Starostwo w Olsztynie już po raz drugi dostało dofinansowanie z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. W ubiegłym roku realizowano projekt, który miał uświadomić kierowców, że w trakcie jazdy nie wolno używać telefonu. Teraz ma się poprawić bezpieczeństwo pieszych.
- Możemy mówić o sukcesie, ponieważ kampania dotycząca nieużywania telefonów komórkowych podczas jazdy samochodem, czy przechodzenia przez „zebrę” dotarła do wielu grup wiekowych w całym powiecie, była też widoczna w mediach. Tym razem chcemy się skupić na bezpieczeństwie pieszych przechodzących przez jezdnię – mówi Andrzej Abako, starosta olsztyński.
Z analizy danych Komendy Miejskiej Policji w Olsztynie wynika, że na utrzymujący się od kilku lat wysoki poziom liczby zdarzeń drogowych z udziałem pieszych, ma m.in. powstawanie nowych osiedli mieszkalnych.
- Grupami szczególnie wysokiego ryzyka poniesienia śmierci w wypadku drogowym są piesi, rowerzyści, motorowerzyści, motocykliści, dzieci i młodzi kierowcy. Powodów wypadków na przejściach dla pieszych jest wiele, a wśród nich duże natężenie kołowego ruchu drogowego, ale również brak dodatkowych urządzeń ochronnych lub wspomagających możliwość bezpiecznego przejścia przez jednię – tłumaczy Zbigniew Załuski, dyrektor wydziału Zarządzania Kryzysowego w starostwie.
I dodaje: - Otrzymujemy także od mieszkańców wiele zgłoszeń i informacji dotyczących niebezpiecznych przejść dla pieszych. Ten problem był wielokrotnie przedmiotem obrad Komisji Bezpieczeństwa i Organizacji Ruchu Drogowego przy Staroście Olsztyńskim. Na wybór miejsc i przejść dla pieszych objętych projektem miała również wpływ bliskość obiektów użyteczności publicznej typu kościół, szkoła, przedszkole, poczta, przychodnia.
Projekt obejmuje zarówno prace budowlano-instalacyjne, jak i działania edukacyjne. Koszt całkowity projektu został oszacowany na prawie 158 tys. zł, z tego 100 tys. zł pokryje dotacja MSWiA.
Prace budowlano-instalacyjne będą realizowane:
w miejscowości Nikielkowo, gm. Barczewo, w obrębie skrzyżowania drogi powiatowej nr 1448N ul. Jana Grzymały i drogi gminnej nr 164004N ul. Lawendowa
- podniesienie tarczy skrzyżowania o 10 cm względem obecnej rzędnej, dojazd do skrzyżowania na ul. Jana Grzymały zostanie wymalowany na czerwono,
- wykonanie przejścia dla pieszych na ul. Grzymały w kolorystyce biało-czerwonej oraz na ul. Lawendowej wykonanie oznakowania przejścia dla pieszych w kolorystyce białej,
- wykonanie aktywnego oznakowania (aktywne znaki D-6 z czujnikami ruchu) na przejściach dla pieszych na ul. Jana Grzymały (zasilanie solarne),
w miejscowości Dywity, gm. Dywity, na drodze powiatowej nr 1430N ul. Spółdzielcza przy Szkole Podstawowej w Dywitach
- wykonanie przejścia dla pieszych w kolorystyce biało-czerwonej,
- zamontowanie wzdłuż przejścia dla pieszych solarnych punktowych elementów świetlnych, tzw. kocie oczka (minimum po 5 sztuk na każdą stronę),
- wykonanie aktywnego oznakowania (aktywne znaki D-6 z czujnikami ruchu),
- na odcinku o długości min. 12 m przed przejściem dla pieszych na jezdni wykonanie nawierzchni antypoślizgowej redukującej długość drogi hamowania o min. 20%,
- na dojściu do przejścia dla pieszych od strony Szkoły Podstawowej zamontowanie barierek typu olsztyńskiego.
w miejscowości Jaroty, gm. Stawiguda, na drodze powiatowej nr 1372N ul. Bartąska przy zjeździe na Osiedle Bartąg
- wykonanie przejścia dla pieszych w kolorystyce biało-czerwonej,
- zamontowanie wzdłuż przejścia dla pieszych solarnych punktowych elementów świetlnych, tzw. kocie oczka (minimum po 5 sztuk na każdą stronę),
- wykonanie aktywnego oznakowania (aktywne znaki D-6 z czujnikami ruchu),
- na odcinku o długości min. 12 m przed przejściem dla pieszych na jezdni wykonanie nawierzchni antypoślizgowej redukującej długość drogi hamowania o min. 20%.
w miejscowości Jaroty, gm. Stawiguda, w obrębie skrzyżowania drogi powiatowej nr 1372N ul. Bartąska z drogami gminnymi nr 162126N ul. Stawigudzka i nr 320059N ul. Złota
- wykonanie przejścia dla pieszych w kolorystyce biało-czerwonej,
- zamontowanie wzdłuż przejścia dla pieszych solarnych punktowych elementów świetlnych, tzw. kocie oczka (minimum po 5 sztuk na każdą stronę),
- wykonanie aktywnego oznakowania (aktywne znaki D-6 z czujnikami ruchu),
- na odcinku o długości min. 12 m przed przejściem dla pieszych na jezdni wykonanie nawierzchni antypoślizgowej redukującej długość drogi hamowania o min. 20%,
- na dojeździe do skrzyżowania od strony miasta Olsztyn na ul. Bartąskiej wykonanie pasów akustycznych.
Z kolei uczniowie klas I-III będą mogli wziąć udział w warsztatach edukacyjnych z zakresu zasad ruchu drogowego oraz udzielania pierwszej pomocy.
Komentarze (2)
Dodaj swój komentarz