Dziś, niemal równo o godzinie 4 nad ranem, transport wiozący pierwszy z 15 zamówionych tramwajów minął rogatki Olsztyna od strony Butryn. Cała podróż zajęła ponad dobę, bowiem 40-metrowa laweta mogła poruszać się tylko w nocy. Cała trasa z Poznania do Olsztyna liczyła aż 650 km.
- Nie wszędzie więc uda się jej wjechać, poza tym powoduje znaczne utrudnienia w ruchu - mówił Andrzej Karwowski, kierownik Jednostki Realizującej Projekt V, czyli tramwajowy.
Dyrektor ratuszowej jednostki odpowiedzialnej za budowę linii tramwajowej Andrzej Karwowski, na przyjazd tramwaju czekał ze spokojem. Jak przyznał, z nieco mniejszym patrzy natomiast na same prace budowlane przy linii.
- Tu jest nieco gorzej, bo czas goni. Ale mam też satysfakcję, że wreszcie zaczynamy więcej oddawać, niż zabierać mieszkańcom częściowo udostępniliśmy ulicę Obiegową, skrzyżowanie Sikorskiego – Pstrowskiego, a pod koniec miesiąca czeka nas przeniesienie ruchu na Sikorskiego na drugą jezdnię. Coraz więcej jeździmy po nowym - przekonywał w rozmowie z Radiem Olsztyn Andrzej Karwowski.
Urzędnicy zapewniają jednak, że termin oddania linii tramwajowej jest niezagrożony - to koniec października.
Tramwaj przeszedł już rygorystyczne testy homologacyjne potwierdzające jego bezpieczeństwo, wysoką jakość wykonania i niezawodność. Na terenie poznańskiej zajezdni MPK testowane były m.in. kompatybilność oprogramowania sterującego pojazdem ze wszystkimi urządzeniami. W szczególności sprawdzane były układy napędowy i hamulcowy, w tym odwzorowanie hamowania awaryjnego. Testowane były też systemy bezpieczeństwa, takie jak układ poziomowania przy różnym obciążeniu i zużyciu obręczy kół oraz pokładowy rejestrator ATM, będący szynowym odpowiednikiem czarnej skrzynki w samolocie.
Pojazd dla Olsztyna jest podzielony na trzy sekcje. Każda z nich osadzona została na tzw. wózku. Dwie skrajne są wózkami napędowymi, a środkowa to wózek toczny. Układ napędowy stanowią łącznie cztery asynchroniczne silniki trakcyjne o mocy 120 kW każdy. Tramwaj zabiera na pokład ponad 200 podróżujących, z czego dla 43 przewidziano miejsca siedzące. Sześć par podwójnych drzwi po każdej ze stron pozwala pasażerom na szybkie i komfortowe wejście oraz opuszczenie pojazdu. Klimatyzowana przestrzeń pasażerska monitorowana jest za pomocą systemu kamer.
Tramwaj jest dwukierunkowy oraz w pełni niskopodłogowy o długości 29,3 metra i szerokości 2,5 metra. Cały kontrakt zrealizowany zostanie przez Solarisa do końca września bieżącego roku.
Oficjalne powitanie Tramino Olsztyn zaplanowano na 19 czerwca na godzinę dziesiątą. W portalu Olsztyn.com.pl już dziś możecie Państwo zobaczyć obszerną fotorelację m.in. z jego wnętrza.
Ostatni raz w stolicy Warmii i Mazur tramwaj jeździł 20 listopada 1965 roku.
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz