Na fanpage’u Spotted: Olsztyn ukazało się pytanie jednego z użytkowników: „Czy ktoś spotkał się z sytuacją odmówienia wizyty przez lekarza rodzinnego w przychodni ze względu na brak szczepienia? Jedna z olsztyńskich przychodni wymaga testu na covid, inaczej nie przyjmą. Czy to jest zgodne z prawem?
Post był szeroko komentowany.
– „Jedna z olsztyńskich przychodni wymaga testu na covid”. A od czego niby jest lekarz? No raczej żeby ten covid wykryć i dać leki – stwierdziła jedna z internautek.
– Mi też odmawiają w przychodni z braku szczepienia, tylko teleporada. Przychodnia na Wojska Polskiego 33 – dodała inna kobieta.
Przeprowadziliśmy test. Weszliśmy do przychodni chcąc się zapisać do lekarza rodzinnego.
– A to pana rejon? – zapytała pani w rejestracji.
– Nie, ale mam blisko do pracy, a chciałem poprosić o konsultację z lekarzem – odpowiedział dziennikarz.
– To nie możemy pana przyjąć.
– Płacę składki, jestem ubezpieczony.
– Wobec tego proszę pójść pod gabinet pani doktor – oznajmiła pani w rejestracji.
Nie padło żadne pytanie dotyczące szczepień. Tak samo później, gdy rozmawialiśmy z lekarzem medycyny rodzinnej. Wystarczyło wypełnić kwestionariusz, aby lekarz przyjął pacjenta. Na ścianach wśród ogłoszeń i ulotek także nie znaleźliśmy informacji o tym, że pacjenci niezaszczepieni, nie mogą zostać przyjęci.
Zadzwoniliśmy jeszcze do przychodni, aby wyjaśnić sytuację. Powiedzieliśmy, że pacjentka chciała się zapisać, ale nie mogła z powodu niezaszczepienia. Dowiedzieliśmy się, że rzeczywiście mogło tak być (w przychodni przyjmuje sześciu lekarzy, więc panie w rejestracji nie znają wszystkich sytuacji).
– Chodzi o to, żeby zminimalizować ryzyko infekcji i nie narażać innych pacjentów na zarażenie – dowiedzieliśmy się w rejestracji.
– Ale są także osoby, które z powodów zdrowotnych nie mogą się zaszczepić.
– Oczywiście, że tak, jednak mają konkretnego lekarza, który zna ich choroby i sam w takich przypadkach podejmuje decyzje.
Dlatego też przychodnie wykorzystują system teleporad.
Inaczej sprawę widzi Rzecznik Praw Pacjenta. Na stronie możemy przeczytać, że takie zachowanie przychodni jest nieakceptowalne, gdyż szczepienia przeciw Covid-19 nie są obowiązkowe.
Odmowa udzielenia pacjentowi pomocy medycznej z powodu braku zaszczepienia przeciw COVID-19 jest niedopuszczalna. Szczepienie to, o ile ze wszech miar zalecane jako skuteczna metoda walki z epidemią wirusa SARS-CoV-2, nie jest obowiązkowe i placówka medyczna nie może od faktu zaszczepienia warunkować udzielenia świadczeń zdrowotnych pacjentowi. Jeśli spotkałeś się z odmową udzielenia pomocy medycznej w takiej sytuacji, zadzwoń na infolinię Rzecznika Praw Pacjenta pod nr telefonu 800 190 590.
– możemy przeczytać w oświadczeniu RPP.
Komentarze (24)
Dodaj swój komentarz