Była to jedna z największych inwestycji w stolicy Warmii i Mazur. Budowa ruszyła na początku marca 2012 roku. W pewnym momencie wydawało się, że inwestycja może być zagrożona, bowiem wybrana w przetargu hiszpańska firma FCC nie realizowała terminowo zakładanych prac.
- Wiemy, że były pewne zakręty związane z projektem. Jednemu z wykonawców, niestety, ale musieliśmy podziękować, ale tym samym musieliśmy działać jeszcze sprawniej - mówi Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.
Tym samym realizacja projektu opóźniła się o blisko rok. Istniała groźba, że miasto straci część z ponad 350 mln zł unijnej dotacji. Na konto bankowe Urzędu Miasta wpłynęło do tej pory prawie 300 ml zł. Za kilka dni ma wpłynąć kolejne niemal 60 mln zł.
Na uroczyste otwarcie pierwszej linii tramwajowej zaproszono przedstawicieli najwyższych władz w województwie.
- Był to olbrzymi wysiłek organizacyjny i finansowy, ale dzisiaj możemy powiedzieć, aby Olsztyn dalej się tak pięknie rozwijał musi być sprawnie działająca komunikacja zbiorowa. Panie prezydencie, gratuluję panu, gratuluję radnym i gratuluję mieszkańcom tego przedsięwzięcia - powiedziała podczas krótkiego wystąpienia Wioletta Śląska-Zyśk, wicemarszałek województwa.
Prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz, był niezwykle zadowolony, iż udało się sprawnie zakończyć projekt.
- Długo czekaliśmy na ten moment, aby projekt, który realizowaliśmy w ostatnich latach mógł osiągnąć swój finał - powiedział prezydent Olsztyna. - Była to praca bardzo wielu osób. Była to bardzo trudna praca i bardzo trudny projekt. Olsztyn miał już tramwaje. Pięćdziesiąt lat temu sieci tramwajowe zostały zlikwidowane, a w roku 2007 zdecydowaliśmy, że przygotowujemy projekt; trudny projekt systemu modernizacji sieci transportu zbiorowego. To nie tylko tramwaje. To modernizacja wielu ulic, budowa bus-pasów. To modernizacja bardzo wielu sieci podziemnych. Setki kilometrów infrastruktury kanalizacji deszczowej, sanitarnej, czy energetycznej. To również niezwykle nowoczesny system inteligentnego sterownia ruchem.
Dla gości honorowych oraz mieszkańców miasta przygotowano łącznie pięć tramwajów, które przewiozły pasażerów linią nr 1 do przystanku krańcowego na ulicy Kanta.
Za kilka dni mają ruszyć pozostałe linie. Linia nr 2 ma łączyć Dworzec Główny z Jarotami (zacznie jeździć od 27 grudnia), natomiast linia nr 3 - Uniwersytet Warmińsko-Mazurski z Dworcem Głównym (będzie kursować od 31 grudnia).
Do końca roku przejazdy tramwajami będą bezpłatne.
Komentarze (2)
Dodaj swój komentarz