Październik 2012

  • PN1
  • WT2
  • ŚR3
  • CZ4
  • PT5
  • SO6
  • N7
  • PN8
  • WT9
  • ŚR10
  • CZ11
  • PT12
  • SO13
  • N14
  • PN15
  • WT16
  • ŚR17
  • CZ18
  • PT19
  • SO20
  • N21
  • PN22
  • WT23
  • ŚR24
  • CZ25
  • PT26
  • SO27
  • N28
  • PN29
  • WT30
  • ŚR31

Koncert monograficzny pod patronatem SPAM pt. „Jan Pieterszoon Sweelinck”


W najbliższy piątek 19 października o godzinie 18.00 w Kościele Ewangelicko-Augsburskim w Olsztynie kolejne spotkanie w ramach cyklu „Artysta i miasto”.

Jan Pieterszoon Sweelinck to jeden z najważniejszych twórców muzyki
klawiszowej, szczególnie organowej i klawesynowej. Od 15. roku życia
związany był z Oude Kerk (Starym Kościołem) w Amsterdamie, z którego
właściwie niewiele wyjeżdżał – jego silna osobowość muzyczna, wyrażająca się poprzez działalność organisty, kompozytora i pedagoga, dała początek tzw. organowej szkole północno-niemieckiej, która wykształciła kompozytorów tak znaczących, jak Jakob Praetorius, Heinrich Scheidemann, Paul Siefert czy Samuel Scheidt. Później styl ich przejęli m.in. Dietrich Buxtehude i Franz Tunder, a sukcesorem tej techniki był wreszcie Jan Sebastian Bach. Wpływ jego szkoły zaznaczył się też w rodzimej Holandii oraz w Anglii i Szwecji, a utwory organowe o tematyce sakralnej, nawiązujące do różnych liturgii – rzymskiej, luterańskiej i kalwińskiej – oddziaływały silnie na kontynuatorów. Uznaje się go za ostatniego wielkiego mistrza niderlandzkiej szkoły polifonii wokalnej, a także za jednego z najwybitniejszych organistów przełomu renesansu i baroku. Jest autorem licznych wariacji klawiszowych – opartych zarówno na chorałach, jak i na popularnych pieśniach czy tańcach europejskich: toccat, ricercarów, fantazji (w tym fantazji w manierze echa, z typowymi imitacjami), wreszcie dzieł wokalnych: madrygałów, motetów i psalmów.


Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz


www.autoczescionline24.pl