Egzamin humanistyczny zostanie podzielony na zadania z zakresu języka polskiego i z zakresu historii oraz wiedzy o społeczeństwie, a egzamin matematyczno - przyrodniczy na część matematyczną i z zakresu przedmiotów przyrodniczych. Język obcy, uczniowie będą natomiast zdawać na poziomie podstawowym lub rozszerzonym.
W konsekwencji na zaświadczeniu o wynikach egzaminu, będą wyniki procentowe nie z trzech zakresów, a z pięciu lub sześciu.
Zmieniony zostanie również sposób konstruowania zadań na egzaminie. Teraz liczyć się będzie nie to co uczeń wie, ale to jak potrafi tę wiedzę zastosować. Przeważać więc będą zadania, przy których uczeń będzie musiał ''pogłówkować''.
Sposób oceniania prac uczniów, również ulegnie zmianie. Egzaminatorzy nie będą posługiwać się jedynie kluczem odpowiedzi, bez sprawdzania całego toku rozumowania ucznia. Ich zadaniem będzie teraz ''podążanie'' za sposobem myślenia ucznia. Egzaminator będzie zobowiązany do stawiania punktów, za to, jak daleko uczeń doszedł na drodze do całkowitego, poprawnego rozwiązania zadania.
Zmiany, które dotyczyć będą uczniów obecnych drugich klas, mają nakłonić młodzież do myślenia, a nie jedynie bezsensownego uczenia się ''na pamięć''.
Nauczyciele szkół naszego regionu już zapowiadają, że do nowego egzaminu przygotują uczniów jak najlepiej. Miejmy nadzieję, że zmiany wprowadzone przez MEN wyjdą uczniom warmińsko-mazurskich gimnazjów na dobre i nie znajdą się oni na szarym końcu w rankingu zdawalności.
Komentarze (4)
Dodaj swój komentarz