Dziś jest: 22.11.2024
Imieniny: Cecylii, Stefana
Data dodania: 2019-06-25 08:46

Cezary Kapłon

Czy miasto zapomniało o olsztyńskich kierowcach?

Czy miasto zapomniało o olsztyńskich kierowcach?
Fot. Archiwum Olsztyn.com.pl

Wielu z naszych czytelników na co dzień jeździ po Olsztynie samochodami. Jak sami przekonują, jest to spowodowane tym, że muszą załatwić ważne sprawy w różnych częściach miasta i dlatego też, aby zaoszczędzić czas, wolą poruszać się własnym autem. Zarzucają przy tym miastu to, że faworyzuje komunikację zbiorową kosztem transportu indywidualnego. Czy tak jest w rzeczywistości?

reklama

W artykule pt. „Co z Zatorzem? Mieszkańcy pytają o trzeci wiadukt, a władze chcą obwodnicy” poruszyliśmy temat problemu komunikacyjnego mieszkańców osiedli „za torami”.

Obecny na spotkaniu z mieszkańcami Zatorza prezydent Piotr Grzymowicz tłumaczył, że jednym ze sposobów na zmniejszenie korków jest budowa parkingów typu P&R w ościennych gminach i na obrzeżach miasta, skąd mogliby się przesiąść do komunikacji miejskiej.

– We współpracy z innymi gminami ościennymi przeprowadziliśmy szereg konsultacji ws. lokalizacji parkingów. Mamy świadomość, że jazda samochodem to kwestia przyzwyczajeń. Statystycznie jednym samochodem podróżuje 1,3 mieszkańca. Weźmy pod uwagę, ile osób może jeździć autobusami czy tramwajami – powiedział prezydent.

Pod tekstem wywiązała się dyskusja. Użytkownik Wujek Staszek zasugerował, żeby urzędnicy odstawili samochody i załatwiali sprawy w mieście, poruszając się tylko komunikacją miejską:

Moja rada dla prezydenta Grzymowicza i jego współpracowników: sami odstawcie samochody i spróbujcie tą swoją komunikacją miejską dostać się na czas w kilka krańcowych punktów miasta o różnych porach dnia. Może wtedy zrozumiecie dlaczego ludzie wolą jeździć samochodem. Chętnie również zobaczę jak dyrektor ZDZiT, MPK i czego tam jeszcze sam jeździ do pracy autobusem. To tak na początek, jak już prezydent chce rozdawać te swoje złote rady.

– czytamy.

Jeden z czytelników, o nicku MP, zasugerował, że urzędnicy chcą zmusić mieszkańców okolicznych gmin do zostawiania aut na parkingach i jeżdżenia komunikacją miejską. Jego zdaniem, to się nie sprawdzi, bo ludzie chcą dojeżdżać do upatrzonej destynacji w jak najbardziej komfortowych warunkach.

Tradycyjnie chce się zmusić ludzi do komunikacji miejskiej ,nie tędy droga.Mieszkańcy gminy Dywity poruszają się samochodami kilka razy dziennie ,przywożą dzieci do szkoły ,na zajęcia pozalekcyjne,sportowe ,itp.Panie Prezydencie według Pana myśli mieszkaniec np.Różnowa przyjedzie na parking i wsiądzie do autobusu którym pojedzie na zakupy do marketu na ul.Sikorskiego a następnie będzie z siatkami wracał do samochodu ?. Parking to strata pieniędzy i pół środek w załatwieniu sprawy.Potrzebny jest pilnie wiadukt, obwodnica i dobrze skomunikowane gmina-Zatorze-śródmieście oraz pozostawienie ludziom wyboru .

– możemy przeczytać w poście (pisownia oryginalna).

Były również głosy popierające stanowisko miasta, mówiące o tym, że nie tylko w Olsztynie władze starają się zastąpić samochody transportem zbiorowym.

Cały świat zmierza w tym kierunku, ale na szczęście znalazł się ekspert tutaj w komentarzach, który rozwiąże ten problem. Chwała ci.

– napisał użytkownik vmpro.

Postanowiliśmy się dowiedzieć, jakie w tej sprawie jest stanowisko ratusza. Urzędnicy przekonują, że komunikacja miejska jest najbardziej efektywnym środkiem transportu i dlatego na nią stawiają.

– Każdy z mieszkańców ma dowolność wyboru w korzystaniu ze środka transportu. Nikomu nie możemy zabronić wsiąść do samochodu. Trzeba jednak pamiętać, że obowiązkiem miasta jest zapewnienie, jak najbardziej efektywnego transportu, a takim jest komunikacja miejska. Miasta nie są z gumy, nie ma możliwości budowania w nieskończoność coraz większej liczby coraz szerszych ulic. Jeszcze dwa lata temu w Olsztynie było zarejestrowanych ok. 126 tys. pojazdów, teraz jest ich ponad 137 tys.! Stąd jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest inwestowanie w komunikację miejską i stwarzanie takich warunków, by był to atrakcyjny środek transportu – powiedział w rozmowie z nami Patryk Pulikowski z Biura Komunikacji i Dialogu Obywatelskiego Urzędu Miasta Olsztyna.

Patryk Pulikowski przypomina, że w ostatnich latach miasto dwukrotnie obniżyło ceny biletów sieciowych, a także inwestuje w nowoczesne pojazdy o wysokim komforcie. Powstają nowe połączenia. Zdaniem urzędników powstaniu nowych linii towarzyszy rozwój infrastruktury towarzyszącej, czyli przystanków i biletomatów, które mają być jak najbliżej mieszkańców. Powstają tablice informacji pasażerskiej, które ułatwiają podróżnym sprawdzenie godzin odjazdów autobusów i tramwajów.

– Słuszności tych działań dowodzi liczba pasażerów korzystających z olsztyńskiej komunikacji miejskiej. Między 2012 a 2014 rokiem ta liczba spadała i osiągnęła 34,8 mln pasażerów (2014). Od następnego roku zauważyliśmy tendencję odwrotną. W poprzednim roku było to 42,75 mln.

Co więcej – rośnie, kosztem sprzedaży biletów jednorazowych, liczba pasażerów korzystających z biletów miesięcznych. W minionym roku było ich ponad 320 tys., czyli aż o 28 tys. więcej niż w 2017 r. i aż o 122 tys. więcej niż w 2015 r. – wyjaśnia urzędnik.

Patryk Pulikowski dodaje, że w wielu miastach Polski i świata parkingi P+R są ważnymi elementami polityki transportowej, ułatwiającymi podjęcie decyzji o dojechaniu do takiego miejsca na obrzeżach miasta i dalszej podróży komunikacją zbiorową. Sprawdza się to nie tylko w wielkich aglomeracjach jak Madryt czy Paryż, ale również w wielu mniejszych miastach jak np. Leicester.

Zapytaliśmy także o to, czy obecna oferta komunikacji zbiorowej w mieście, jak również poza jego granicami, jest wystarczająca do zapewnienia mieszkańcom transportu w komfortowych warunkach. Zdaniem Patryka Pulikowskiego, urząd na bieżąco monitoruje sytuację i jeżeli pasażerowie zgłaszają swoje uwagi, to do rozkładu są wprowadzane korekty. Co zaś się tyczy mieszkańców okolicznych gmin, to mogą oni wnioskować o połączenia ze stolicą regionu z zarządcami terenów, na których mieszkają.

– W toku negocjacji możliwe jest uruchomienie takich połączeń – tak ostatnio było w przypadku Barczewa, Stawigudy, Olsztynka, a także rozbudowy połączeń w gminie Dywity – dodaje Patryk Pulikowski.

Komentarze (32)

Dodaj swój komentarz

  • Były Olsztyniak 2019-07-31 01:12:54 5.173.*.*
    Zatrważające jest to że pędzimy w kierunku ograniczeń i nakazów... A gdzie wolność wyboru? Olsztyn zaczął inwestycje od du..py strony - najpierw powinna być usprawniona infrastruktura bo 70-80% mieszkańców używa transportu indywidualnego a potem myśleć o transporcie zbiorowym... Trzeba być półgłówkiem żeby porównywać rozwiązania Paryża i Olsztyna... Parkingi poza miastem? Wygląda to wszystko jak małomiasteczkowy kompleks - z Olsztyna Paryża nie zrobisz :)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Kudo 2019-06-26 16:22:10 188.147.*.*
    Jak można z własnej nieprzymuszonej woli ginąć się tramwajem niedoścignionym że wstyd to jeszcze smród i wypociny.sadomaso w Olsztynie jest na topie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 4
  • heniek 2019-06-26 08:50:02 82.177.*.*
    Olsztyn to ciągle rozkopane miasto, ktoś powie, no właśnie i w tym problem, a inny, że zaraz będzie lepiej. W każdym bądź razie coś się będzie działo o czym będzie można pogadać. Ale niech ktoś mi powie jak można wytłumaczyć wczorajszą akcję policji w godzinach szczytu, stoi przy Rolniku radiowóz i osobówka, bez oznak uszkodzenia i blokują jeden pas do jazdy na wprost. Kuźwa mać, korek aż za OBI sie zrobił. Można jeździć komunikacją , można i samochodami, ale jak takie akcje generuje Policja to nie ma mocnych. Przypomina mi to temat z autobusem trafionym na tym samym skrzyżowaniu o 5 rano i paraliż jaki to wygenerowało, bo do około 9 rano też nie było mocnych, żeby udrożnić skrzyżowanie...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • lwx 2019-06-25 20:22:38 83.9.*.*
    Dziś miałem trochę wolnego czasu(oddałem samochód do naprawy) i przejechałem się pierwszy raz od wielu lat autobusem komunikacji miejskiej. Gdybym nie był już trochę wiekowy to nawet byłbym zadowolony bo nie potrzebna byłaby mi sauna(bilet mam za darmo). Niestety inni w moim wieku chyba chcieli skorzystać z sauny bo na jednym przystanków leżał dziadek w moim wieku a policjanci próbowali przywrócić mu funkcje życiowe. Potem w oczekiwaniu po załatwieniu kilku spraw w lokalach z klimatyzacją mając jeszcze trochę wolnego czasu postanowiłem odbyć przejażdżkę naszym tramwajem. Już chciałem wsiadać ale usłyszałem znany mi z lat 60 -tych turkot - co busie bębnienie (stukot) zbliżającego się pojazdu. Jestem trochę przygłuchawy ale stukot jaki dochodził przypominał walenie bębna na dyskotece. Pomyślałem zaczekam na inny bo mi się nigdzie nie śpieszy. Następny tramwaj wydawał bliźniaczo podobne dudnienia. Pomyślałem dalej zmienię miejsce może jest jakaś wada torów w tym miejscu. Okazało się, że miejsce nie ma tu żadnego znaczenia. Taki stuki odchodziły od wszystkich pojazdów nawet jak leniwie jechały przez skrzyżowania. Ponieważ udało mi się przeżyć już tyle to stwierdziłem, że z ostrożności do takiego pojazdu nie wsiądę a innych ostrzegam - takie tramwaje to monstra jakich nigdzie w życiu od lat 60-tych nie widziałem (a widziałem ich dziesiątkach jak nie w setkach miast). Takimi hasłami jak obecnie karmiono nas przez lata i młodzi powinni powiedzieć dosyć. Najpierw trzeba zbudować infrastrukturę drogową godną miasta wojewódzkiego a potem myśleć o komunikacji zbiorowej. Jedno nie wyklucza drugiego. I nie małpować drugich mówiąc "a w Holandii to...." bo inni odpowiedzą a w USA rowerami jeżdżą osobnicy o bliżej nieokreślonej tożsamości. Trzeba wypracować swoje standardy. Tu potrzebni są mądrzy młodzi ale nie historycy, politolodzy czy tzw. społecznicy. Jak sobie młodzi pościelą tak się wyśpią. Do zobaczenia rankiem.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 6
  • aneta r. 2019-06-25 19:08:15 81.190.*.*
    Przy Alfie przystanek to masakra,nie ma miejsca w godzinie szczytu,dopchać się na jakiś autobus wśród pasażerów ,w autobusach gorąco,oszczędność na paliwie i kierowca nie włączy klimatyzacji,może Pan Prezydent postał by raz na dzień na tym przystanku i podojeżdżał autobusem do domu
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 0
  • ale 2019-06-25 17:25:24 88.156.*.*
    Bardzo dobrze jak najmniej smierdzacych pudeł na kołach w miescie, miasto jest dla ludzi a nie dla idiotów w blaszanych pudełkach
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 21
  • realista 2019-06-25 14:14:37 81.190.*.*
    20 osób w tramwaju, a 120 czeka w autach paląc paliwo na to aż tramwaj przejedzie. ale nikt nie widzi że ktoś traci , bo Kowalski może tracić.. bo ma!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 11
  • obs3rwator 2019-06-25 14:05:29 193.227.*.*
