Jak podaje portal InsideEVs w 2019 roku udział sprzedanych samochodów elektrycznych w Zachodniej Europie wynosił niewiele ponad 2 proc. Liderem pod względem liczby zakupionych pojazdów elektrycznych byli nasi zachodni sąsiedzi, Niemcy (48 tys. samochodów w połowie 2019 roku). W Polsce natomiast na obecną chwilę znajduje się zaledwie 4900 takich aut. Jak możemy przeczytać w raporcie „Elektromobilność w Polsce 2019”, przygotowanym przez firmę szkoleniową "Nowe Motywacje", jedną z przyczyn niewielkiej liczby elektryków na polskich drogach są obawy użytkowników związane z przyszłą eksploatacją samochodów. Autorzy raportu dodają również, iż obawy te są jak najbardziej uzasadnione.
Okazuje się, że Polacy, którzy chcą zamienić swoje spalinowe auto na elektryczne doświadczają wielu przeciwności. Największą przeszkodą staje się niedostateczna ilość serwisów, które posiadają odpowiednią wiedzę o samochodach elektrycznych. Brakuje specjalistów oraz miejsc, gdzie kierowca będzie mógł naprawić swój pojazd po zakończonym okresie gwarancyjnym.
Jedynie 35 proc. doradców serwisowych ma wiedzę na temat zasad wykonywania przeglądów i serwisowania samochodów elektrycznych. Około 30 proc. zautoryzowanych serwisów samochodowych miało okazję naprawiać elektryki
- czytamy w raporcie.
Jednocześnie dowiadujemy się, że ponad połowa pracowników danych serwisów nie posiada rzetelnej wiedzy na temat ładowania baterii, nie potrafi wytłumaczyć, co zrobić w przypadku awarii pojazdu lub jego rozładowania, a także nie wie, jak wyglądają kwestie bezpieczeństwa w przypadku jego użytkowania.
Informacje te są szczególnie niepokojące, gdyż zwykle kierowcy największym zaufaniem darzą właśnie serwisantów.
- Pracownicy serwisów są bardzo często źródłem wiedzy dla nabywców i użytkowników, i to od ich rzetelnej informacji zależy nie tylko czy dany klient będzie odpowiednio używał swój samochód elektryczny, ale czy w ogóle go zakupi. Konieczność rozwoju i edukacji doradców nie jest jednak obecnie priorytetem dla wielu dystrybutorów i sprzedawców samochodów elektrycznych. Odkładanie jednak „na później” kwestii odpowiedniego wyszkolenia i podnoszenia kluczowych kompetencji pracowników może negatywnie wpłynąć na wyniki już po eksplozji trendu – twierdzi Andrzej Trutkowski, Dyrektor Merytoryczny ds. Jakości, Trener i Konsultant w firmie szkoleniowej Nowe Motywacje.
Czy podobne negatywne tendencje obserwujemy również w Olsztynie?
W naszym mieście niedawno powstało 100 nowych punktów ładowania samochodów elektrycznych. Pisaliśmy o tym w artykule: W Olsztynie powstanie 100 punktów ładowania samochodów elektrycznych.
Okazuje się, że po olsztyńskich ulicach porusza się jedynie „garstka” samochodów z elektrycznym silnikiem.
- Liczba pojazdów elektrycznych, zarejestrowanych w Olsztynie, to 20 samochodów osobowych i 14 pojazdów innych – mówi nam rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta Olsztyna, Marta Bartosiewicz.
W niezbyt optymistycznych barwach prezentuje się również liczba serwisów, które świadczą usługi w zakresie diagnostyki i naprawy samochodów elektrycznych. W całym województwie warmińsko-mazurskim udało nam się znaleźć jedynie 5 takich punktów, z czego zaledwie 2 posiadają autoryzację dealerską. Wszystkie serwisy znajdują się w Olsztynie.
Komentarze (3)
Dodaj swój komentarz