W ramach projektu ''Budowa centralnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym”, Inspektorat Transportu Drogowego ustawi nowe urządzenia pomiaru prędkości aut na polskich drogach.
Nowe, odcinkowe systemy pomiary prędkości, będą miały od 2 km do 7 km długości. W sumie takich odcinków ma być 29.
Badane będą wszystkie przejeżdżające przez bramownice auta. Pierwszym etapem będzie rozpoznawanie rejestracji na wjeździe i wyjeździe, następnie wyliczana będzie średnia prędkość i jeśli auto przekroczy dopuszczalną prędkość – sprawa będzie kontynuowana.
W warmińsko-mazurskim, bramownice staną na drodze krajowej nr 16 na odcinku Olsztyn-Gietrzwałd oraz na drodze krajowej nr 59 w Mrągowie.
W jaki sposób typowano odcinki dróg, które miały zostać objęte działaniem nowego systemu?
- Podstawowymi kryteriami branymi pod uwagę w typowaniu odcinków, na których zainstalowane zostaną urządzenia rejestrujące były: stan bezpieczeństwa (wybierano miejsca charakteryzujące się szczególnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, z uwzględnieniem zdarzeń spowodowanych niedostosowaniem prędkości przez kierujących pojazdami), warunki techniczne dla urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i ich umieszczania na drogach publicznych, jednolite limity prędkości na całej długości odcinka, a także brak większych skrzyżowań w obrębie planowanej instalacji. Dodatkowo z uwagi na wymagania wynikające z projektu „Budowa centralnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym” finansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, jednym z kryteriów było zlokalizowanie odcinków i miejsc objętych nadzorem wyłącznie na drogach krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. W typowaniu lokalizacji pomocne było opracowanie przygotowane na zlecenie GITD przez specjalistów z Politechniki Gdańskiej oraz Politechniki Krakowskiej pod tytułem „Analiza wieloczynnikowa prowadzącą do wytypowania listy miejsc szczególnie niebezpiecznych, w których wskazana jest instalacja stacjonarnych urządzeń rejestrujących, urządzeń służących do kontroli wjazdu na czerwonym świetle oraz urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości", które stanowiło doskonałą bazę metodologiczna służącą ostatecznemu ustaleniu miejsc i odcinków dróg na których zostaną zainstalowane urządzenia rejestrujące – tłumaczy Główny Inspektorat Transportu Drogowego.
Bramownice mają zacząć działać pod koniec tego roku.
Komentarze (3)
Dodaj swój komentarz