    Komunikacja miejska sama w sobie jest dobrym rozwiązaniem dla miast. Ale sposób funkcjonowania jej w Olsztynie jest beznadziejny. ITS tworzy dodatkowe zatory, gdyż algorytm uruchamiający priorytet dla tramwaju, zatrzymuje płynność ruchu dla innych pojazdów. Przykładem jest chociażby skrzyżowanie Kościuszki z Piłsudskiego, gdzie z każdej strony pojazdy samochodowe oczekują na przejazd przez długi czas, kiedy skrzyżowanie czeka na tramwaj. Poza tym prędkość tramwaju przejeżdżającego przez to skrzyżowanie jest porażająca. Innym złym rozwiązaniem, które z kolei występuje chociażby przy ratuszu, jest utrata kolejki przez następnych "uprawnionych" i oczekiwanie na wjazd na skrzyżowanie po uruchomieniu priorytetu. Jest dla mnie niezrozumiałe, że spece z ZDZiT nie potrafią tego usprawnić. Straty w możliwościach przejezdności skrzyżowań są znaczne i widoczne gołym okiem. Nie wiem po co ten cały ITS.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 21 1
  • mm2 2019-06-25 13:02:58 79.184.*.*
    Ktoś dobrze napisał "Przeprowadzi się taki do Dywit i tam płaci podatki, a za Olsztyńskie pieniądze chce luksusów." TAKIEGO WAŁA
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 21 3
  • Kanapka 2019-06-25 12:56:31 88.156.*.*
    Panie betoniarz weź się Pan puknij w tą pustą głowę. Jakie parkingi jakie przesiadanie się do autobusów czy tramwaju. Nie będziesz mówił nam czym mamy jeździć. Odblokuj ten Olsztyn w końcu, samochody w korkach stoją zanieczyszczaja powietrze a ty człowieku chcesz budować u nas w mieście spalarnie śmieci. Puknij się Pan w łeb czy ty w ogóle wiesz jakie to toksyczne. Nie ma takich filtrów które zatrzymają te toksyny a poza tym nikt kurwa tego kontrolował nie będzie. W innych krajach likwidują spalarnie a u nas się buduje.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 5
  • adminffff 2019-06-25 11:40:40 83.5.*.*
    Oczywiście, ze zapomniało! Nowy wiadukt z zatorza potrzebny od zaraz!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 3
  • Turysta 2019-06-25 11:30:54 81.190.*.*
    Rozwiązanie typu Kolejka Linowa z wagonikami przeszło już pozytywne testy w Politechnice Wrocławskiej gdzie dowozi studentów z miasta przez rzekę Odrę 4 razy szybciej niż autobus czy tramwaj to prawda. Chcą robić kolejne linie napowietrznych tramwajów.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 2
  • Kurier 2019-06-25 11:12:59 81.190.*.*
    Kurier / jeżdżę zwykle po centrach miast z uwagi na charakter pracy. Ciekawostka: po Olsztynie średnia z komputera samochodowego wychodzi mi 18-19km/h w jak mówią zakorkowanej Warszawie 39-41km/h
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 3
  • Michał55 2019-06-25 10:57:23 81.190.*.*
    Kolejki linowe mogą iść skrótami nawet przez osiedla czy parki. (piękne widoki) atrakcja turystyczna! Drogi zostawicie samochodom! i problem rozwiązany po co tory i rokada miasta?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 2
  • Brawo za pomysł 2019-06-25 10:54:25 81.190.*.*
    przedmówca ma Rację cytuje: "Ludzie Realne i tańsze! Nikogo nie blokuje! Przyszłościowe! Bez torów! Tramwaje powinny być jak w Chinach i Japonii powietrzne na liniach jak kolejki linowe. Taniej bez torów bezpiecznie. Wsiadanie i wysiadanie na mini schodach-wiaduktach" zamiast linii słupów tramwajowych podobne słupy kolejki linowej!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 2
  • Inżynier 2019-06-25 10:51:38 81.190.*.*
    Ludzie Realne i tańsze! Nikogo nie blokuje! Przyszłościowe! Bez torów! Tramwaje powinny być jak w Chinach i Japonii powietrzne na liniach jak kolejki linowe. Taniej bez torów bezpiecznie. Wsiadanie i wysiadanie na mini schodach-wiaduktach.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 2
  • Analityk 2019-06-25 10:48:01 81.190.*.*
    jeśli by nie było tramwajów (dodatkowe pasy ruchu dla aut) 1. autobusy na prąd lub gaz jak w Niemczech. 2. zieloną fale na światłach, 3. światła włączały by się jak za granicą nie jak stoję cewka czyjka zalana w asfalcie ale 120m wcześniej a nie dopiero jak się zatrzymam i czekam (w Niemczech dojeżdżam do świateł zwalniam i mam zielone! - w Olsztynie przyjeżdżam stoję czekam, blokuje miasto generuje spaliny, tracę w portfelu...)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 2
  • tram 2019-06-25 10:28:27 94.254.*.*
    wszuystkie linie tramwajowe maja na celo obsluzyc galerie i dyskonty polozne po drodze zaczynajac od dworca dekada, Biedra , potem Manhatan, Aura,Warminska, Lidl, Intermarche , decatghlon i koeljne Biedry, mysle ze Piotr 10% swietnie wiedzial jakie beda plany i nie przypadkowo tak rtozrył miasto aby tędy jezdziły tramwaje.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 2
  • piotrek10% 2019-06-25 10:25:56 94.254.*.*
    wiecznie zakorkowana Dworcowa moglaby byc w kierunku Tesco, rozładowana poprzez wybudowanie estakady nad rondem ale w tym miescie najprostsze pomysly omijaja rozumowanie bandy z ratusza
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 1
  • macx 2019-06-25 10:23:00 94.254.*.*
    polecam tzw prezydentowi Piotrowi G. podroz jego autobusami pelnymi spoconych ludzi,jezdzacymi bez klimatyzacji z oszczednosci. Poiotrze G. zrezygnuj ze sluzbowego auta!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 19 1

www.autoczescionline24.pl