Geneza powstania kolei
Początki Ełckiej Kolei Wąskotorowej sięgają już 1905 r. Stworzenie projektu konstrukcji zrodziło się z pomysłu ówczesnego starosty powiatu ełckiego – Carla Sauermondta. Głównym celem inwestycji miały być korzyści gospodarcze i militarne, ponieważ władze borykały się z brakiem transportu, a na terenie Europy trwały niesnaski polityczne.
Prace budowlane rozpoczęły się w 1912 r. Za realizację zlecenia odpowiedzialne było berlińskie przedsiębiorstwo Lenz. Ze wstępnych ustaleń wynikało, iż linia kolejowa będzie miała zasięg 42 km i przebiegnie na odcinku Ełk – Turowo (wieś w powiecie nidzickim). Utrudnienia zaczęły się pojawiać na terenach o wyższym nachyleniu. Konieczne było posłużenie się specjalistycznymi, szerszymi szynami, które były w stanie zapewnić odpowiednie funkcjonowanie torów.
Koniec prac nastąpił w 1913 r. Ełcki transport kolejowy ruszył pełną parą. Podczas procesu budowlanego region odniósł również korzyści w postaci dodatkowych elementów infrastruktury, takich jak: wiadukty drogowe w okolicy Kalinowa czy żelbetonowy most wiodący przez rzekę Ełk.
Straty wojenne
Mieszkańcy nie nacieszyli się zbyt długo możliwością podróżowania. Ruch kolei został wstrzymany przez wybuch I wojny światowej. Skala zniszczeń infrastruktury okazała się niewyobrażalna. Wycofująca się wówczas, po przegranej bitwie pod Tannenbergiem, armia rosyjska wywiozła cenny tabor kolejowy.
Niemcy niemal od razu przystąpili do odbudowy konstrukcji. Ruch towarowy przywrócono już w roku 1915, natomiast pasażerski wystartował trzy lata później. Przejazdów nie organizowano jednak z dużą częstotliwością. Pociągi kursowały jedynie w dni powszednie: jedna para do Turowa i dwie do Zawad.
Rozwój gospodarczy wpłynął na rozruch
W latach 30-tych Ełcka Kolej Wąskotorowa przeżyła swój okres świetności. Duże znaczenie w tej kwestii miał rozwój gospodarczy, który spowodował wzmożony przewóz węgla, płodów rolnych, nawozów czy wielu innych surowców. W efekcie, pracownicy kolei zdecydowali się na uruchomienie dodatkowych kursów.
Okres II wojny światowej, na szczęście, nie przyniósł powtórnie wielkich szkód w ełckiej infrastrukturze. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że kolej w tamtejszym czasie bardzo dobrze prosperowała. Aż 39 pracowników cieszyło się w tej branży stabilnym, etatowym zatrudnieniem.
W roku 1933 Ełcka Kolej Wąskotorowa przewiozła 59 tys. pasażerów oraz 31 tys. ton towarów.
Najważniejsze etapy
Warto wspomnieć, iż po zakończeniu II wojny światowej inwestycja została przejęta przez Polskie Koleje Państwowe. Rozwój następował w zaskakującym tempie. W latach 50-tych w skali roku przewożono ok. 350 tys. pasażerów oraz 40 tys. ton towarów. Dodatkowo, nazwę kolejki zmieniono na Ełcką Kolej Dojazdową.
W 1991 r. inwestycja znalazła się w rejestrze zabytków. Trzy lata później na terenie obiektu powstał skansen, co wpłynęło na zwiększenie częstotliwości kursów turystycznych. Podjęte działania miały również przełożenie na ograniczenie standardowego ruchu osobowego i towarowego. Z czasem stan techniczny niektórych elementów konstrukcji zaczął się pogarszać.
9 czerwca 2001 r. władze podjęły decyzję o zawieszeniu przewozów na całej linii wąskotorówki. Kilka miesięcy później kolej trafiła pod skrzydła ełckiego urzędu miasta. Przywrócono wówczas nazwę „Ełcka Kolej Wąskotorowa”, a także działalność turystyczną. W kolejnych latach duży nacisk kładziono na modernizację infrastruktury.
Od lat zachęca turystów
W 2014 r. wąskotorówkę przejęło Muzeum Historyczne w Ełku. Cztery lata później zapadła decyzja o przeniesieniu siedziby muzeum do budynku dworca. Następnym etapem stało się otwarcie Parku Odkrywców Kolei.
Od kilku sezonów turyści mogą w okresie wiosenno-letnim korzystać z atrakcji oferowanych przez Muzeum Historyczne Ełku. Program obejmuje przejazd zabytkową kolejką, a także rozrywki dla amatorów gier strategicznych oraz natury. Na terenie muzeum znajdują się również zbiory z zakresu historii regionu oraz wystawa poświęcona kolejnictwu.
Jak podaje Serwis Samorządowy PAP „w sezonie 2022 r. z przejazdów pociągami Ełckiej Kolei Wąskotorowej skorzystało 16 660 osób”.
Nowy sezon rozpoczęty!
1 maja br. wąskotorówka wznowiła przejazdy. Wydarzenie, służące otwarciu sezonu, zgromadziło mnóstwo turystów, którzy chętnie skorzystali z podróży parowozem Px48. Podczas postoju na stacji w Sypitkach, odwiedzający mieli również okazję, m.in. wzięcia udziału w warsztatach tworzenia świec naturalnych czy posilenia się przy ognisku.
W maju turyści mogą skorzystać z przejazdów w każdą sobotę i niedzielę (oprócz 19 maja), a także w czwartek 30 maja oraz piątek 31 maja.
Ceny biletów kształtują się następująco:
-
normalny – 40 zł;
-
ulgowy – 20 zł;
-
dzieci do 3. roku życia – bezpłatnie (pod opieką osoby dorosłej).
Szczegółowy rozkład jazdy oraz informacje o biletach znajdują się TUTAJ.
Komentarze (11)
Dodaj swój komentarz