– Sąd oddalił naszą skargę. Wyrok zapadł po godz. 14. Jutro ustosunkujemy się do sprawy – powiedział w rozmowie z nami Krzysztof Suchowiecki, wiceprezes Forum Rozwoju Olsztyna.
Przypomnijmy, że 2 września 2019 roku społecznicy m.in. z Forum Rozwoju Olsztyna złożyli skargę na decyzję Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego ws. odmówienia wpisania historycznego zespołu budowlanego dworca Olsztyn Główny do rejestru zabytków.
– Postanowiliśmy złożyć skargę, ponieważ MKiDN popełnił szereg rażących błędów, w szczególności nie rozpatrzył naszych zarzutów oraz wydał rozstrzygnięcie, które jest sprzeczne z innymi decyzjami wydanymi w podobnych lub wręcz identycznych sprawach – powiedział we wrześniu Krzysztof Suchowiecki.
Chodzi przede wszystkim o dworzec Warszawa Centralna, który w lipcu znalazł się w rejestrze zabytków i został objęty ochroną konserwatorską. Dzięki tej decyzji stołeczny dworzec zachowa modernistyczną bryłę i układ przestrzenny w niezmienionej formie.
– W zasobach Polskich Kolei Państwowych znajduje się bardzo wiele zabytkowych, pięknych, powstałych w różnych epokach dworców. Niektóre z nich wybudowane zostały jeszcze w XIX wieku i pamiętają czasy początków kolei na ziemiach polskich. Do tej pory jako zabytki bezsprzecznie klasyfikowane były np. dworce neogotyckie czy budowle w stylu dworkowym. Dzisiejsze wydarzenie świadczy o tym, że coraz większe uznanie w środowiskach ekspertów i autorytetów w dziedzinach architektury oraz dziedzictwa narodowego zyskują także inne formy architektonicznie, takie jak modernistyczny Dworzec Centralny – powiedział w lipcu 2019 roku Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A.
Dlatego też społecznicy z Forum Rozwoju Olsztyna postanowili pójść tym tropem.
– Przykład Warszawy Centralnej może mieć ogromne znacznie, dlatego cytowaliśmy niektóre fragmenty uzasadnienia dotyczącego tego obiektu w naszej skardze do WSA – dodał Krzysztof Suchowiecki.
Społecznicy obawiali się, że właściciele dworca (chodzi głównie o Dworzec Nieruchomości Sp. z o.o., która to w maju 2017 roku wystąpiła do prezydenta Olsztyna o pozwolenie na rozbiórkę części autobusowej dworca) mogą wyburzyć częściowo lub w całości obiekt i tym samym spowodują trudne do odwrócenia skutki.
Przypomnijmy, że PKP SA zamierzają wydać ponad 32 mln zł na budowę nowego obiektu.
Komentarze (35)
Dodaj swój komentarz