Na początku tego roku władze miasta ujawniły plany dotyczące wymiany miejskiego taboru. W ramach ekologicznych zmian zakupione ma zostać 6 tramwajów i 20 autobusów elektrycznych. Rozbudowana ma także zostać zajezdnia przy al. Sikorskiego, o czym pisaliśmy w artykule Rozbudowa zajezdni, ekologiczny tabor i ładowarki na krańcówkach. Grzymowicz planuje komunikację na lata.
To jednak nie wszystko, co planują władze miasta. W ramach projektu zaplanowano także przebudowę lub budowę pętli i przystanków autobusowych na łącznie 11 osiedlach.
Pętla Jakubowo (Parkowa) zyska nowe zatoki autobusowe z peronami. Powstaną także stanowiska do szybkiego ładowania autobusów elektrycznych, budynek socjalny, monitoring i mała architektura z zielenią. Takie same zmiany zaplanowano na pętli Osiedle Mazurskie (Pstrowskiego), Witosa, Redykajny oraz Dajtki (Zbożowa). Na ostatniej pętli miasto ma w planach zapewnienie pasażerom systemu informacji pasażerskiej wraz z biletomatami.
Mapa remontów i budowy nowych przystanków w północno-środkowym Olsztynie (czerwony - remont krańcówek, pomarańczowy - nowe krańcówki, granatowy - nowe przystanki)
Jedynie pętla Nagórki pozostanie bez ładowarki dla autobusów elektrycznych. Powstanie tam budynek socjalny i przyłącze energetyczne ze stacją transformatorową - co pozwoli na szybkie zamontowanie ładowarki w przyszłości. Przebudowę przejdzie także droga manewrowa.
Lokalizacja proponowanej pętli na ul. Bilitewskiego (os. Generałów)
Projekt zakłada także budowę zupełnie nowej pętli przy ul. Bilitewskiego na Osiedlu Generałów, oraz pętli Zielona Górka. Na tej ostatniej znajdą się także miejsca postojowe dla trzech autobusów. Wybudowana zostanie także początkowa zatoka autobusowa z peronem wzdłuż ul. Zientary-Malewskiej.
Powstać mają także nowe przystanki - Limanowskiego-Wiadukt na ul. Limanowskiego, Dworcowa-Towarowa na ul. Towarowej oraz Targowisko Miejskie na ul. Szarych Szeregów, co ma skrócić drogę do stacji kolejowej Olsztyn Zachodni. Na pięciu przystankach pojawią się biletomaty, a na dwudziestu - obsługiwanych przez pojazdy elektryczne - elektroniczne tablice z informacją pasażerską.
Planowane przebudowy krańcówek i budowa nowej na ul. Bilitewskiego
Projekt przewiduje także przebudowę 14 dojść do przystanków. Poprawiony zostanie stan chodników na skrzyżowaniu ul. Rataja i al. Sybiraków, na ul. Wrocławskiej nieopodal ul. Jagiellońskiej, na skrzyżowaniu ulic Niedziałkowskiego, Sienkiewicza i Kossaka, na ul. Kętrzyńskiego, na ul. M. Curie-Skłodowskiej, Wyzwolenia i Nowowiejskiego, na ul. Kołobrzeskiej, na ul. Dworcowej w pobliżu ul. Żołnierskiej, na ul. Pstrowskiego nieopodal ul. Wyszyńskiego, na skrzyżowaniu ul. Augustowskiej i Oleckiej, na al. Piłsudskiego nieopodal ul. Wyszyńskiego, na ul. Boenigka i Burskiego, na ul. Panasa i Gębika, na ul. Wachowskiego i Turkowskiego oraz na ul. Janowicza nieopodal ul. Flisa.
Lokalizacja proponowanej pętli na ul. Zientary-Malewskiej (os. Zielona Górka)
Wraz z inwestycjami w infrastrukturę władze miasta pragną rozbudowania Inteligentnego Systemu Transportowego. W planach jest uzupełnienie systemu zliczania pasażerów w pojazdach, gdzie jeszcze go nie ma. Wymianie uległoby wyposażenie serwerowni Centrum Sterowania Ruchem oraz Centrum Zarządzania Transportem Publicznym. Olsztyn chce także usprawnić system pomiaru temperatury wewnątrz pojazdów i zapewnić do niego podgląd dyspozytorom, którzy zdalnie mogliby decydować o włączeniu ogrzewania lub klimatyzacji. Rozwój ITS polegałby także na montażu kamer na 10 przystankach. Miałyby one pomóc w nadzorze poziomu bezpieczeństwa.
Przebudowa i budowa przystanków kosztować ma 27,7 mln zł, montaż biletomatów - 1,4 mln, przebudowa dojść pieszych - 23,5 mln, a rozbudowa ITS - 10 mln. Całkowity koszt inwestycji (łącznie z zakupami taborowymi) wyniesie 303 mln zł. Władze Olsztyna starają się o 209 mln zł dofinansowania ze środków unijnych, które przysługują miastu w ramach programu Polska Wschodnia.
Komentarze (28)
Dodaj swój komentarz