W piątek odbyła się konferencja prasowa, w której udział wzięli prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Ireneusz Merchel, były podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, a także szef lokalnych struktur Prawa i Sprawiedliwości Jerzy Szmit oraz wiceprezes zarządu Torpol S.A. Konrad Tuliński. Tematem spotkania była przebudowa stacji Olsztyn Główny. Prace rozbiórkowe już się rozpoczęły. Jako pierwszy przemówił prezes zarządu PKP PLK.
Ireneusz Merchel
- Modernizacja stacji Olsztyn Główny, oczekiwana od lat, staje się faktem. Trwają głównie prace rozbiórkowe torów bocznych. Za chwilę wykonawca wyjdzie na rozbiórki torów przy tym peronie oraz do przebudowy peronu. Jesteśmy w miejscu, gdzie niedługo powstanie przejście podziemne, łączące dworzec z dzielnicą Zatorze. Będzie ono wydłużone od istniejącego o około 100 metrów, będzie wyższe, szersze, ale to, co jest ważne: z każdego peronu do przejścia podziemnego będą prowadziły schody ruchome. Będą też windy – powiedział Ireneusz Merchel.
Prezes PKP PLK przypomniał, że wartość inwestycji realizowanych w ramach Krajowego Programu Kolejowego to ponad 76 mld zł. 98 proc. podpisanych umów kolejowych w Polsce jest już realizowanych bądź ukończonych. Największą z nich stanowi projekt olsztyński. Prace mają zakończyć się w maju 2024 r. Wtedy też ma zostać oddany nowy dworzec. Merchel dodał, że liczy także na zaangażowanie prezydenta Piotra Grzymowicza.
- Mam nadzieję, że prezydent miasta Olsztyn wybuduje parking po drugiej stronie ul. Zientary-Malewskiej i żeby to wszystko było służyło mieszkańcom Olsztyna, ale też mieszkańcom okolicznych miejscowości, którzy już nie będą musieli przejeżdżać przez Limanowskiego. Będą mogli zostawić samochód i przejść do pociągu od strony ul. Zientary-Malewskiej – wyjaśnił Ireneusz Merchel, który powiedział, że ta inwestycja połączona jest także z innymi realizowanymi zadaniami, m.in. w Gutkowie, Dobrym Mieście, Ornecie czy Braniewie. Aby zakończyły się one sukcesem, to według prezesa PKP PLK, konieczna jest również współpraca z marszałkiem.
- Marszałek województwa musi zapewnić odpowiednią liczbę pociągów, dlatego, że jak będzie 4-5 par, to nigdy takie przewozy nie będą rentowne. Nie zachęcą pasażerów do korzystania z kolei – przyznał.
Na koniec Merchel dodał, że linia nr 223 łącząca m.in. Mrągowo z Mikołajkami i Orzyszem zasługuje na modernizację, jednak PKP wciąż oczekuje na odpowiednią propozycję od marszałka Gustawa Marka Brzezina.
Następnie głos zabrał Jerzy Szmit, który także przyznał, że konieczna jest współpraca między kolejarzami a władzami Olsztyna oraz województwa.
Jerzy Szmit
- Oczekujemy od pana prezydenta i pana marszałka podjęcia rozmów w sprawie powołania kolei aglomeracyjnej: połączeń kolejowych wewnątrz Olsztyna, ale też z okolicznymi miejscowościami. Tylko inwestycja – stacja razem z dworcem – to jest ponad 500 mln zł. Przypomnę, że budżet Olsztyna to jest 1,3 mld zł, ale widzimy, że w jednym miejscu są dokonywane tak ogromne nakłady i one muszą być wykorzystane. Muszą służyć ludziom, a będą służyły, jeżeli będzie ruch, jeżeli będą pasażerowie, a przede wszystkim jeżeli będą składy, pociągi i dobry rozkład jazdy. To jest możliwe, jeżeli zacznie się współpraca – powiedział szef lokalnego oddziału PiS, który wyjaśnił, że kolej może być alternatywnym środkiem podróżowania po zakorkowanym Olszynie.
Na zakończenie Konrad Tuliński przypomniał, że firma Torpol zrealizowała już wiele inwestycji w regionie. Są to m.in. prace przy linii 216 Działdowo-Olsztyn oraz linii 219 Szczytno-Ełk, a kilka lat wcześniej wykonawca uczestniczył w budowie części linii tramwajowej.
Wiceprezes Torpol S.A. przyznał także, że przebudowa olsztyńskiej stacji jest wymagająca, ale zadanie jest możliwe do zrealizowania.
Konrad Tuliński
- Budowa jest trudna, wyzwanie jest ciekawe pod względem inżynierskim, ale jest do realizacji. Dysponujemy dużą kadrą, fachowcami z uprawnieniami, z doświadczeniem. Mimo różnych trudności, jakie na każdej budowie są, zadaniu sprostamy i zostanie ono zrealizowane w terminie – wytłumaczył Tuliński.
I dodał: - Budowa jest o tyle trudna, że ta stacja jest cały czas czynna: odjeżdżają pociągi, pasażerowie są cały czas obecni na dworcu.
Przebudowa stacji Olsztyn Główny jest kolejnym etapem projektu „Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo-Olsztyn”. Ponad 80-kilometrowa trasa została przez PLK przystosowana do szybszych i wygodniejszych podróży pociągami. Zwiększyła się dostępność do kolei dzięki przebudowie wszystkich stacji i przystanków na linii.
Wartość przebudowy stacji Olsztyn Główny to 382,1 mln zł netto. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2024 roku. Przebudowa stacji jest dofinansowana w wysokości 126,8 mln zł z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
Komentarze (35)
Dodaj swój komentarz