Dziś jest: 21.11.2024
Imieniny: Janusza
Data dodania: 2020-07-08 16:22

Cezary Kapłon

Dworzec główny. Prezes Retail Provider: ''Oczekujemy od PKP, że będą nas traktować po partnersku''

Dworzec główny. Prezes Retail Provider: ''Oczekujemy od PKP, że będą nas traktować po partnersku''
Rafał Twarowski, prezes Retail Provider (pierwszy z prawej), powiedział o swojej koncepcji na zagospodarowanie terenu, na którym obecnie znajdują się dworce kolejowy i autobusowy
Fot. Cezary Kapłon / Olsztyn.com.pl

W środę w hotelu Dyplomat przy ul. Dąbrowszczaków odbyła się konferencja prasowa firmy Retail Provider dotycząca powstania Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego dla Olsztyna w miejscu, gdzie obecnie znajduje się dworzec autobusowy. Podczas wystąpienia Rafał Twarowski, prezes firmy, odniósł się do koncepcji budowy dworca kolejowego przez PKP SA.

reklama

Dzisiaj zajmujemy się naszym projektem deweloperskim. Posiadamy swoje grunty, ale cały projekt Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego tak zaplanowany jest w planie miejscowym i od 2013 roku jest planowany przez miasto, po ówczesnym przekazaniu gruntów, że powstanie także częściowo na gruntach PKP SA. Od początku było powiedziane, że część nieruchomości będzie przedmiotem transakcji między PKP a Retail Provider. Potwierdził to przed dwoma tygodniami pan minister Adamczyk – powiedział na wstępie prezes Twarowski.

Następnie architekci ze studia SUD Architekt Polska zaprezentowali nową wizualizację centrum handlowego. Ma ono nazywać się Synergia. Nowy kompleks ma jednak wyróżniać się na tle już istniejących w mieście budynków tego typu, jak Galeria Warmińska, Aura Centrum Olsztyna czy Dekada.

Te obiekty odzwierciedlają poprzednią epokę galerii handlowych, czyli przede wszystkim sklepy, kilka punktów gastronomicznych i kino. Natomiast nasza wizja obiektu handlowego jest trochę bardziej rozwinięta, innowacyjna i wielofunkcyjna – powiedział Nicolas Roques z SUD Architekt Polska.

I dodał: – Nasza idea to synergia, czyli stworzenie wachlarza obiektów gastronomiczno-rozrywkowych, integracja funkcji komercyjnych, usługowych i edukacyjnych poprzez wspieranie zrównoważonego rozwoju i działań proekologicznych, aktywizacja funkcji miastotwórczych, centralny punkt komunikacyjny w mieście i sposobność tworzenia więzi międzyludzkich.

Innymi słowy w kompleksie powstaną m.in. hotel, restauracje i strefa gastronomiczna, biura, strefa coworkingu, strefa handlowa, strefa rozrywkowo-edukacyjna czy centrum medyczne.

Zaznaczył, że są dopiero na etapie koncepcji, gdyż założenia wyjściowe nie są jeszcze pewne. Głównym założeniem jest to, aby stworzyć wspólne i spójne zagospodarowanie terenu wraz z dworcem.

Dworzec PKP musi być wyeksponowany, dobrze widoczny i dobrze dostępny. Dworzec musi funkcjonować jako wolno stojąca bryła. Musi być połączony z dworcem autobusowym bez potrzeby wychodzenia na zewnątrz, jak wykonaliśmy to na dworcu w Katowicach. Ważne jest też to, aby zintegrować drugą stronę torów, ponieważ dzisiaj miasto jest podzielone na pół, kładką na os. Zatorze – przyznał Nicolas Roques.

Aby koncepcja była spójna i możliwa do realizacji, potrzebne jest obrócenie bryły przyszłego dworca PKP o 90 stopni. Wg projektu kolejarzy, budynek ma stać równolegle do torów. Jednak prezes Retail Provider wyjaśnił, że gdyby dworzec był ułożony prostopadle, wtedy można by go było włączyć do planowanego kompleksu.

Ta koncepcja jest na pewno prostsza, bardziej funkcjonalna, pozbawiona ryzyk budowania dwóch obiektów obok siebie, spełnia zapisy planu, pozwala na integrację w ramach Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Wszystkie strony na tym wygrywają – dodał Twarowski.

Na koniec Rafał Twarowski odniósł się do koncepcji, o jakiej dzisiaj mówili przedstawiciele PKP SA.

Myśmy nad tym projektem pracowali już 6 miesięcy temu przy tej kompletnej ciszy ze strony PKP. Nagle pojawił się u nich projekt (o czym pisaliśmy w artykule pt. PKP SA: ''Nie chcemy, żeby dworzec był tylko dodatkiem do galerii''), który zakłócił kompletnie naszą wizję. Nie jesteśmy obojętni i patrzymy na tę sytuację rynkową bardzo krytycznie. To my chcemy zapłacić kilkanaście milionów za grunty, które są im niepotrzebne, ale oczekujemy od nich tego, że nie będą nas kopać, że będą nas traktować po partnersku, że nie będą nas straszyć, że pójdą po decyzję o pozwoleniu na budowę do wojewody, łamiąc zapisy planu miejscowego i uniemożliwiając nam stworzenie takiego projektu na miarę naszych marzeń – zakończył prezes Retail Provider.

Komentarze (20)

Dodaj swój komentarz

  • Wojciech 2020-07-09 20:55:53 185.246.*.*
    Nareszcie wygląda to na miarę stolicy województwa, piękne. Trzeba jeszcze zapewnić miejsca parkingowe jak nie będzie miejsca to parkingi podziemne i to w dużej ilości.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 1
  • załfd 2020-07-09 17:41:53 89.228.*.*
    Niewiarygodna firma. Najpierw wyprzedała PKS, teraz od lat "buduje" handlowe centrum głównie za pomocą wizualizacji, a nie potrafi nawet sprawić by autokary odjeżdżały z placu, a nie okolicznych przystanków. Żenada...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 1
  • twaróg 2020-07-09 14:54:25 213.73.*.*
    A może obrócić centrum handlowe o 90 stopni w pionie? Śmieszne są te żądania pana byznesmena. FRO miało racje...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 2
  • wertyhj 2020-07-09 12:03:53 77.111.*.*
    powinni wywłaszczyć providera za 1 pln za takie działanie i pomysły
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 3
  • f.h. 2020-07-09 10:30:15 5.173.*.*
    Niezły barak modułowy Panowie z FRO
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 2
  • Domik 2020-07-09 09:26:30 176.221.*.*
    Pamiętajcie, że to tylko koncepcja. Potem w trakcie budowy będzie szok i niedowierzanie - jak to postawili biały betonowy budynek z najtańszych materiałów wykończeniowych, miało być tak pięknie i luksusowo :)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 2
  • Super 2020-07-09 08:48:52 88.156.*.*
    Podoba mi się ta koncepcja!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 3
  • Tscharny 2020-07-09 07:42:12 188.147.*.*
    Jeżeli to jest ta firma od dworca w Katowicach...to tam jest na pewno gorzej niż było,jest ciasno,brak miejsca,na na peronach metalowe ławki (sic!)...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 2
  • Piekłonaziemi 2020-07-08 22:04:37 37.47.*.*
    Włodarze Olsztyna chcecie rozjechać Zatorze samochodami i pociągami . To najbardziej zanieczyszczona smogiem dzielnica. Zbudujcie obwodnicę !!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 2
  • Obserwator 2020-07-08 19:51:11 37.190.*.*
    Czy to ten modułowy dworzec-budka za 20-30mln. Którym straszyło FRO?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 4
  • gość 2020-07-08 19:21:48 88.156.*.*
    a czegoś się pchał w zakup terenu dworca panie byznesmen? dworzec jest obiektem użyteczności publiczej i ma spełniać swoje funkcje, a nie napełniać sakiewkę chciwego biznesmena
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 8

www.autoczescionline24.pl