Dziś jest: 30.01.2025
Imieniny: Macieja, Martyny
Data dodania: 2025-01-28 18:30

Krzysztof Brągiel

Lotnisko Olsztyn-Mazury ostatnie w Polsce. Drastyczne spadki

Lotnisko Olsztyn-Mazury ostatnie w Polsce. Drastyczne spadki
Lotnisko w Szymanach w 2024 roku zanotowało olbrzymi spadek ruchu pasażerskiego
Fot. Archiwum Olsztyn.com.pl

Rynek lotniczy w Polsce w roku 2024 zanotował wyraźny wzrost. Dobre statystyki nie dotyczą jednak portu lotniczego Olsztyn-Mazury w Szymanach. W ubiegłym roku odprawiono tam zaledwie 72 tys. pasażerów. To spadek o ok. 50 procent względem roku 2023.

reklama

Urząd Lotnictwa Cywilnego w poniedziałek (27 stycznia) pochwalił się statystykami za pierwsze trzy kwartały 2024 roku. Wynika z nich, że porty lotnicze w Polsce obsłużyły prawie 45,7 mln pasażerów, a więc o 5,5 mln (13,6 proc.) więcej niż w tym samym okresie 2023 roku i o ponad 8 mln (21,4 proc.) więcej niż w 2019 roku.

Najwięcej osób skorzystało z usług Lotniska Chopina w Warszawie – 16,2 mln (+2,1 mln w porównaniu do trzech kwartałów 2023 roku). Dalej znalazł się Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice (8,3 mln pasażerów, +1,2 mln). Podium zamknął Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy (5,1 mln pasażerów, +609,8 tys.).

Zgoła inaczej sytuacja wyglądała, jeśli chodzi o funkcjonowanie lotniska Olsztyn-Mazury, które względem roku 2023 odnotowało prawie pięćdziesięcioprocentowy spadek. W pierwszych trzech kwartałach ubiegłego roku odprawiono koło Szczytna 58 370 pasażerów. W analogicznym okresie w roku 2023 było ich 111 470.

W zestawieniu UCL mazurski port znalazł się na ostatnim miejscu. Wyżej, jeśli chodzi o liczbę obsłużonych pasażerów w ruchu krajowym i międzynarodowym, sklasyfikowano porty lotnicze m.in. w Zielonej Górze, Radomiu, Bydgoszczy czy Lublinie.

Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego, który jest stuprocentowym akcjonariuszem lotniska w Szymanach, w materiale prasowym przedstawił wyniki portu za cały 2024 rok. Potwierdzają one niepełne wyliczenia UCL. W ciągu 12 miesięcy na lotnisku odprawiono 72 246 pasażerów, a liczba operacji lotniczych wyniosła 3 965. To spadki względem 2023 roku odpowiednio o 49 i 28 procent.

- W 2024 roku Port Lotniczy Olsztyn-Mazury mierzył się ze skutki rosnących kosztów operacyjnych, w tym wyższych cen paliwa lotniczego oraz inflacji, które znacząco wpływały na rentowność linii oraz portów lotniczych w całej Europie. Dodatkowo, problemy techniczne i logistyczne przewoźników lotniczych, takie jak konieczność długookresowego serwisowania samolotów czy opóźnienia w dostawie nowych statków powietrznych, znacząco ograniczyły dostępność floty i zmusiły linie lotnicze do priorytetowego traktowania najbardziej dochodowych tras z dużych lotnisk. W efekcie mniejsze, regionalne porty lotnicze, takie jak Olsztyn-Mazury, znalazły się w trudnej pozycji, często uniemożliwiającej planowany rozwój siatki połączeń pasażerskich

- tłumaczą władze województwa w specjalnym komunikacie.

Przypomnijmy, że na problemy lotniska w Szymanach złożyło się m.in. zawieszenie lotów przez Wizz Air. Węgierski przewoźnik realizował loty do Londynu-Luton oraz Dortmundu.

W kontekście siatki połączeń są jednak dobre wiadomości dla pasażerów. Powodzeniem zakończyły się negocjacje z linią lotniczą Ryanair, która ogłosiła uruchomienie połączenia do portu lotniczego Düsseldorf-Weeze, w zachodnich Niemczech. Pierwszy lot z Szyman zaplanowany jest na 30 marca 2025 roku.

Władze portu szansy na rozwój szukają m.in. w sektorze cargo. W roku 2023 podpisano w tym celu umowę o partnerstwie i współpracy ze spółką Lulu Group International, która jest emirackim konglomeratem działającym w dziedzinie handlu detalicznego, posiadającym hipermarkety i centra handlowe.

Z kolei wiosną 2024 r. spółka zarządzająca portem Olsztyn-Mazury uzyskała zezwolenie na obsługę materiałów niebezpiecznych wysokiego ryzyka. Pozwoli to na rozszerzenie katalogu usług sektora cargo dostępnego na lotnisku.

- W 2024 roku łączny wolumen odprawionych ładunków wyniósł 358 043 kg, co stanowi wzrost o 15,8% w stosunku do roku 2023. Na wynik ten składały się zarówno operacje związane z eksportem regionalnych produktów spożywczych w ramach projektu Food Cluster, wspierającego lokalnych producentów żywności, jak też operacje sektora wojskowego

- podkreślają przedstawiciele władz województwa.

20 stycznia warmińsko-mazurskie lotnisko obchodziło 9-lecie swojej działalności. Do tej pory skorzystało z niego ponad 860 tys. pasażerów.

Czytaj również:

Lotnisko w Szymanach przedostatnie w Polsce. Blisko 40-procentowy spadek

Źródło: UCL, UMWW-M, własne

Komentarze (51)

