Dziś jest: 25.03.2025
Imieniny: Ireneusza, Marioli
Data dodania: 2025-03-23 21:55

Krzysztof Brągiel

W jakim stanie są tramwaje w Olsztynie? Odsunięte naprawy Solarisa Tramino i krótka ławka rezerwowych

W jakim stanie są tramwaje w Olsztynie? Odsunięte naprawy Solarisa Tramino i krótka ławka rezerwowych
Tak olsztynianie fetowali w 2015 roku powrót tramwajów na ulice. Czy Solarisy Tramino wymagają naprawy po 10 latach?
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

Wkrótce minie 10 lat jak pasażerów wożą po Olsztynie tramwaje Solaris Tramino. Pojazdy powinny przejść niedługo tzw. naprawę główną. MPK Olsztyn, zapowiada jednak, że nie będzie się z nią śpieszył – donosi branżowy portal Transport Publiczny.

reklama

Jesienią 2012 roku władze Olsztyna podpisały umowę na dostarczenie 15 składów Tramino od Solarisa. Wartość zamówienia wyceniono na 120 milionów złotych. Trzy lata później, w grudniu 2015 roku, uroczyście ruszyła linia nr 1 łącząca Stare Miasto z Jarotami, a kilka dni później zaczęły kursować linie nr 2 i 3. Tym samym, po wielu latach tramwaje wróciły do miasta [CZYTAJ RÓWNIEŻ: Tramwaje wróciły po 50 latach do stolicy Warmii i Mazur].

Teraz zbliża się termin wykonania tzw. naprawy głównej pierwszych tramwajów Solarisa, które trafiły na Warmię. Jednak według oceny MPK tabor jest w bardzo dobrym stanie i decyzja o ewentualnych naprawach zapadnie nie wcześniej niż za dwa lata – przekazał portalowi Transport Publiczny Mariusz Makówka, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Olsztynie.

Jak to się stało, że pomimo upływu lat Tramino nie wymagają rychłej naprawy? Tutaj z odpowiedzią przychodzi lipiec 2018 roku, kiedy ratusz sfinalizował zamówienie na 12 tramwajów Durmazlar Panorama (za 107,9 mln zł brutto). To właśnie one miały wziąć na siebie znaczną część obciążeń.

- Po zakupie nowych tramwajów Durmazlar Panorama i wprowadzeniu ich do ruchu liniowego, naszym priorytetem była eksploatacja właśnie tych pojazdów. Fakt ten ma niebagatelny wpływ na niskie przebiegi tramwajów Solarisa Tramino, co pozwala na odsunięcie w czasie wykonanie remontów całopojazdowych – wyjaśnił Makówka.

Przypomnijmy, że aktualnie w stolicy Warmii i Mazur mamy pięć linii tramwajowych. Każdego dnia do ich obsługi MPK Olsztyn wysyła 22 składy (w sumie do dyspozycji jest 15 Tramino i 12 Panoram). Jak łatwo policzyć w rezerwie znajduje się zaledwie 5 pojazdów.

Władze miasta chciały rozbudować tabor. Przetarg na dostarczenie 6 tramwajów wygrała we wrześniu 2024 roku firma Saatz, która za wykonanie zadania proponowała ponad 110 mln zł. Finalnie, wobec przeciągających się rozstrzygnięć konkursu na środki z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), ratusz zrezygnował z zakupów [CZYTAJ WIĘCEJ: Bez pieniędzy z KPO i bez tramwajów. Olsztyn rezygnuje z kluczowej inwestycji].

Komentarze (31)

