Dziś jest: 22.11.2024
Imieniny: Cecylii, Stefana
Data dodania: 2016-11-04 07:43

Iwona Starczewska

Tramwajem na Zatorze. Prezydent odwołał konsultacje

Nie będzie kontynuacji rozpoczętych w połowie października konsultacji społecznych w sprawie rozbudowy linii tramwajowej do osiedla Zatorze, Podleśna i Wojska Polskiego. Prezydent Olsztyna zdecydował się uchylić swoją decyzję o ich przeprowadzeniu.  

reklama

Przypomnijmy, prezydent Olsztyna w połowie października tego roku zlecił przeprowadzenie konsultacji społecznych na temat "Wielowariantowej koncepcji projektowej w zakresie obsługi osiedli Zatorze, Wojska Polskiego i Podleśna (w ujęciu linii tramwajowych i komunikacji autobusowej)".

Celem konsultacji miało być wypracowanie pomysłów na rozwój komunikacji miejskiej na wspomnianych osiedlach w ujęciu linii tramwajowej i obsługi autobusowej.

Władze miasta zakładały bowiem, że w miarę dostępności środków z budżetu Olsztyna i możliwości aplikowania o środki pomocowe z budżetu Unii Europejskiej taka rozbudowa byłaby możliwa do 2027 roku.

Miasto przedstawiło trzy wstępne warianty nowych tras komunikacji miejskiej i to w oparciu o nie przeprowadzone zostało pierwsze spotkanie z mieszkańcami.

Podczas spotkania społecznicy Forum Rozwoju Olsztyna twierdzili, że koncepcja rozwoju komunikacji miejskiej powinna być oparta o badania pokazujące kierunki w jakich poruszają się mieszkańcy.

Zgodni byli również mieszkańcy skupieni wokół grupy ''Zatorze też może''. Z ich strony padła propozycja, by zawiesić konsultacje i przygotować rzetelne studium transportowe dla tych dzielnic.

- Niestety, wykonawca Koncepcji rozwoju transportu publicznego na osiedlach Zatorze, Wojska Polskiego i Podleśna nie zadał sobie trudu, żeby znaleźć i przeanalizować istniejące problemy komunikacyjne, nie wspominając o szukaniu dla nich rozwiązań. W rezultacie powstał dokument zawierający propozycje, które robią wrażenie przypadkowych. Żaden z przedstawionych wariantów nie spełnia narzuconych wymagań, jednak to nie przeszkodziło władzom miasta w przyjęciu wadliwego dokumentu do konsultacji społecznych i dążeniu do jego przyjęcia. Jeśli mieszkańcy Zatorza nie wymogą na prezydencie Piotrze Grzymowiczu zastąpienia tego planistycznego bubla pełnowartościowym planem, szansa na poprawę warunków życia zostanie zaprzepaszczona: w najlepszym razie nic się nie zmieni, a w najgorszym jakość obsługi komunikacyjnej w tej części Olsztyna jeszcze się pogorszy. Realną groźbą jest dalsze poszerzanie ulicy Limanowskiego, której mieszkańcy już dziś cierpią z powodu hałasu i drgań spowodowanych rosnącym ruchem drogowym. Zwłaszcza starszym mieszkańcom Zatorza trudno będzie dojść do rzadko rozmieszczonych przystanków, młodzi mieszkańcy osiedla przy ulicy Borowej nie doczekają się dogodnych połączeń z miejscami nauki i pracy, zaś wzdłuż głównych ulic zieleń zostanie zastąpiona asfaltem i betonem – informują członkowie zrzeszenia ''Zatorze też może''.

Dziś okazuje się, że prezydent, mimo iż nie był obecny na spotkaniu konsultacyjnym, postanowił przychylić się do próśb mieszkańców – wydał bowiem zarządzenie uchylające decyzje o przeprowadzeniu konsultacji w tej sprawie.

