– Długo czekaliśmy na ten moment. W końcu mogę z pełną satysfakcją i przyjemnością zameldować moim przełożonym, że to, co tak długo realizowaliśmy, stało się faktem. Melduję wykonanie zadania pod nazwą obwodnica Olsztyna w ciągu drogi krajowej 16 i S51. Całkowity kosz tej inwestycji to blisko 1,5 mld zł – powiedział Mirosław Nicewicz, dyrektor olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Zadanie nie było łatwe do zrealizowania, co podkreślił Jerzy Szmit, były wiceminister infrastruktury i budownictwa. Podziękował mieszkańcom Olsztyna i regionu za duży wkład w tę inwestycję, gdyż bez głosu poparcia dla obwodnicy, do budowy mogłoby nie dojść z powodu braku pieniędzy.
– Dzisiaj jest dla nas wszystkich bardzo radosny dzień i dla tych, którzy tu mieszkają i dla tych, którzy przejeżdżają przez Warmię i Mazury. Jest to kolejny przykład na to, że jeżeli jakaś społeczność upomina się o swoje prawa, to w końcu ten sukces będzie osiągnięty. Rząd ma pełną świadomość, że tu trzeba inwestować i rozwijać infrastrukturę – dodał Jerzy Szmit.
Obwodnica Olsztyna to szansa na rozwój nie tylko miasta, ale i regionu, co podkreślili samorządowcy. Dzięki niej będzie można szybciej poruszać się po Warmii i Mazurach, a ruch tranzytowy w końcu przestanie być utrapieniem dla olsztynian.
– Inwestowanie w rozwój szlaków komunikacyjnych Warmii i Mazur ma bardzo duże znaczenie, jeżeli chodzi o rozwój gospodarczy i społeczny regionu, ale też i komfort odwiedzających nas gości. Ważna była praca poszczególnych samorządów, ale i również ekip rządowych – przyznał Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa, który podziękował wszystkim podmiotom zaangażowanym w tę inwestycję.
O historii powstania obwodnicy opowiedział Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. Wyjaśnił, że sięga ona końca lat 90.m gdy ówczesne władze miasta i zarządy gmin sąsiednich podpisały porozumienie o zabezpieczeniu terenu dla przebiegu południowej obwodnicy. W 2005 roku Olsztyn i lokalne samorządy otrzymały wsparcie generalnej dyrekcji, co zaowocowało podpisaniem stosownych porozumień o rozpoczęciu prac koncepcyjnych, które następnie ewoluowały w prace projektowe.
– Dzisiaj jesteśmy w 2019 roku, a więc praktycznie 14 lat po rozpoczęciu przygotowania tego ciężkiego procesu inwestycyjnego. W międzyczasie walczyliśmy o pieniądze, bo w 2013 roku ówczesne ministerstwo przyznało, że brakuje środków na tę inwestycję. Wtedy powiedzieliśmy nie, że nie zgadzamy się na to. Dzięki marszałkowi, generalnej dyrekcji i ówczesnym władzom udało się pozyskać te środki, które pozwoliły tę obwodnicę wybudować – przyznał prezydent i podziękował także mieszkańcom, którzy głośno domagali się rozpoczęcia tej inwestycji.
Przypomnijmy, że oddano do ruchu ostatni odcinek S51 o długości ok. 5 km, który znajduje się pomiędzy węzłami Olsztyn Południe i Olsztyn Jaroty. Odcinek ten został zakończony jako ostatni, ponieważ zaistniała tu konieczność dodatkowego wzmocnienia podłoża, gdyż na odcinku kilkudziesięciu metrów w okolicy Bartąga nie ustabilizowało się osiadanie gruntu. Wykonawca wykonał w tym miejscu dodatkowe wzmocnienie, stosując technologię pali przemieszczeniowych, formowanych w gruncie, co spowodowało wydłużenie czasu realizacji.
Nowa droga ma poprawić układ drogowy w mieście i okolicach. Jej głównym zadaniem jest wyprowadzenie tranzytu z centrum Olsztyna oraz zapewnienie szybszej możliwości przejechania przez miasto.
Jak już wspomnieliśmy, obwodnica miasta znajduje się w ciągu drogi krajowej 16 (od węzła Olsztyn Zachód do Olsztyn Południe) i S51, która przebiega od węzła Olsztyn Południe i wiedzie przez Jaroty i Pieczewo do węzła Olsztyn Wschód.
Prezentujemy kalendarium zawierające najważniejsze daty związane z budową obwodnicy:
Obwodnica Olsztyna w ciągu S51 Olsztyn Wschód - Olsztyn Południe
3 czerwca 2013 r. - wydano decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej,
11 grudnia 2013 r. - ogłoszono przetarg na realizację inwestycji w trybie „projektuj i buduj",
22 października 2015 r. - podpisano umowę na dofinansowanie ze środków UE,
29 marca 2016 r. - podpisano umowę na realizację w trybie „projektuj i buduj",
3 marca 2017 r. - podpisano aneks do umowy w zakresie budowy węzła Pieczewo,
20 grudnia 2018 r. - oddano do użytku węzeł Olsztyn Wschód,
1 lutego 2019 r. - oddano do użytku odcinek w. Olsztyn Wschód - w. Olsztyn Jaroty,
1 lipca 2019 r. - oddano do użytkowania odcinek w. Olsztyn Jaroty - w. Olsztyn Południe.
Obwodnica Olsztyna w ciągu DK16 Olsztyn Zachód - Olsztyn Południe
3 czerwca 2013 r. - wydano decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej,
11 grudnia 2013 r. - ogłoszono przetarg na realizację inwestycji w trybie „projektuj i buduj",
18 sierpnia 2015 r. - podpisano umowę w trybie „projektuj i buduj",
25 lipca 2018 r. - podpisano umowę na dofinansowanie ze środków UE,
6 grudnia 2018 r. - oddano do użytkowania.
Komentarze (27)
Dodaj swój komentarz