Wielokrotnie pisaliśmy o kontrowersjach wokół drogi S16, która ma przebiegać przez Mazury. Mieszkańcy regionu sprzeciwiali się inwestycji, m.in. ze względów środowiskowych. Jednak wczoraj odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych oceniło wykonaną dokumentację projektową dla drogi ekspresowej na odcinku Mrągowo - Orzysz – Ełk.
Zgodnie z raportem oceny oddziaływania na środowisko opracowanym w ramach Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ-R) zarówno wariant B (Mrągowo - Kosewo - Baranowo (od strony południowej) - Mikołajki - Woźnice - Drozdowo - Orzysz (od strony północnej) - Strzelniki - Klusy - Chrzanowo - Ełk), jak i wariant C (Mrągowo - Użranki - Mrówki (most) - Ławki - Woźnice - Drozdowo - Orzysz (od strony północnej) - Strzelniki - Klusy - Chrzanowo - Ełk) mogą być realizowane.
Natomiast wariant A (Mrągowo - Kosewo - Baranowo (od strony północnej) - Mikołajki - Woźnice - Drozdowo - Orzysz (od strony północnej) - Strzelniki - Klusy - Chrzanowo - Ełk) jest nieakceptowalny z przyrodniczego punktu widzenia, ponieważ w tym wariancie miałaby miejsce największa ingerencja inwestycji w przyrodę ożywioną. Wariant B uzyskał najkorzystniejsze wyniki w kryterium „środowisko przyrodnicze i społeczne” oraz w kryterium funkcjonalnym obejmującym swym zakresem długość trasy, dostępność transportową oraz wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Wariant C wypadł najlepiej według kryteriów technicznego i ekonomicznego. Z przeprowadzonych analiz wynika, że podjęcie inwestycji, jaką jest budowa drogi ekspresowej S16 na odcinku Mrągowo - Orzysz - Ełk, jest znacznie bardziej korzystne niż pozostawienie drogi krajowej nr 16 w stanie istniejącym.
Mieszkańcy regionu, w tym miast takich jak Mrągowo, Mikołajki, Ryn i Orzysz sprzeciwiali się inwestycji. Dlatego GDDKiA w Olsztynie zorganizowała spotkania informacyjne oraz debatę. Wsparcie dla budowy drogi wyraziły samorządy województwa warmińsko-mazurskiego, powiatów gołdapskiego, ełckiego, oleckiego, kętrzyńskiego, giżyckiego i mrągowskiego, a także gminy i miasta: Ełk, Giżycko, Olecko, Kętrzyn, Biała Piska czy Wieliczki. Swoje poparcie wyraził także Warmińsko-Mazurski Klub Biznesu.
- Biorąc pod uwagę wyniki analizy wielokryterialnej uwzględniającej techniczne, ekonomiczne środowiskowe i społeczne uwarunkowania budowy drogi, jako preferowany do realizacji wskazaliśmy wariant B. Droga w rekomendowanym wariancie przebiega na trasie Mrągowo - Kosewo - Baranowo (od strony południowej) - Mikołajki - Woźnice - Drozdowo - Orzysz (od strony północnej) - Strzelniki - Klusy - Chrzanowo - Ełk. Dostęp do drogi będzie możliwy poprzez węzły znajdujące się w następujących lokalizacjach: Baranowo, Mikołajki, Woźnice, Drozdowo, Orzysz (DK63), Strzelniki, Klusy oraz Chrzanowo – informuje Karol Głębocki, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie.
Wariant B ma mieć długość 77,47 km. Na drodze zaprojektowano 13 typów obiektów inżynierskich, w tym przejścia dla średnich i dużych zwierząt. Łączna ich liczba to 79 obiektów. Wśród nich znajduje się sześć mostów, z których najdłuższe (480 m) znajdują się nad jeziorami Tałty i Orzysz. Dodatkowo zaprojektowano przepusty dla małych zwierząt i przepusty dla płazów. Na trasie znajdą się również dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP).
Koszt inwestycji to ponad 3,7 mld zł.
Wariant B drogi S16 (kolor czarny)
GDDKiA przekonuje, że dzięki budowie tej drogi zwiększy się bezpieczeństwo uczestników ruchu, skróci się czas podróży, a płynność ruchu się usprawni, dzięki czemu kierowcy zużyją mniejszą ilość paliwa, a to z kolei przyczyni się do mniejszych zanieczyszczeń środowiska. Mieszkańcy, którzy mają domy przy tej trasie pozbędą się hałasu, ruch ciężarowy zostanie przeniesiony z drogi krajowej nr 58 przebiegającej przez Puszczę Piską, z DK59 – przez Pisz i Ruciane do Mrągowa oraz dróg wojewódzkich na drogę S16.
Przypomnijmy, prace nad S16 trwają od 2007 r. Wtedy pod uwagę było branych 16 wariantów.
- GDDKiA zdecydowała, aby w 2009 roku przeprowadzić analizę nowych, wcześniej nierozpatrywanych wariantów oraz wykonać korektę wariantów z 2008 r. W czasie trwającej dwa sezony inwentaryzacji przyrodniczej analizami objęto łącznie 41 wariantowych odcinków inwestycji, łączących miejscowość Sorkwity znajdującą się na początku przewidywanego do rozbudowy odcinka drogi krajowej nr 16 i położony na jej końcu Ełk. Analizie poddano warianty w korytarzu o długości 80 km i szerokości 30 km – przypomina rzecznik olsztyńskiej GDDKiA.
Obecnie przygotowywane są materiały do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla rekomendowanego do realizacji wariantu B. Wniosek zostanie złożony w październiku tego roku. Kolejnym etapem będzie opracowanie koncepcji programowej.
***
Co z projektem trasy S16? Mieszkańcy Mazur nie są zadowoleni
Radni powiatu mrągowskiego poparli budowę ekspresowej S16
Lewica chce utworzenia parku narodowego na Mazurach, ale wspiera też budowę S16
Mieszkańcy Mazur złożyli 10 tys. podpisów pod petycją przeciwko jednemu z wariantów S16
Kontrowersje wokół budowy drogi S16. Lewica pyta ministrów o kontrolę nad inwestycją
Komentarze (12)
Dodaj swój komentarz