W najbliższy piątek 19 października o godzinie 18.00 w Kościele Ewangelicko-Augsburskim w Olsztynie kolejne spotkanie w ramach cyklu „Artysta i miasto”.
Jan Pieterszoon Sweelinck to jeden z najważniejszych twórców muzyki
klawiszowej, szczególnie organowej i klawesynowej. Od 15. roku życia
związany był z Oude Kerk (Starym Kościołem) w Amsterdamie, z którego
właściwie niewiele wyjeżdżał – jego silna osobowość muzyczna, wyrażająca się poprzez działalność organisty, kompozytora i pedagoga, dała początek tzw. organowej szkole północno-niemieckiej, która wykształciła kompozytorów tak znaczących, jak Jakob Praetorius, Heinrich Scheidemann, Paul Siefert czy Samuel Scheidt. Później styl ich przejęli m.in. Dietrich Buxtehude i Franz Tunder, a sukcesorem tej techniki był wreszcie Jan Sebastian Bach. Wpływ jego szkoły zaznaczył się też w rodzimej Holandii oraz w Anglii i Szwecji, a utwory organowe o tematyce sakralnej, nawiązujące do różnych liturgii – rzymskiej, luterańskiej i kalwińskiej – oddziaływały silnie na kontynuatorów. Uznaje się go za ostatniego wielkiego mistrza niderlandzkiej szkoły polifonii wokalnej, a także za jednego z najwybitniejszych organistów przełomu renesansu i baroku. Jest autorem licznych wariacji klawiszowych – opartych zarówno na chorałach, jak i na popularnych pieśniach czy tańcach europejskich: toccat, ricercarów, fantazji (w tym fantazji w manierze echa, z typowymi imitacjami), wreszcie dzieł wokalnych: madrygałów, motetów i psalmów.
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz