System ITS wprowadzono na kilkudziesięciu olsztyńskich skrzyżowaniach w ramach budowy linii tramwajowej. Na system składa się między innymi centrum zarządzania ruchem, podsystem sterowania ruchem ulicznym (sygnalizacją świetlną), wraz z priorytetem dla pojazdów transportu publicznego, podsystem monitoringu wizyjnego na skrzyżowaniach objętych systemem sterowania ruchem, podsystem rejestracji przejazdu na czerwonym świetle oraz prędkości chwilowej pojazdów, czy podsystem informacji pasażerskiej w sieci oraz na przystankach i w pojazdach.
ITS w pierwszej fazie wdrażała olsztyńska firma Sprint. Teraz miasto ogłosiło nowy przetarg na rozbudowę tego systemu, co wynika z planowanej rozbudowy linii tramwajowej w Olsztynie.
Przetarg na dostawę, montaż oraz uruchomienie urządzeń i aplikacji w ramach rozbudowy Systemu ITS, obejmuje kilka elementów. W ramach zadania ma zostać zobrazowany ruch tramwajowy, w centrali nadzoru ruchu przy ul. Kołobrzeskiej 40, na trasie, krańcówkach, węzłach rozjazdowych i mijankach. Wykonawca rozbuduje także Systemu Informacji Pasażerskiej (nowe tablice informacyjne na przystankach – red.), Olsztyńską Kartę Miejską o stanowiska personalizacji i doładowania kart. Staną nowe biletomaty, a także zamontowany zostanie moduł zliczania pasażerów. W ramach zadania kolejne skrzyżowania w Olsztynie, na trasie nowej linii tramwajowej, włączone zostaną do ITS i SCATS.
Przypomnijmy, rozbudowa systemu ITS to pokłosie planowanej na 2018 rok rozbudowy linii tramwajowej łączącej osiedle Jaroty i Pieczewo z fabryką Michelin i zintegrowanym węzłem przesiadkowym przy dworcu PKP/PKS.
Przewiduje się powstanie dwutorowej linii tramwajowej stanowiącej uzupełnienie nowej linii tramwajowej, przebudowę pętli Pieczewo do postaci wspólnego węzła dla ruchu tramwajowego, autobusowego, samochodowego, pieszego i rowerowego, zmianę układu drogowego poprzez niezbędną przebudowę istniejących ulic wzdłuż projektowanej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą oraz ze skrzyżowaniami ulic przylegającymi do trasy linii tramwajowej (przebudowa skrzyżowań, przejść dla pieszych, przystanków, chodników, ścieżek rowerowych, zatok autobusowych), powstanie infrastruktury pieszej i rowerowej (budowa ścieżek rowerowych, parkingów rowerowych i chodników).
Drugi etap rozbudowy tramwajowej sieci to ok. 8 kilometrów podwójnego torowiska. Trakcja zostanie poprowadzona z obecnej pętli autobusowej w Pieczewie ulicami Wilczyńskiego, Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego do al. Piłsudskiego i dalej do obecnej sieci na skrzyżowaniu z ul. Kościuszki. W dużej części trasy torowisko będzie przebiegać poboczem jezdni. Pośrodku - w postaci trambuspasu - wieść będzie od Pieczewa do skrzyżowania ulic Krasickiego z Sobocińskiego oraz wzdłuż al. Piłsudskiego. Poza tym nad skrzyżowaniem Krasickiego z Synów Pułku wybudowana zostanie estakada (zacznie się w pobliżu ul. Murzynowskiego a skończy przy Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego).
Orientacyjny koszt inwestycji: 208 mln złotych
Komentarze (4)
Dodaj swój komentarz