„Zawiesiła mi się aplikacja, opłacisz moje zamówienie”?, „Jestem na wakacjach, zapomniałam karty do bankomatu. Opłacisz moje zakupy”?, „Opłacisz moje zamówienie a ja oddam Ci z nawiązką”. To tylko kilka przykładów wiadomości wysyłanych przez oszustów, którzy podszywają się pod naszych znajomych na portalach społecznościowych. Niczego nieświadome ofiary, chcąc pomóc znajomym w potrzebie, podają im kod BLIK i w ten sposób tracą swoje oszczędności.
Niestety, pewna kobieta, która chciała pomóc znajomej i wysłała jej kod BLIK, straciła tysiąc złotych. Okazało się, że o pieniądze nie prosiła jej koleżanka, tylko oszust.
Policjanci apelują o przestrzeganie kilku zasad:
należy stosować dwuskładnikowe uwierzytelnianie swoich kont społecznościowych, wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS;
zawsze warto potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby;
pamiętajmy, aby sprawdzać dane transakcji przed jej potwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie);
trzeba chronić swój telefon oraz szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
Komentarze (12)
Dodaj swój komentarz