W artykule pt. „Marszałek zlikwiduje bezpośrednie połączenia z Olsztyna do Braniewa” napisaliśmy, że bezpośrednia linia autobusowa łącząca Olsztyn z Braniewem od 31 marca będzie zlikwidowana. Dziennie są to trzy pary kursów. Zastępcza komunikacja została wprowadzona z uwagi na remont linii kolejowej na odcinku Olsztyn-Gutkowo.
Czym urzędnicy tłumaczą te cięcia? Chodzi o koszty.
– Województwo jako organizator publicznego transportu zbiorowego, zgodnie z zapisami art. 44 ust. 3 pkt. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, zobowiązane jest dokonywać wydatków publicznych w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów i optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonego celu – powiedzieli w rozmowie z nami przedstawiciele biura prasowego urzędu marszałkowskiego.
Dodają także, że na trasie Olsztyn-Braniewo funkcjonuje komunikacja publiczna, tyle tylko że z przesiadką. I tak na odcinku Olsztyn-Orneta wykonywanych jest 25 par kursów, a na odcinku Orneta-Braniewo – 7 par kursów.
Urzędnicy wyjaśnili także, że w uchwalonym przez sejmik województwa planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla województwa warmińsko-mazurskiego przewidziano planowane linie komunikacyjne w sieci połączeń kolejowych, a nie obligatoryjną realizację autobusowej komunikacji zastępczej, gdy linia kolejowa jest wyłączona z eksploatacji przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
– Ponadto drogowa autobusowa komunikacja zastępcza uruchamiana jest w sytuacji, gdy określony jest termin przywrócenia linii kolejowej do eksploatacji. Po wykonaniu modernizacji przywrócona zostanie pasażerska komunikacja kolejowa na linii nr 221. O terminie jej wznowienia zadecyduje termin zmodernizowania odcinka od Dobrego Miasta do Braniewa przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (możliwe, że w zwiększonej częstotliwości) – dodali urzędnicy z biura prasowego.
Samorząd województwa nie planuje również wymienić pojazdów na mniejsze, a za to zamierza przenieść te obsługujące pasażerów z Braniewa do Olsztyna na inne trasy.
– Niezrealizowana praca eksploatacyjna w autobusowej komunikacji zastępczej na ww. linii będzie zrealizowana w kolejowych przewozach pasażerskich na modernizowanej linii kolejowej nr 219 Olsztyn-Szczytno-Pisz-Ełk oraz na modernizowanej linii nr 216 Olsztyn-Działdowo – usłyszeliśmy od przedstawicieli biura prasowego urzędu marszałkowskiego.
Jest to związane z umową między województwem a operatorem, czyli POLREGIO Sp. z o.o. na wykonywanie wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich na obszarze województwa warmińsko-mazurskiego na lata 2016-2020. Umowa przewiduje ogólną kwotę rekompensaty dla całości zadania, nie przewiduje podziału środków na poszczególne linie.
Komentarze (3)
Dodaj swój komentarz