Dziś jest: 24.11.2024
Imieniny: Chryzogona, Emmy, Flory
Data dodania: 2023-09-19 17:30

Redakcja

Zwiększenie liczby ulic pomoże odkorkować Olsztyn? Projekty tras czekają na realizację

Zwiększenie liczby ulic pomoże odkorkować Olsztyn? Projekty tras czekają na realizację
Planowany przebieg trasy ul. Nowobałtyckiej
Fot. UM Olsztyn

Komunikacja w Olsztynie to jeden z tematów, który od wielu lat nie schodzi z ust mieszkańcom. Jedni denerwują się na działanie komunikacji miejskiej, inni na korki powstające w godzinach popołudniowych. Przez wiele lat powstawały plany, które miały na celu "ulżyć" ruchowi samochodowemu w mieście. Teraz radni zastanawiają się, czy trzymanie działek pod odległe inwestycje ma sens.

reklama

Sprawa rozpoczęła się od dyskusji wśród olsztyńskich radnych. Dotyczyła ona ul. "Nowogrunwaldzkiej". Jest to robocza nazwa trasy, mającej połączyć rondo Ofiar Katastrofy Smoleńskiej z placem Roosevelta. Koncepcja budowy ulicy powstała w 2016 roku. Choć sam prezydent miasta, Piotr Grzymowicz uważa trasę za potrzebną, radni nie są jednak zgodni co do zasadności jej powstania.

Na przestrzeni lat pojawiły się także inne koncepcje tras, które miałyby pomóc ruchowi w mieście. Jedną z nich jest ul. Nowobałtycka, która miałaby udrożnić dojazd do Gutkowa, Redykajn i (w mniejszej części) Likus. Mieszkańcy osiedli podnoszą, że ulica Bałtycka jest ciasna, kręta i niebezpieczna. W ciągu ostatniego roku projekt budowy prawie 5 kilometrów drogi zyskał status projektu strategicznego dla województwa warmińsko-mazurskiego, co pozwoliło na aplikowanie o dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej. 

Ambitnym planem jest także przedłużenie ul. Mazowieckiego aż do ul. Towarowej. Sprzeciwiają się temu jednak mieszkańcy Pojezierza, którzy zauważają, że nowo wybudowana trasa przebiegać będzie przez park im. Janusza Kusocińskiego. 

Kolejną trasą, na którą czekają olsztynianie, jest tzw. NDP - ulica mająca łączyć al. Warszawską z ul. Szymborskiej. Projekt ten w założeniu ma odciążyć skrzyżowanie przy Galerii Warmińskiej a także ułatwić komunikację Jarot czy Pieczewa z Kortowem. Podobną funkcję pełnić miałoby przedłużenie ul. Wilczyńskiego. 

Najważniejszą i najbliższą realizacji jest północna obwodnica Olsztyna. Według planów na początku 2024 roku zakończone zostanie opracowywanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, a pod koniec przyszłego roku wydana ma zostać decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Sama budowa ma rozpocząć się na początku 2029 roku. 

Tagi: komunikacja

Komentarze (60)

