Dziś jest: 21.11.2024
Imieniny: Janusza
Data dodania: 2024-01-30 18:30

Redakcja

Test VOLVO EX30 - nowego elektrycznego SUV-a [ZDJĘCIA, WIDEO]

W poprzedni weekend testowaliśmy nowy samochód elektryczny, który ledwo co przyjechał do salonu w Olsztynie. Mimo bardzo ciężkich warunków pogodowych, udało się nam przejechać 200 kilometrów wokół Olsztyna. Zapraszamy do zapoznania się z naszą recenzją tego auta.

reklama

Ex30 to najnowszy, w pełni elektryczny SUV VOLVO. Od paru dni dostępny jest w salonie NORD Auto w Olsztynie. Z tej okazji dziesiątego lutego zaplanowane jest wydarzenie na które zaprasza sponsor tego materiału czyli właśnie dealer VOLVO - Nord Auto Olsztyn.


https://nordauto-olsztyn.volvocars-partner.pl/wydarzenia/

Samochód dostępny jest w trzech wersjach napędowych: Single Motor, Single Motor Extended Range oraz Twin Motor Performance. Warianty te różnią się od siebie pojemnością baterii oraz napędem. W podstawowej wersji samochód ten według producenta w cyklu mieszanym jest w stanie przejechać 344 kilometry, w wersji Single Motor Extended Range aż 475 kilometrów, a wariancie Twin Motor Performance 450 kilometrów. Najważniejszą różnicą przy wersji Twin Motor Performance jest to iż samochód w tej wersji posiada dwa silniki elektryczne napędzające wszystkie cztery koła, którego przyspieszenie od zera do setki wynosi imponujące trzy i sześć dziesiątych sekundy. Jednosilnikowa wersja nie jest już tak imponująca jeśli chodzi o osiągi, ale pięć i siedem dziesiątych sekundy to też bardzo dobry wynik.

Do testów dostaliśmy najmocniejszą wersję tego samochodu - Twin Motor Performance. Samochód w tej wersji posiada napęd na cztery koła, a dostępna moc to 428 KM, co przy masie pojazdu nieznacznie poniżej dwóch ton daje bardzo dużo przyjemności z jazdy.

Samochód testowaliśmy w czasie intensywnych opadów śniegu, gdy temperatura była poniżej zera, a drogi poza miastem były całkowicie zaśnieżone i oblodzone.

W takich warunkach samochód poradził sobie znakomicie. Zawieszenie tego samochodu jest dosyć sztywne, ale bardzo dobrze wybiera mniejsze nierówności. Jego prześwit to 16,5 cm więc nawet przejeżdżanie większych kolein i zasp nie było dla niego problemem.

Jeśli chodzi o systemy bezpieczeństwa na drodze, samochód bardzo ładnie wyprowadzał się z poślizgów, można by powiedzieć, że jedynie nieznacznie zauważalny był poślizg, po którym bez żadnych komunikatów samochód wracał na dobry tor jazdy.

Wszystkie systemy bazujące na identyfikacji wizualnej takie jak wykrywanie pasa ruchu, sczytywanie znaków, dostosowanie prędkości do poprzedzającego pojazdu w trybie tempomatu czy wykrywanie hamowania lub staczania się innych samochodów działały znakomicie. Jedyny mankament jaki zauważyliśmy to problem z wykrywaniem miejsc parkingowych. Na zaśnieżonych parkingach samochód nie był w stanie sam zaparkować, co przy szwedzkim rodowodzie wydaje się trochę dziwne. Na zadaszonym parkingu z widocznymi liniami samochód nie miał problemu z autonomicznym parkowaniem i można było w pełni zaufać systemom aby ułatwić sobie ten manewr.

Samochód który dostaliśmy do testów był w kolorze crystal white, co w połączeniu z czarnym panoramicznym dachem wygląda ciekawie i podkreśla sportową sylwetkę auta.

W ogólnym wyglądzie samochodu oprócz nowoczesnej stylistyki widać charakterystyczne dla VOLVO mocno zarysowane załamania karoserii, które sprawiają, że auto wygląda stylowo i na pewno jego bryła szybko się nie zestarzeje.

Mimo nie za dużych rozmiarów (długość 423 cm szerokość 183 cm wysokość 155 cm) w samochodzie jest bardzo dużo miejsca. Siedząc z przodu ma się wrażenie dużo większego auta. Zarówno przestrzeń nad głową, jak i ilość miejsca na łokcie jest duża. Na tylnych siedzeniach jest trochę mniej miejsca, ale podróż czterech osób średniego wzrostu na pewno będzie komfortowa.

Środek tego auta jest minimalistyczny i elegancki. W testowanym modelu tapicerka była w odcieniu indygo z ciekawą i przyjemną w dotyku jeansową tapicerką. Z tego co podaje producent - większość użytych materiałów we wnętrzu pochodzi z recyklingu. Wszystkie plastiki na desce rozdzielczej są miękkie w dotyku i doskonale spasowane. I tu właśnie dochodzimy tu do deski rozdzielczej, gdzie nie znajdziemy ani klasycznych zegarów, ani HUD-a. Producent w tym modelu postanowił wszystko przenieść do umiejscowionego centralnie 12,3’’ tabletu. Na początku trudno było się przyzwyczaić do tego, że zerkając na kierownicę nie widać nawet prędkości, ale po jakimś czasie nie sprawiało to problemów. Komunikaty dźwiękowe odnośnie przekroczenia dopuszczalnej prędkości wystarczały aby nie spoglądać co chwilę w kierunku ekranu i kontynuować jazdę z dozwoloną prędkością, a przy tak dużej dostępnej mocy pokusa jej przekraczania była bardzo duża.

Jeśli chodzi o zasięg, to w trakcie testów przejechaliśmy 200 kilometrów ze średnią prędkością 18km/h, co - niestety - nie było reprezentatywne w przypadku zużycia energii. Częste długie postoje z włączonym ogrzewaniem znacząco obciążały baterię, ale patrząc na statystyki dostępne w tablecie to w trakcie umiarkowanej jazdy w normalnych warunkach, średnia zużycia energii faktycznie była blisko deklarowanych przez producenta 17.5 kWh/100km.

Samochód elektryczny VOLVO Ex30 wyłonił się z testów jako obiecujący kandydat na rynku pojazdów elektrycznych. Dzięki dynamicznej jeździe, imponującemu zasięgowi, zaawansowanym funkcjom bezpieczeństwa i innowacyjnym technologiom, może on stanowić ważny krok w kierunku zrównoważonej mobilności. Wrażenia z jazdy tym samochodem oraz unikalny wygląd naprawdę zachęcają do tego aby przesiąść się z klasycznego auta do pełnego elektryka.

Każdego, kto nie jest przekonany do samochodów elektrycznych, zachęcamy do przetestowania samemu VOLVO EX30. 10 lutego 2024 jest organizowany całodzienny event “Zakochaj się w Volvo EX30 - Road Show” na którym każdy z uczestników będzie mógł samodzielnie przetestować prezentowany samochód.

Rezerwacja miejsc na to wydarzenie dostępna jest pod adresem: https://nordauto-olsztyn.volvocars-partner.pl/wydarzenia/

Dla osób, które nie będą mogły tego dnia skorzystać z testów Dealer organizuje również “Road Show” w Białymstoku 17 lutego 2024: https://nordauto-bialystok.volvocars-partner.pl/wydarzenia/. Oba te wydarzenia są ograniczone do 90 uczestników, więc zachęcamy do szybkiej rejestracji.

Artykuł sponsorowany

Tagi: motoryzacja

Komentarze (1)

Dodaj swój komentarz

  • Ehh 2024-01-30 18:48:37 46.205.*.*
    To ja takie cudo poproszę :)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 1

www.autoczescionline24.pl