- Prezydent Olsztyna wsłuchał się w głos mieszkańców, którzy apelowali, by przygotować całościowy ogląd na sprawy komunikacyjne Zatorza. Dlatego zapadła decyzja, aby w tym momencie przerwać rozpoczęte niedawno konsultacje. Sprawdzamy teraz możliwości przeprowadzenia takiej analizy i przygotowania odpowiedniego opracowania – informuje nas Patryk Pulikowski z Urzędu Miasta Olsztyna.

 

**

Poniżej trzy warianty, które miały być konsultowane:

Wariant 1

Linia tramwajowa przebiega ulicami: Kętrzyńskiego, Limanowskiego, Jagiellońską do pętli „osiedle Podleśna”. Projektowana linia tramwajowa nawiązuje się do istniejącego torowiska w ul. Kościuszki. Budowa linii tramwajowej w ciągu ul. Limanowskiego wpisuję się w szerokość istniejącego wiaduktu Powstańców Węgierskich nad koleją. Linię tramwajową poprowadzono asymetrycznie względem osi drogi, po stronie wschodniej. Założono, że od skrzyżowania ul. Limanowskiego – Partyzantów do pętli „Osiedle Podleśna” autobusy będą poruszać się torowisku (zaprojektowano tram-bus-pas). Od pętli „Osiedle Podleśna” do skrzyżowania ul. Limanowskiego – Paderewskiego autobus porusza się po torowisku, natomiast dalej w kierunku ul. Partyzantów autobus zjeżdża z torowiska na jezdnię. Wprowadzenie tram-bus-pasów ułatwia pasażerom przesiadanie się z tramwaju do autobusu i odwrotnie z jednego wspólnego peronu. W ul. Limanowskiego zaprojektowano po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, natomiast w ul. Jagiellońskiej po jednym pasie. Tramwaj asymetryczny poprowadzony obok jezdni po stronie zabudowy mieszkaniowej zapewni pieszym dostęp do peronów bez konieczności przekraczania jezdni. Konfliktowa może być sytuacja dla tramwaju asymetrycznego w przypadku, gdy zabudowa mieszkaniowa znajduje się po obu stronach ulicy. Dostępność do tramwaju mieszkańców po stronie wschodniej będzie lepsza niż mieszkańców po stronie zachodniej. Należy zwrócić uwagę, że tramwaj poprowadzony asymetrycznie przybliży tramwaj do budynków mieszkalnych, co spowoduje mimo cichej pracy tramwaju wzrost natężenia hałasu oraz wibracje. Z uwagi na ograniczenia terenowe w projekcie przewidziano ciągi pieszorowerowe jednostronne po stronie zachodniej. Ruch pieszy może odbywać się po obu stronach ulicy wzdłuż całej trasy tramwajowej, za wyjątkiem wiaduktu nad koleją, gdzie chodnik zaprojektowano tylko po zachodniej stronie. Lokalizacja przystanków: - ul. Limanowskiego w obszarze skrzyżowania z ul. Paderewskiego, - ul. Jagiellońska w obszarze skrzyżowania z ul. Poprzeczną, - ul. Jagiellońska w obszarze skrzyżowania z ul. Borowa, - pętla „Osiedle Podleśna” (przystanki autobusowe). Długość projektowanej linii tramwajowej wynosi około 2170m.

