Dziś oficjalnie ruszyły prace na budowie odcinka drogi ekspresowej S5 Ornowo-Wirwajdy, która jest kontynuacją rozbudowy obwodnicy Ostródy. Odcinek ma mieć około 5 km. Wartość kontraktu wynosi 204 mln zł.
W ramach prac przewidziano budowę dodatkowych jezdni obsługujących teren przyległy, przebudowę dróg poprzecznych innych kategorii, kolidujących z drogą S5. Będzie to droga o przekroju dwujezdniowym. Powstanie na niej węzeł Ostróda Zachód, cztery wiadukty oraz dwa przejścia dla dużych zwierząt.
- Inwestycja jest realizowana w systemie „Projektuj i buduj", gdyż wykonawca zadania ma możliwość optymalizacji rozwiązań zawartych w projekcie budowlanym i wykonawczym. Korzystając z tej możliwości, wykonawca planuje zmienić konstrukcję dwóch wiaduktów drogowych oraz dwóch przejść dla zwierząt dużych, bez zmiany ich lokalizacji. W oparciu o decyzję ZRID, którą otrzymaliśmy w grudniu 2019 r. wykonawca rozpoczął już roboty ziemne – informuje Karol Głębocki, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie.
Teraz wykonawca, jakim jest firma Budimex S.A., prowadzi odhumusowanie terenu w okolicy miejscowości Wirwajdy. W dalszych etapach odhumusowywane będą pozostałe drogi serwisowe oraz trasa główna. Na przełomie lipca i sierpnia planowane są przebudowy kolizji teletechnicznych i elektroenergetycznych w rejonie Wirwajd.
Budowa tego odcinka drogi S5 odbędzie się w latach 2020-2023.
Nowy odcinek obwodnicy Ostródy docelowo stanie się częścią drogi ekspresowej S5 na odcinku Grudziądz (A1) - Ostróda (S7). Stanowić będzie element ciągu dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód-zachód, na który złożą się: S10 Szczecin-Piła-Bydgoszcz, S5 Bydgoszcz-Grudziądz-Ostróda, S7 Ostróda-Olsztynek, S51 Olsztynek-Olsztyn, S16 Olsztyn-Ełk oraz S61 Ełk-Budzisko.
Obecnie na ukończeniu są prace nad opracowaniem studium korytarzowego. Analizy obejmują teren trzech województw, 14 powiatów i 53 gmin o powierzchni przeszło 8 tys. km². Obejmuje ona relacje z obszarami o różnych funkcjach przestrzennych, w tym objętych ochroną (środowisko przyrodnicze, zabytki, struktura osiedleńcza, budowa geologiczna itp.), co z kolei pozwoli na wybór korytarzy najmniej konfliktowych i realnych pod względem ekonomicznym.
Inwestycja „Budowa obwodnicy Ostródy” jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi 285 mln zł, a całkowita wartość projektu to 623 mln zł.
Kalendarium
13 października 2015 r. - wpisanie w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych drogi S5 Ostróda (S7) - Nowe Marzy (A1) do wykazu autostrad i dróg ekspresowych,
13 października 2016 r. - uzyskanie decyzji środowiskowej dla odcinka S5 Ornowo - Wirwajdy,
27 lutego 2017 r. - ogłoszenie przetargu na wykonanie koncepcji programowej oraz projektu
budowlanego i wykonawczego dla odcinka S5 Ornowo - Wirwajdy,
1 czerwca 2017 r. - podpisanie umowy na wykonanie koncepcji programowej oraz projektu
budowlanego i wykonawczego dla odcinka S5 Ornowo - Wirwajdy,
16 grudnia 2019 r. - uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej,
28 kwietnia 2020 r. - podpisanie umowy z wykonawcą,
2020 – 2023 - planowane lata realizacji.
Komentarze (2)
Dodaj swój komentarz