Po tym jak Wojewódzki Konserwator Zabytków kolejny raz uznał, że olsztyński Dworzec Główny nie zostanie wpisany do rejestru zabytków - od tej decyzji odwołały się trzy organizacje: Forum Rozwoju Olsztyna, lokalny oddział Stowarzyszenia Architektów Polskich oraz Stowarzyszenie Konserwatorów Zabytków, wnoszące o zachowanie budynku i jego ochronę jako zabytku. Społecznicy postanowili wykorzystać ten moment i przygotowali kolejne wizualizacje budynku.
Rok temu FRO przygotowało wizualizacje przedstawiające wnętrze wyremontowanego Dworca Głównego. Tym razem skupiono się na wyglądzie zewnętrznym obiektu i placu do niego przylegającego.
- Wizualizacje prezentują w pełni przeszklone i odczyszczone fasady budynku. Zauważalne jest również podcięcie wieżowca, które zostało zakryte po 1989 r. oraz jego oryginalne malowanie. FRO przygotowało także grafikę pokazującą wiaty PKS i wejście do skrzydła, w który mieści się dworzec autobusowy - informuje stowarzyszenie.
Tomasz Birezowski, autor wizualizacji uważa, że remont Dworca Głównego sprawi, że obiekt prezentowałby się nowocześnie.
- Nowe wizualizacje jednoznacznie potwierdzają, że olsztyński dworzec po remoncie prezentowałby się nowocześnie i efektownie. Na pewno byłby to obiekt, którego mogłyby nam pozazdrościć inne miasta. Wystarczy przywrócić jego pierwotny wygląd - uważa Tomasz Birezowski.
Forum Rozwoju Olsztyna proponuje także remont pierzei wzdłuż ul. Partyzantów. Miałby także powstać parking podziemny pod placem oraz miejsca postojowe typu Kiss&Ride.
Społecznicy twierdzą, że stan techniczny dworca jest zadowalający, dlatego remont byłby tańszym i szybszym rozwiązaniem. Dodają, że nowy budynek nie byłby tak efektywny i funkcjonalny jakim mógłby się stać obecny obiekt po remoncie.
Przypomnijmy, w ubiegłym tygodniu Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego po raz kolejny uchylił zaskarżoną przez społeczników decyzję Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków dotyczącą odmowy wpisania dworca Olsztyn Główny do rejestru zabytków. Sprawa będzie rozpatrywana przez WKZ po raz trzeci.
Natomiast prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz uważa, że jeśli sprawa dworca będzie się przedłużała, to mogą przepaść środki na ten cel. Rodzi się także kłopot z budynkiem PKS.
- Nie chcę oceniać, czy wnioski stowarzyszeń w tej sprawie są słuszne czy nie. Nawet gdyby uznać nasz dworzec jako całość za zabytek i zmodernizować część kolejową, to rodzi się pytanie: a co z resztą, czyli obiektem PKS? Nikt nie zmusi prywatnego inwestora do inwestycji z założenia bardzo kosztownej i z dużym prawdopodobieństwem – nierentownej. Miasto nie ma środków, żeby część PKS-u wykupić, gruntownie zrewitalizować, zasiedlić i prowadzić tam działalność publiczną. To nierealne, więc zostaniemy z tym koszmarem na lata! - pisał jakiś czas temu na swoim fanpage'u prezydent miasta.
Spółka PKP wybrała już wykonawcę, który ma zaprojektować przebudowę dworca w Olsztynie. Inwestycja miałaby być realizowana w ramach prac na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo-Olsztyn.
Zadanie podzielono na dwie części. Inwestycja PKP PLK obejmuje zaprojektowanie wielobranżowej przebudowy infrastruktury torowo-peronowej. Z kolei zakres prac PKP SA to projekt wyburzenia istniejącego dworca oraz budowa nowego budynku wraz z zagospodarowaniem przyległego terenu.
Komentarze (88)
Dodaj swój komentarz