Województwo warmińsko-mazurskie otrzyma ponad 172 mln zł na z Funduszu Rozwoju Dróg na modernizacje i budowę dróg lokalnych: gminnych, powiatowych i części wojewódzkich. Celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa na drogach.
– Rzeczywiście bez tych pieniędzy byłoby nam trudno realizować te często wręcz „palące” inwestycje – mówi Andrzej Abako, starosta olsztyński. – Potrzeby lokalnych społeczności są ogromne, a możliwości samorządów niewielkie. Dlatego staramy się pozyskiwać pieniądze z różnych źródeł.
Głównym beneficjentem jest powiat olsztyński, który otrzyma 65,2 mln zł. W tym roku prace mogą rozpocząć się na w miejscowości Siła (gmina Gietrzwałd), na odcinku Klebark Wielki–Klewki (gmina Purda), Barczewo–Mokiny (gmina Barczewo) oraz na skrzyżowaniu ul. Bartąskiej i Złotej w miejscowości Jaroty (gmina Stawiguda).
– Dzięki zawartemu wcześniej porozumieniu z gminą Jeziorany wspólnie będziemy także przebudowywać byłą już drogę powiatową, przekształconą w drogę gminną na trasie Wójtówko –Modliny – dodaje starosta. – Zresztą wszystkie nasze wnioski to efekt współpracy samorządów gminnych oraz powiatowego, gdyż wkład własny w tych inwestycjach wnoszony jest przez nie po połowie. Korzystają z nich przecież nasi wspólni mieszkańcy.
Łączna wartość planowanych inwestycji związanych z przebudową dróg w powiecie olsztyńskim to 18,3 mln zł z czego fundusz pokrywa 60-65 proc. kosztów – 7,35 mln zł, czyli ponad 10 proc. środków z funduszu przeznaczonego dla powiatów.
– Mamy gotowe projekty, środki na ich realizację, więc możemy przystępować do rozpisywania przetargów. Jednak nasze obawy budzą systematycznie rosnące ceny materiałów budowlanych i usług, co może postawić pod znakiem zapytania ich realizację. Ale mam nadzieję, że uda nam się wyłonić wykonawców tych prac, bez konieczności zwiększania ich budżetów – dodaje Andrzej Abako.
Na liście rezerwowej znajdują się jeszcze cztery wnioski złożone przez starostwo w Olsztynie. W tym roku w ramach FRD zrealizowane zostaną inne prace. Przebudowanych zostanie 28 przejść dla pieszych. Projekty zakładają m.in. wykonanie dojść do przejść z zastosowaniem rozwiązań dla osób niewidomych, nowoczesne ich oświetlenie, właściwe oznakowanie poziome i pionowe oraz montaż urządzeń/elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego (mat antypoślizgowych lub wyniesionych przejść dla pieszych). Obejmują również remont nawierzchni dróg w okolicy pasów. Najwięcej – 8 przejść - powstanie w gminie Stawiguda, 4 w Dywitach, po 3 w Gietrzwałdzie, Dobrym Mieście i Jonkowie, po 2 w Purdzie i Olsztynku oraz jeden w Biskupcu.
Łączna wartość inwestycji to 6,8 mln zł. Fundusz pokryje od 50 do 80 proc. tej sumy.
– Priorytetem są dla nas te drogi, które stanowią „kręgosłup komunikacyjny” powiatu, z których korzysta nasza powiatowa i gminna komunikacja publiczna – wyjaśnia starosta.
Cały czas trwają prace na największej powiatowej budowie – tzw. „wielkiej pętli”, czyli miniobwodnicy Olsztyna, która połączy drogi krajowe nr 16 (tzw. krzyżówki barczewskie) i nr 51 (w Spręcowie). 27-kilometrowy odcinek wiodący przez Sętal, Nowe Włóki, Tuławki, Gady to inwestycja o wartości prawie 50 mln zł realizowana przez starostwo wspólnie z samorządami Barczewa i Dywit oraz przez nie współfinansowana. Większość środków na ten cel samorządy pozyskały z Unii Europejskiej (ponad 16 mln zł) oraz budżetu państwa (prawie 10 mln zł). Rozpoczęta w lipcu 2020 r. budowa ma się zakończyć latem tego roku. Obecnie zaawansowanie prac szacowane jest na ok. 70 proc.
Przypomnijmy, że od środy (23 lutego) wprowadzone zostaną zmiany w ruchu. Informowaliśmy o tym w artykule Odcinek drogi pod Olsztynem zostanie zamknięty. Zaproponowano objazd [MAPA].
Zapisana w tegorocznym budżecie powiatu olsztyńskiego w dziale „Transport i łączność” kwota wydatków to ponad 51,5 mln zł. Jest ona o ok. 10 proc. wyższa niż wydatkowana w roku 2021.
Komentarze (8)
Dodaj swój komentarz