Dziś jest: 21.11.2024
Imieniny: Janusza
Data dodania: 2016-02-26 08:53

Iwona Starczewska

Społecznicy o rozbudowie linii tramwajowej: ''Ratusz nie ma żadnych kompleksowych analiz''

Na platformie olsztyńskich konsultacji społecznych trwa dyskusja na temat planowanej przez miasto rozbudowy linii tramwajowej. Po raz kolejny głos w sprawie zabierają społecznicy, którzy grzmią, że te konsultacje to farsa – mieszkańcy mogą bowiem opiniować przebieg trasy, którą ratusz już wybrał.  

reklama

Przypomnijmy, latem ubiegłego roku ratusz podpisał opiewającą na 4,2 mln złotych umowę na opracowanie dokumentacji dla przedłużenia linii tramwajowej łączącej osiedle Jaroty i Pieczewo z fabryką Michelin oraz Dworcem. Opracowania mają być gotowe wiosną tego roku. Tramwaje ostatecznie miałyby poruszać się po torowisku z Jarot w kierunku ul. Krasickiego, dalej do Michelin, a stamtąd al. Piłsudskiego do Dworcowej i do spięcia u zbiegu z ulicą Towarową.

Kierunek rozwoju komunikacji tramwajowej jest już więc sprecyzowany i w takim kształcie poddany został pod konsultacje społeczne, które ruszyły 15 lutego na platformie konsultacje.olsztyn.eu.

Społecznicy Forum Rozwoju Olsztyna po raz kolejny zabrali głos w tej sprawie. Zdaniem FRO – konsultacje to farsa, bo mieszkańcy mogą decydować o detalach nie zaś najważniejszych sprawach jak choćby przebieg nowej linii.

Ich zdaniem problemem jest również to, że miasto nie dysponuje żadnymi kompleksowymi analizami, które wskazywałyby sens rozbudowy linii tramwajowej w danym kształcie.

- Jedynym badaniem przeprowadzonym przez Urząd Miasta, na podstawie którego określono przebieg rozbudowy linii tramwajowej jest badanie napełnienia autobusów przeprowadzone pod koniec 2014 roku. Poza tym, olsztyńscy urzędnicy powołują się na dokument „Strategia rozwoju transportu publicznego do 2027 roku”, którego założenia opierają się na wynikach wyżej wspomnianych badań napełnienia autobusów. Natomiast nieznane są: źródła i cele podróży olsztynian, natężenie ruchu samochodowego, rowerowego i pieszego, trasy, jakimi poruszają się po Olsztynie użytkownicy poszczególnych rodzajów transportu, a także preferencje mieszkańców, co do wyboru środka transportu – argumentują działacze Forum.

FRO zaznacza przy tym, że nie jest przeciwnikiem rozwoju transportu publicznego.

- Jesteśmy zwolennikami wzmacniania roli transportu publicznego, w tym komunikacji tramwajowej. Jednak nie za wszelką cenę. Przed budową I linii przygotowaliśmy koncepcję własnej trasy oraz apelowaliśmy o rzetelne konsultacje społeczne. Wówczas Urząd Miasta nie wziął pod uwagę opinii różnych środowisk. Obecnie sytuacja się powtarza. Co więcej, wydaje się nam, że w trakcie przygotowań do budowy I linii urzędnicy dysponowali lepszymi danymi niż obecnie. A może tak naprawdę chodzi o to, aby pod pretekstem budowy II linii tramwajowej wyremontować w Olsztynie kolejne drogi – komentują społecznicy.

Działacze Forum mówią otwarcie – nie wierzą, że ratusz mieni swoje postępowanie w tej sprawie.

- Nie znajdujemy wytłumaczenia, dlaczego Piotr Grzymowicz forsuje projekt budowy II linii w tak nieodpowiedzialny sposób. Nie wierzymy również, iż Urząd Miasta zmieni swoje postępowanie. Dlatego o tym, co dzieje się w Olsztynie, będziemy informować odpowiednie instytucje, które zajmują się rozdzielaniem środków unijnych – informują społecznicy.

Tymczasem urzędnicy zachęcają do wzięcia udziału w spotkaniach otwartych na temat rozbudowy linii tramwajowej. Te zaplanowano kolejno na 1 marca o godz. 17.00 w Szkole Podstawowej nr 34 oraz 2 marca o godzinie 17.00 w sali 219 olsztyńskiego ratusza.

Źródło: FRO/własne

Komentarze (8)

Dodaj swój komentarz

  • Jadwiga-Olsztyn 2016-02-26 13:25:30 213.73.*.*
    Cieszy świadomość że ktoś taki jak FRO wnikliwie analizuje dokumentacje i wypunktowuje niedociągnięcia w działalności urzędu miasta. Dziwi natomiast to, że niektórzy mieszkańcy nie zauważają i nie doceniają tego że ktoś to robi za nich i dla nich.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 1
  • Krychacz 2016-02-26 12:03:18 82.139.*.*
    Jeżeli ta linia musi być, to niech będzie, ale nie kosztem ruchu samochodów. Np na słupach. Nie tamujcie ruchy w Olsztynie tylko dlatego, że UE daje na tramwaje. Za ten typ myślenia powinno się batożyć gdzieś koło ratusza. Bilety na tą imprezę mogłyby nie być tanie, do tego transmisja w TV, filmik w internecie. Popularność na cały świat.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 1
  • L 200 2016-02-26 09:49:39 188.146.*.*
    Jeśli nawet będzie to pretekst do remontu dróg, to już duża korzyść dla mieszkańców Olsztyna. Proszę także pamiętać, iż firma Michelin zatrudnia ok. 4500 osób i oni codziennie muszą czymś dojechać do pracy. A stan ulic przez które miałaby przebiegać ta linia tramwajowa woła o pomstę nie tylko "do nieba", ale i urzędników magistratu.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 4
  • Rafalson 2016-02-26 09:21:46 83.16.*.*
    FRO chce być świętsze od papieża. Taka formą wypowiedzi daje tylko argumenty totalnym przeciwnikom transportu tramwajowego.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 5

www.autoczescionline24.pl