierować ruch z istniejącej szesnastki. Obecnie wykonawca organizuje zaplecze budowy, prowadzi karczowanie terenu i prace saperskie. Niebawem rozpocznie się odhumusowanie, czyli zdjęcie wierzchniej warstwy ziemi.
S16 - kolejny etap rozbudowy
Odcinek S16 Borki Wielkie-Mrągowo, w systemie Projektuj i buduj, realizuje firma PORR. Inwestycja jest kolejnym etapem budowy drogi ekspresowej S16 w województwie warmińsko-mazurskim. Nowy odcinek będzie miał długość około 16 km, w tym około 13 km w ciągu S16 i około 3 km obwodnicy Mrągowa w ciągu drogi krajowej nr 59. Przebiegać będzie w okolicach miejscowości Borki Wielkie, Sorkwity, Nowe Bagienice, Bagienice, Marcinkowo, a następnie ominie Mrągowo od strony południowo-zachodniej. Droga na odcinku S16 będzie miała przekrój dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, a na odcinku obwodnicy Mrągowa jednojezdniowy, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku.
Dostęp do drogi ekspresowej będzie możliwy poprzez dwa węzły drogowe - Sorkwity i Bagienice. Przewiduje się również budowę urządzeń ochrony środowiska, w tym trzech przejść dla dużych zwierząt, budowę zabezpieczeń akustycznych oraz wykonanie nasadzeń zieleni.
Kręgosłup komunikacyjny regionu
Szesnastka to główny szlak komunikacyjny Warmii i Mazur w układzie równoleżnikowym. Ma znaczenie międzynarodowe, krajowe i regionalne. W regionie łączy najważniejsze miasta, takie jak Ełk, Mrągowo, Olsztyn, Iława, Ostróda, z trasami układu południkowego. W przyszłości S16, wraz z układem dróg S5, S7, S10, S51 i S61, stworzy w północnej Polsce nowy korytarz transportowy na linii wschód-zachód.
– Budowa nowej drogi skróci czas przejazdu między Olsztynem i Ełkiem oraz zwiększy bezpieczeństwo na tej drodze. Dzięki budowie obwodnicy z Mrągowa zostanie wyprowadzony ruch tranzytowy. Realizacja zadania zakończy się pod koniec 2023 roku – przyznali przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Kalendarium
6 maja 2015 r. - uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
5 sierpnia 2016 r. - ogłoszenie przetargu na wykonanie Koncepcji programowej
27 stycznia 2017 r. - podpisanie umowy na wykonanie Koncepcji programowej
19 września 2018 r. - ogłoszenie przetargu na projekt i budowę
10 maja 2019 r. - unieważnienie przetargu
21 sierpnia 2019 r. - ogłoszenie ponownego przetargu na projekt i budowę
31 stycznia 2020 r. - wyrok Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) oddalający odwołanie w sprawie odrzucenia oferty jednego z oferentów
4 lutego 2020 r. - wybór wykonawcy zadania
21 maja 2020 r. - postanowienie Sądu Okręgowego w Olsztynie oddalające skargę na wyrok KIO w sprawie odrzucenia oferty jednego z oferentów
28 maja 2020 r. - podpisanie umowy na projekt i budowę
23 grudnia 2020 r. - złożenie wniosku o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)
18 czerwca 2021 r. - wydanie decyzji ZRID
29 czerwca 2021 r. - przekazanie wykonawcy placu budowy
Komentarze (10)
Dodaj swój komentarz