Dodaj swój komentarz

  • bukkill 2023-09-20 07:15:56 2a01:11cf:216:*
    Olsztyn powinien być pierwszym na świecie miastem bez samochodu.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 12
  • Trzeba mieć pusto w glowie 2023-09-20 06:29:47 80.50.*.*
    Aby nie wybudować trzeciego wiaduktu nad torami na przedłużeniu Leonharda do ZAlewskiej aby wyprowadzić ruch z centrum. Brak 3wiaduku zakorkuje Olsztyn. Ale trzeba mieć jaja, i głowę jak to wykonać. Teraz pusto w glowie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 2
  • Tom 2023-09-20 06:26:14 145.237.*.*
    Wszystkie te drogi są potrzebne. Tylko w zgodzie z przyrodą.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 6
  • Podatnik. 2023-09-20 05:49:56 93.105.*.*
    I co chcecie takich posłów jak Pani Gajewska. Ta kobieta wykorzystuje imunitet zamiast dobrowolnie podac się kontroli dokumentów. To jest tragedia.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 24
  • Prawo dla wszystkich. 2023-09-20 05:36:35 93.105.*.*
    Gajewska wykorzystuje imunitet. Inny człowiek miał by grzywnę. Zabrac chłopstwu imunitet .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 21
  • Obserwator. 2023-09-20 05:33:23 93.105.*.*
    Co zrobic jak marek podbiera mi Fi Fi .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 5
  • tex 2023-09-19 23:31:13 178.42.*.*
    Lepiej napiszcie kiedy zamkniecie ulicę Szostkiewicza dla ruchu z osiedla Generałów i Jarot do al. Warszawskiej. Tam przebiega Łynostrada i przy rzece znajduję się mój dom. Samochody tak tam napierają że dojechać nie mogę nie mówiąc o hałasie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 10
  • 123sru 2023-09-19 23:12:25 5.173.*.*
    Nowe drogi dobra rzecz, ale w Olsztynie czekając na swiatłach można się kilka minut zdrzemnąć. Przecież skracając te światła i wprowadzając falę (pojęcie tu nieznane władzom) można poprawić płynność i zmniejszyć korki.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 3
  • Mieszkaniec 2023-09-19 22:54:54 94.254.*.*
    Musimy rozwijać nasze miasto! Infrastruktura drogowa (rowniez chodniki i ścieżki rowerowe) to priorytet na zaniedbanie którego nie możemy sobie pozwolić, jeśli myślimy o bezpieczeństwie, wygodzie, funkcjonalności, prestiżu i wzroście ekonomicznym
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 1
  • Hm 2023-09-19 21:32:41 5.173.*.*
    Dlaczego na portalu regionalnym nie ma żadnej wzmianki o patologii w Czernikach?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 8
  • Pan z Niemiec 2023-09-19 21:18:56 46.205.*.*
    Jak ktoś się nie nadaje do pracy w innych miastach zsyłany jest do Olsztyna i tu pokazuje swoje nieudacznicywo , nieroby i półgłówki zwężają ulice a sygnalizacja to koszmar
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 19 8
  • Morfeusz 2023-09-19 20:03:25 2a00:f41:8f1:*
    Nowobałtycka to priorytet.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 6
  • Ktos 2023-09-19 19:56:48 2a00:f41:8021:*
    Strzałem w kolano stała się trakcja tramwajowa, która zmniejszyła liczbę pasów a zwiększyła liczbę świateł i postojów na skrzyżowaniach czyli w w skrócie ich przepustowość. Jedyna i najlepsza decyzją to tylko obwodnica bo inaczej miasto całkowicie by stało w korkach. Brak nowych połączeń miasta z osiedlami... m.in. tylko 2 mosty z zatorza, brak przebicia na wysokości OBI (następne jest dopiero przez Nikielkowo).
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 33 13
  • Taxi 2023-09-19 19:15:24 2a01:11cf:4a3:*
    Rozkład jazdy autobusów powinien zostać poddany korekcie bo opóźnienia (z powodu korków) są ogromne.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 5
  • Kecaw 2023-09-19 19:13:44 31.0.*.*
    Tylko zmiana władzy w mieście może w pewnej perspektywie naprawić zaistniała sytuację .Miastem rządzi Grzymowicz razem z PO.To są odpowiedzialni za problemy miasta. Wystarczy zobaczyć jak rozwija się dynamicznie Elbląg,Rzeszów czy Toruń aby wyrobić sobie przeświadczenie o potrzebie odsunięcia Grzymowicza i wspierających go w tym olsztyńskich polityków z PO.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 28 27
  • doc 2023-09-19 19:07:28 79.191.*.*
    Co da zwiększanie liczby ulic , kiedy największy problem to zielone glizdy , które powodują korki.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 18
  • MŁODA1 2023-09-19 18:41:06 5.173.*.*
    Zauważyłam że forumowiczom nie chce się komentować nierealnych koncepcji Grzymowicza i PO. Ten nieudaczny duet uaktywnia się od 15 lat tylko przed wyborami. Jeżeli te pomysły zostaną zrealizowane to nie za kadencji Grzymowicza.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 23
  • sdfc 2023-09-19 18:01:39 46.205.*.*
    zmniejszenie liczby pasów nie pomoże. władze miasta do dymisji?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 21 10
  • StadionDlaStomilu 2023-09-19 17:52:41 2a01:11cf:4008:*
    Jest trasa kolejowa na Morąg i tam fajnie przebiega przez osiedla, są fajne przystanki z których można korzystać. Tak samo ta na Ostróde ma przystanek na Dajtkach. Może przesunąć linię kolejową do Olsztynka tak, żeby można zrobić przystanek na Jarotach lub na Generałów? Duże osiedle to by było dużo pasażerów plus jak ktoś jedzie z Warszawy pociągiem na przykład to nie musi się wtedy na głównym przesiadać w tramwaj tylko normalnie by sobie wysiadł blisko domu.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 12

www.autoczescionline24.pl