Spółka PKP SA wybrała wykonawcę, który zaprojektuje przebudowę dworca w Olsztynie wraz z modernizacją układu torowo-peronowego i infrastruktury kolejowej. Konsorcjum firm Multiconsult Polska Sp. z o. o. i Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji „Allplan” Sp. z o.o. zaprojektuje nowy Dworzec Główny w Olsztynie za kwotę 5 285 310 złotych. Więcej o przetargu pisaliśmy tutaj->
Jak informują społecznicy Forum Rozwoju Olsztyna, projekt może jednak trafić do kosza, jeśli okaże się, że Dworzec Główny zostanie wpisany do rejestru zabytków, o co zabiegają. Przypomnijmy, stowarzyszenia walczące o wpisanie olsztyńskiego dworca do rejestru zabytków złożyły bowiem odwołanie od decyzji konserwatora, który uznał iż bryła dworca nie jest zabytkiem. Teraz w sprawie stanowisko zajmie Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
- W Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego nadal toczy się postępowanie odwoławcze dotyczące wpisania dworca do rejestru zabytków, na którego rozstrzygnięcie cierpliwie czekamy. Jeśli dworzec zostanie wpisany do rejestru, projekt PKP będzie można na szczęście odłożyć na półkę – komentują działacze FRO.
Społecznicy zwracają też uwagę na ich zdaniem ciekawy wątek przetargu PKP.
- Przetarg wygrało konsorcjum firm Multiconsult Polska z Warszawy i Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan z Bydgoszczy. Firma Allplan projektowała w przeszłości nowy dworzec kolejowy w Bydgoszczy. Na czele zespołu projektowego stał wówczas arch. Robert Barełkowski, który jest autorem krytycznej opinii na temat obecnego olsztyńskiego dworca. Opinia ta została przedstawiona przez spółkę, która chce zburzyć olsztyński dworzec i wybudować centrum handlowe. Ponadto na treść ww. opinii powoływał się wojewódzki konserwator zabytków w swojej decyzji odmawiającej wpisania olsztyńskiego dworca do rejestru. Honorarium za projekt ma wynosić 5,285 mln zł brutto. Nawet uwzględniając pośpiech, obowiązek wykonania przez projektanta trzech koncepcji i niewątpliwe trudności związane z rozbiórką obecnego i wybudowaniem nowego budynku należy uznać, że jest to spora suma. Do tej pory pojawiały się informacje, że łącznie na projekt i budowę nowego dworca kolejarze zamierzają przeznaczyć od 20 do 30 mln złotych. Od początku podkreślaliśmy, że to zdecydowanie za mało. Biorąc pod uwagę wysokość honorarium za projekt, możemy domyślać się, że PKP znacznie zwiększyły kwotę przeznaczoną na całą inwestycję, zwykle bowiem wynagrodzenia za tego typu projekty wynosi pomiędzy 5 a 10% wartości kosztów budowy – dodają działacze FRO.
Przypomnijmy, wykonawca projektu dworca będzie miał 12 miesięcy na przygotowanie dokumentacji. Roboty budowlane miałby zacząć się w przeciągu 21 miesięcy od podpisania umowy projektowej.
Komentarze (27)
Dodaj swój komentarz