Budowa dwupasmowej ul. Nowobałtyckiej to jedna z największych planowanych w Olsztynie inwestycji drogowych w ciągu najbliższych lat. O planach budowy trasy mówiło się ponad dekadę temu. To jednak ostatnie lata spowodowały przyśpieszenie prac nad rozpoczęciem inwestycji.
Ulica Nowobałtycka napotkała kilka przeszkód na swojej drodze. Kwestia finansowa została rozwiązana dopiero w ostatnich latach, dzięki aktywności byłego marszałka województwa warmińsko-mazurskiego, a obecnie senatora Gustawa Marka Brzezina. Wynegocjował on w Brukseli środki na dwie inwestycje. Jedną z nich była właśnie budowa nowej trasy.
Następnym problemem, z którym przez długi czas zmagał się ratusz, był przebieg ul. Nowobałtyckiej. Na trasie budowy stoją dwa domy i sklep, które w przypadku rozpoczęcia inwestycji trzeba wyburzyć. Sprawa pierwszego z nich - domu znajdującego się przy wiadukcie na ul. Bałtyckiej - została sprawnie rozwiązana. Mieszkańcy budynku zostali przeniesieni do lokali zastępczych na Zatorzu.
W przypadku drugiego domu było trochę trudniej. W znajdującym się na Gutkowie budynku mieszkały dwie rodziny. Pierwsza zgodziła się sprzedać swoją część nieruchomości, za co otrzymała 700 tys. zł. Druga rodzina nie chciała jednak negocjować z władzami miasta. Na ostatniej sesji rady, która odbyła się w środę (28 lutego) radni przegłosowali jednak dwie ustawy. Pierwsza z nich zezwoliła na wykup drugiej części nieruchomości.
Druga uchwała dotyczyła zamiany działek. W ten sposób władze miasta chciały uzyskać teren, na którym znajduje się wspomniany wcześniej sklep. Teren należał do prywatnego właściciela. Nie obyło się bez negocjacji, które ostatecznie zakończyły się porozumieniem i przyjęciem uchwały.
Szacowany koszt inwestycji budowy ul. Nowobałtyckiej wynosi ok. 250 mln zł, z czego 60-70 mln ma stanowić wkład własny miasta. Reszta środków pochodzić będzie z funduszy unijnych. Aby otrzymać dofinansowanie z kontraktu programowego, droga powinna zostać ukończona do 2027 roku.
Komentarze (34)
Dodaj swój komentarz