Wariant 2

Linia tramwajowa przebiega ulicami: Kętrzyńskiego, Limanowskiego, Żeromskiego Niedziałkowskiego, Jagiellońską, Sybiraków, Wojska Polskiego, do pętli „Jakubowo” przy ul. Parkowej. Projektowana linia tramwajowa nawiązuje się do istniejącego torowiska w ul. Kościuszki. Rozwiązania przyjęte w tym wariancie zakładają przebudowę wiaduktu nad koleją w ciągu ul. Limanowskiego. Ulice Żeromskiego i Niedziałkowskiego są ulicami jednokierunkowymi i zaprojektowano w nich tylko jeden tor linii tramwajowej i jeden pas ruchu. Z uwagi na ograniczoną ilość miejsca w ul. Jagiellońskiej na odcinku od ul. Niedziałkowskiego do ul. Sybiraków ruch kołowy i tramwajowy odbywa się po tym samym pasie ruchu. W ul. Sybiraków zaprojektowano linię tramwajową w środku ulicy pomiędzy jezdniami o jednym pasie ruchu. Istniejącą pętlę autobusową przy ul. Parkowej przebudowano na węzeł autobusowo – tramwajowy oraz zaprojektowano parking dla samochodów osobowych (park & ride). Wzdłuż całej trasy tramwajowej po obu stronach ulicy przewidziano chodniki, a tam gdzie nie było wystarczająco dużo miejsca na chodnik i ścieżkę rowerową zaprojektowano ciągi pieszo-rowerowe (ul. Jagiellońska i Sybiraków). Ścieżkę rowerową przylegająca do chodnika uwzględniono wzdłuż ul. Limanowskiego po wschodniej stronie ulicy oraz wzdłuż ul. Sybiraków po południowo-zachodniej stronie. W ul. Żeromskiego i Niedziałkowskiego ruch rowerowy odbywa się po jezdni. Lokalizacja przystanków: - ul. Żeromskiego w pobliżu ul. Sienkiewicza, - ul. Niedziałkowskiego w obszarze skrzyżowania Sienkiewicza/Kossaka, - ul. Jagiellońska w obrębie skrzyżowania z ul. Niedziałkowskiego, - ul. Sybiraków w obszarze skrzyżowania z ul. Malborską, - ul. Sybiraków w pobliżu skrzyżowania z ul. Wojska Polskiego, - ul. Parkowa - pętla „Jakubowo”. Długość projektowanej linii tramwajowej wynosi około 2830m.

Wariant 3

Wariant zakłada wprowadzenie pasów dla autobusów (buspasy) w ulicach: Limanowskiego, Sybiraków Wojska Polskiego do pętli „Jakubowo” , bez budowy linii tramwajowej. Projektowane pasy dla autobusów nawiązują się do buspasów projektowanych w ramach opracowania przebudowy ul. Partyzantów. Przyjęte w tym wariancie rozwiązania projektowe nie wymagają przebudowy wiaduktu Powstańców Węgierskich nad koleją w ciągu ul. Limanowskiego. Na jezdniach zaprojektowano dwa pasy ruchu z czego jeden pas przeznaczony jest tylko dla ruchu autobusowego – buspas. Na buspasie wyznaczono miejsca zatrzymywania autobusów przy przystankach bez wykonywania dodatkowych zatok. Wzdłuż całej trasy zaprojektowano obustronne chodniki i jednostronną ścieżkę rowerową. Lokalizacja przystanków: - ul. Limanowskiego przy skrzyżowaniu z ul. Paderewskiego, - ul. Sybiraków w obszarze skrzyżowania z ul. Malborską, - ul. Sybiraków na wysokości Stadionu Warmii, - ul. Sybiraków w pobliżu skrzyżowania z ul. Wojska Polskiego, - ul. Wojska Polskiego na wysokości pętli „Jakubowo”. Długość projektowanych buspasów wynosi około 1950m.

 

Komentarze (2)

Dodaj swój komentarz

  • Śledczy 2016-11-04 10:39:08 213.73.*.*
    Brawo mieszkańcy i brawo Prezydent. Tak to powinno wyglądać zawsze, że administracja słucha głosu ludzi, którzy ich wybrali.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 3
  • krzroy 2016-11-04 08:21:35 81.190.*.*
    Cytat z artykułu: "prezydent postanowił przychylić się do próśb mieszkańców – wydał zarządzenie uchylające decyzje o przeprowadzeniu konsultacji w tej sprawie". A teraz pytanie: Kto jest dla kogo? Jaśnie Pan Prezydent łaskawie przychylił się do próśb plebsu. A g.wno! To prezydent jest dla ludzi a nie odwrotnie. Żadnej łaski nie zrobił. Naród chce, prezydent musi, ma obowiązek! Inaczej taczka i won.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 4

www.autoczescionline24.pl