Dodaj swój komentarz

  • Broski 2025-03-25 07:37:52 37.31.*.*
    Nowy prezydent zabija tramwaje swoja niekompetencją i pro-samochodowym sposobem myślenia z lat 90. Co tam, że nie będzie komunikacji miejskiej czy szybkiej kolei do cpk z ważne że walnie się dwupasmową drogę dla wieśniaków.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 4
  • MP 2025-03-25 06:26:07 37.248.*.*
    Zakupiono 50% droższe tramwaje bo są o parę centymetrów szersze,gdyby były tradycyjne to w tej cenie by ich było dwa razy tyle.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0
  • B.W. 2025-03-24 20:17:17 46.186.*.*
    Na szkolenie z infrastruktury drogowej do Białegostoku, a na szkolenie z miejskiej komunikacji zbiorowej do Lublina. Tam urzędnicy mają poukładane w głowach i zależy im na swoich mieszkańcach.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 1
  • Niebezpieczne tramwa 2025-03-24 16:44:18 5.173.*.*
    Właśnie jadę olsztyńskim tramwajem (kierunek Pieczewo) i to jest coś strasznego - wszystko się trzęsie, terkocze jak wirująca pralka albo rzęzi jakby pojazd miał się rozpaść, jakieś dziwne tarcie, zgrzyty przez całą drogę. Na pewno nie jest to normalne, w innych miastach nie ma takich "atrakcji". Do tego jeżdżą bardzo powoli, wcale nie szybciej niż autobusy.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 1
  • Piotr 102 2025-03-24 16:23:39 88.156.*.*
    Korzystam z MPK Olsztyn codziennie brak uwag na czas na miejsce Widać jako kierowców młodych ludzi mili uśmiechnięci w szczególności panie Brawo
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 1
  • GOH 2025-03-24 15:52:54 37.157.*.*
    Terminy przeglądów uzależnione są od przebiegu pojazdu lub ustalonych okresów czasowych. Każdy system tramwaju podlega również indywidualnemu harmonogramowi przeglądów, zgodnie z zaleceniami producenta. Te czynniki są kluczowe w procesie planowania konserwacji tramwajów. Tak więc, to, że ktoś z urzędu miasta czy przewoźnika uznał, że „jakoś to będzie”, może odbić się na mieście czkawką, a w najgorszym razie zakończyć się tragedią. Na miejscu ludzi w MZK Olsztyn nie podpisywałbym takiej decyzji, bo potem w razie wypadku prokurator będzie na głowie, a politycy umyją ręce.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 1
  • Kiki897 2025-03-24 11:36:56 31.60.*.*
    Wszystko do pierwszego śmiertelnego wypadku gdzie przyczyną będzie stan techniczny tramwaju. Prawnicy rodziny zmarłej/zmarłego puszczą Olsztyn z torbami.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 2
  • www 2025-03-24 08:38:31 79.191.*.*
    Za Szewczyka nic nie będzie normalnie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 30 4
  • Kiwak 2025-03-24 08:22:43 46.205.*.*
    Ale Campus będzie Panie Prezydencie, prawda?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 29 4
  • Petr 2025-03-24 08:01:32 31.0.*.*
    Tramwaje w Olsztynie - super! Widać, że jest to prawdziwe miasto. Przydałaby się linia z Nagórek do plaży miejskiej. Co z kasą z KPO? Nie jestem z Olsztyna, ale dziwi mnie poziom zjadliwości i zajadłości komentarzy. Może odwaga w tym przypadku wiąże się z anonimowością?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 21 21
  • Pasażer 2025-03-24 07:51:08 83.238.*.*
    Olsztyn to stan umysłu. Skoro zdaniem ktoś w Olsztynie uznał, że stan taboru jest wspaniały to terminy przeglądów określone przez producenta tracą ważność. Taka kraina
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 29 2
  • murem za Bążurem! 2025-03-24 07:48:43 80.55.*.*
    nie jechałem jeszcze tramwajem u nas...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 8
  • Ha ha ha 2025-03-24 06:59:13 176.221.*.*
    Mam wrażenie, że te wszystkie trasy spokojnie ogarnęłyby autobusy, a jeśli już koniecznie trzeba było przejść na napęd elektryczny - trolejbusy. I to wszystko bez konieczności finansowania budowy torów. Niestety, komuś koniecznie zależało, żeby wrzucić "pociągi" do centrum miasta i teraz służą głównie do utrudniania życia kierowcom, pieszym i rowerzystom. Co następne? Proponuję jeszcze utworzyć w całym mieście rozległą sieć kanałów wodnych, po których będą poruszały się gondole, jak w Wenecji. I koniecznie kolejkę linową. Z Jarot do Gutkowa. :-)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 32 30
  • Nadok 2025-03-24 06:23:58 2a00:f41:862:*
    Tak akurat faktura za naprawy będzie na głowie nowych władz prawdopodobnie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 1
  • Pan i Wladca 2025-03-24 02:35:14 92.60.*.*
    Dzięki kochanemu PO mamy skuteczny i rozwinięty oraz szybki transport publiczny! PiS by wybudował kościoły, krył pedofilów sukienkowych, płacił im na orgię gejowskie jak słynna w Dąbrowie Górniczej. Zaś swojemu elektoratowi - nadmienię 80% to podstawowe wykształcenie i robole - wmawiał iż jak im podwyższa najznisza krajowa to będą mieli więcej! - niestety robol nie zrozumie iż wówczas producenci i wszyscy podniosą ceny by pokryć koszt wzrostu wynagrodzeń i wszystko zdrożeje - więc otrzymując więcej pozornie - mniej za to kupią. Tak o to Karakan pederasta zawsze sprytny w oszustwie biednego robola, rolnika, czy człowieka wierzącego w Jezuska Chrystusa chodzącego po wodzie i rozmawiającego z wężem - tzw Święty Mikołaj w wersji dla dorosłych z uszkodzonym mózgiem od alkoholu i narkotykow. Amen
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 15
  • Olsztynianka 2025-03-23 22:55:32 2a01:11cf:4a3:*
    Jeżdżę bardzo często i... tramwaje są w większości (2/3) puste. Zakup krótszych (tańszych) i ich tańsza eksploatacja było by lepszym - dużo tańszym rozwiązaniem komunikacji dla Miasta!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 8
  • Olosmolo 2025-03-23 22:15:02 37.31.*.*
    Olsztyn rezygnuje bo nie ma kasy.....nikt nie wiedział że utrzymanie taboru tyle kosztuje..... nikt nie policzył ?...... będzie niestety gorzej. dobrze to już było..
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 55 9

www.autoczescionline24.pl