Jak się dowiedzieliśmy, udział samorządu w dochodach z PIT w roku 2019 wynosi 38,08 proc. Z uwagi na zmniejszenie podatku dochodowego od osób fizycznych, ubytek w dochodach samorządów na rok 2019 wyniesie 14,23 proc. w stosunku do dochodów sprzed roku. Oznacza to, że od 2020 roku jednostki samorządu terytorialnego uszczuplą budżety łącznie o 7,2 mld złotych.
O jaką kwotę zmniejszy się budżet Olsztyna?
– Według wyliczeń Związku Miast Polskich oznacza to dla Olsztyna ubytek dochodów wysokości 37 854 689 złotych. Obniżenie dochodów o tak dużą kwotę wymusza ograniczenie inwestycji i wstrzymanie jakichkolwiek działań rozwojowych, które były wizytówką Olsztyna ostatnich lat. Ustawa o finansach publicznych nakłada bowiem na samorządy rygory zrównoważenia części bieżącej budżetu. O ile inwestycje możemy finansować długiem, to wydatków bieżących już nie. Trzeba też pamiętać, że każde zaangażowanie środków europejskich wymaga też środków własnych – powiedział Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.
Wygląda jednak na to, że budowa torowiska tramwajowego ruszy, chociaż ze sporym opóźnieniem. Pierwotnie planowano ją rozpocząć już w 2018 roku. Miasto przeznaczyło na tę inwestycję 246 mln zł. Niestety, okazało się, że trzeba było unieważnić przetarg, gdyż najtańsza oferta wynosiła 393 mln zł. Powodem tego były m.in. rosnące koszty robót, ale również materiałów budowlanych. Urzędnicy jednak przyznają, że tym razem, po odchudzeniu projektu, są przygotowani na kolejny przetarg.
– Zgodnie z umową zawartą z PARPem przetarg na drugą linię tramwajową zamierzamy ogłosić do końca roku. Mamy już przygotowane wszystkie dokumenty, wykonaliśmy optymalizację projektu i teraz czekamy na rekomendację JASPERS-a. Dzięki niej będziemy mogli uzyskać wyższą kwotę dofinansowania unijnego. O wysokości środków decyduje Ministerstwo Infrastruktury – powiedziała w rozmowie z nami Marta Bartoszewicz, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Olsztyna.
Wsparcie inicjatywy JASPERS (Joint Assistance to Support Projects In European Regions, pol. Wspólna Pomoc we Wspieraniu Projektów dla Europejskich Regionów) polega na rekomendacji projektu. W tym celu sprawdzane są dokumenty, chodzi m.in. o dokumentację środowiskową, analizy kosztów i korzyści. Jeżeli JASPERS uzna, że urząd miasta prawidłowo przygotował dokumentację, wystawi notę końcową wraz z rekomendacją odnośnie dofinansowania. Wysokość wsparcia nie jest jednak znana.
– To ministerstwo określa ile ma wolnych środków i ile może ich dodatkowo przyznać – dodaje Marta Bartoszewicz.
Dodajmy, że trasa nowych linii ma zaczynać się przy pętli autobusowej przy ul. Wilczyńskiego na os. Pieczewo i prowadzić przez ul. Krasickiego, dalej przez Synów Pułku (w planach jest estakada na skrzyżowaniu ul. Krasickiego i Synów Pułku) na Wyszyńskiego, a stamtąd ma skręcać w al. Piłsudskiego i prowadzić do skrzyżowania z ul. Kościuszki, skąd tramwaje skręcałyby na dworzec lub jechały prosto do Wysokiej Bramy.
Komentarze (14)
Dodaj swój komentarz