Przypomnijmy, latem ubiegłego roku ratusz podpisał opiewającą na 4,2 mln złotych umowę na opracowanie dokumentacji dla przedłużenia linii tramwajowej łączącej osiedle Jaroty i Pieczewo z fabryką Michelin oraz Dworcem. Opracowania mają być gotowe wiosną tego roku. Tramwaje ostatecznie miałyby poruszać się po torowisku z Jarot w kierunku ul. Krasickiego, dalej do Michelin, a stamtąd al. Piłsudskiego do Dworcowej i do spięcia u zbiegu z ulicą Towarową.
Kierunek rozwoju komunikacji tramwajowej jest już więc sprecyzowany i w takim kształcie poddany został pod konsultacje społeczne, które ruszyły 15 lutego na platformie konsultacje.olsztyn.eu.
Społecznicy Forum Rozwoju Olsztyna po raz kolejny zabrali głos w tej sprawie. Zdaniem FRO – konsultacje to farsa, bo mieszkańcy mogą decydować o detalach nie zaś najważniejszych sprawach jak choćby przebieg nowej linii.
Ich zdaniem problemem jest również to, że miasto nie dysponuje żadnymi kompleksowymi analizami, które wskazywałyby sens rozbudowy linii tramwajowej w danym kształcie.
- Jedynym badaniem przeprowadzonym przez Urząd Miasta, na podstawie którego określono przebieg rozbudowy linii tramwajowej jest badanie napełnienia autobusów przeprowadzone pod koniec 2014 roku. Poza tym, olsztyńscy urzędnicy powołują się na dokument „Strategia rozwoju transportu publicznego do 2027 roku”, którego założenia opierają się na wynikach wyżej wspomnianych badań napełnienia autobusów. Natomiast nieznane są: źródła i cele podróży olsztynian, natężenie ruchu samochodowego, rowerowego i pieszego, trasy, jakimi poruszają się po Olsztynie użytkownicy poszczególnych rodzajów transportu, a także preferencje mieszkańców, co do wyboru środka transportu – argumentują działacze Forum.
FRO zaznacza przy tym, że nie jest przeciwnikiem rozwoju transportu publicznego.
- Jesteśmy zwolennikami wzmacniania roli transportu publicznego, w tym komunikacji tramwajowej. Jednak nie za wszelką cenę. Przed budową I linii przygotowaliśmy koncepcję własnej trasy oraz apelowaliśmy o rzetelne konsultacje społeczne. Wówczas Urząd Miasta nie wziął pod uwagę opinii różnych środowisk. Obecnie sytuacja się powtarza. Co więcej, wydaje się nam, że w trakcie przygotowań do budowy I linii urzędnicy dysponowali lepszymi danymi niż obecnie. A może tak naprawdę chodzi o to, aby pod pretekstem budowy II linii tramwajowej wyremontować w Olsztynie kolejne drogi – komentują społecznicy.
Działacze Forum mówią otwarcie – nie wierzą, że ratusz mieni swoje postępowanie w tej sprawie.
- Nie znajdujemy wytłumaczenia, dlaczego Piotr Grzymowicz forsuje projekt budowy II linii w tak nieodpowiedzialny sposób. Nie wierzymy również, iż Urząd Miasta zmieni swoje postępowanie. Dlatego o tym, co dzieje się w Olsztynie, będziemy informować odpowiednie instytucje, które zajmują się rozdzielaniem środków unijnych – informują społecznicy.
Tymczasem urzędnicy zachęcają do wzięcia udziału w spotkaniach otwartych na temat rozbudowy linii tramwajowej. Te zaplanowano kolejno na 1 marca o godz. 17.00 w Szkole Podstawowej nr 34 oraz 2 marca o godzinie 17.00 w sali 219 olsztyńskiego ratusza.
Komentarze (8)
Dodaj swój komentarz