Dodaj swój komentarz

  • LoLek 2025-01-30 13:44:11 176.97.*.*
    W tym tygodniu leciałem z Szyman i wracałem do Szyman. Wydaje się że fajne małe lotnisko. Fakt, bez problemu parkowanie. 77 zł za tydzień za parking pod terminalem, bez dojeżdżania jakimiś autobusami, kolejkami. Bardzo szybkie i sprawne przejście przez strefę bezpieczeństwa - pomagają, są sympatyczni. ALE: - wtłoczenie ludzi na tak małą przestrzeń pomiędzy kontrolę paszportową a wyjście do samolotu to jakaś kpina! Jakieś wydzielanie stref liniami, a w nich puste ławki. Cała reszta stoi. Słabe to jest, biorąc pod uwagę ile samolotów dziennie odprawiają, - po przylocie z kolei mało miejsca i kolejka do sprawdzania paszportu na jakieś 30 minut!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • WilqKRK 2025-01-30 12:40:50 46.205.*.*
    Było fajne połączenie z Krakowem w Ryanair, bilety tańsze sporo niż Lot, zawsze samolot full jeśli chodzi o ludzi. Bardzo szkoda, że nie ma już tego połączenia. W locie jednak 2 strony 2os dorosłe i 2 dzieci, wychodzi ok 1200pln, w Ryanair było dużo taniej i komleptnie nie opłacało się jechać autem 6 godz. na mazury. Lotnisko bardzo fajne, kameralne
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 4
  • Jowita 2025-01-30 00:19:50 78.9.*.*
    Jak dla mnie lokalizacja jest ok. Głównym problemem jest brak porozumienia i wiążących długoletnich kontraktów co do publicznej infrastruktury transportowej od samego początku. Nie rozumiem przyczyn braku dogadania się z koleją, która ma przecież stację końcową dosłownie przy wejściu do portu.Busy z Olsztyna drogie i rzadkie. Z innych miast województwa-tylko na wybrane loty międzynarodowe. Władze portu zupełnie tego aspektu nie przemyślały/nie znam przyczyny braku współpracy w tym zakresie z przewoźnikami lotniczymi. Ale w Olsztynie samym nawet dworzec PKS i konflikty wokół niego...no cóż...widać ogólną atmosferę braku 'porozumienia bez barier' na rzecz dobrą ogółu... Wielka szkoda,bo myślałam że otworzy to nieco Mazury na świat... Taki piękny obiekt (dla mnie jeden z ładniejszych portów!-fakt,malutki,ale architektonicznie piękny), a rozwiązaniem ma być pójście w stronę Cargo?! Nie wiem czy mają Państwo świadomość,ale np.Port Katowice-Pyrzowice,również nie ma wybitnej lokalizacji,ale jednak nadal chyba oferuje lepszą siatkę niż Kraków, gdzie lotnisko jest 'tylko' 10km od miasta (choć dużo się tu zmieniło ostatnimi laty). To porażka dla osób które zainicjowały tę transformację lotniska wojskowego na cywilne. Władze Szyman nie potrafiły nawet wykorzystać szansy w postaci licznych remontów dróg jak i kolei w rejonie warmińsko-maz. (a które nadal trwają i mają się zakończyć do 2027). Nieraz chciałam skorzystać z Krajowego połączenia z Krakowa,ale koszty dostania się i wydostania z lotniska nierzadko przewyższają koszt samego lotu...temat znany,opisywany..ale stoi w martwy, punkcie,za to Władze zabrały się za opcję Cargo...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 4
  • to JA mi 2025-01-29 19:11:36 31.60.*.*
    lotnisko należy przekazać mi
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 10
  • Lewica Razem KOD LGB 2025-01-29 19:00:27 88.156.*.*
    I bardzo dobrze! Stop emisji CO2!!! Planeta płonie!!! Należy zamknąć lotniska, zlikwidować samochody spalinowe, kopalnie węgla, itp.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 19
  • Momotaro 2025-01-29 15:32:59 31.0.*.*
    Jakie kompetencje zarządu Portu Mazury takie wyniki ale w tym przypadku nigdy o wyniki nie chodziło. Liczą się tylko dobrze płatne stołki i kolesiostwo partyjne.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 37 0
  • Olosmolo 2025-01-29 15:09:38 37.31.*.*
    Poroniony pomysł od samego początku...... czy ludzie tego nie widzą..... wywalone pieniądze od początku do końca.....
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 37 1
  • co2 2025-01-29 14:26:28 5.172.*.*
    jaka piękna pustka, nic, zero.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 29 0
  • Oli@ 2025-01-29 13:55:55 164.127.*.*
    Podziekujcie Protasowi ktory wtedy szedl w zaparte za ta lokalizacja. A pod Olsztynkiem kase na budowe chcial polozyc nawet prywatny inwestor. Juz dawno ktos powinien siedziec za ta decyzje biznesowa. Czekam na niusa ze lotnisko zbankrutowalo. To nastapi. Kwestia czasu. A ten zalezy od tego jak dlugo bedzie temu trupowi podawana kroplowka finansowa z publicznych pieniedzy.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 40 2
  • Obserwator 2025-01-29 13:49:50 2a00:f41:1877:*
    A kto widział lotniska w miastach 30 do 50 km to normalka. Poprawny drogę.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 25
  • Obserwator 2025-01-29 13:37:31 79.191.*.*
    "Komentatory" z bożej łaski! W Szymanach lotnisko było, jest i będzie ze względów strategicznych. Jest w Polsce kilka takich lotnisk - są bo muszą być!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 29
  • Marcel 2025-01-29 11:47:00 37.30.*.*
    Pozdrawiam serdecznie redakcję która kasuje komentarze nie po jej myśli
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 23 2
  • Stan umysłu 2025-01-29 10:26:56 79.191.*.*
    Bierymy panie dotacje, bo dajo...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 29 0
  • Ciasny Wiesiek 2025-01-29 10:00:17 2a01:11cf:4303:*
    Kiedy loty do Myszyńca? Musim pilnie przewieźć 20 kilo obornika. Czekam już tyle lat na ten kierunek.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 33 2
  • Bogumił 2025-01-29 09:33:30 79.185.*.*
    ?: https://www.debata.olsztyn.pl/wiadomoci/region/8095-zimne-termy-warminskie-do-kupienia-za-ok-42-mln-zl-budowa-kosztowala-120-mln-zl-najnowsze-slajd-kafelek.html https://www.debata.olsztyn.pl/wiadomoci/polska/6880-co-ukrywa-poslanka-psl-urszula-paslawska-najnowsze-slajd-kafelek.html https://wiadomosci.wp.pl/byly-prezydent-olsztyna-z-aktem-oskarzenia-i-nowa-posada-zostal-dyrektorem-w-enerdze-7094408990915552a
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 6
  • Przemek 2025-01-29 08:52:56 31.0.*.*
    Najważniejsze jest, że praca jest dla zarządu i tak w dół :-) od początku było wiadomo, że jest to zły wybór lokalizacji ale przecież Marszałek dosypie a odpowiedzialnych brak. To się nazywa upadłość ze wszelkimi konsekwencjami prawnymi ale nie w tym przypadku bo odpowiedzialności w Polsce dla złych decyzji biznesowych urzędników. Do szkoły matematyki się uczyć od nowa i biznesu bo dosyć określenia , że pieniądze państwie to niczyje. Wstyd
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 39 1
  • Bogumił 2025-01-29 08:50:27 79.185.*.*
    Cargo 358 043 000 g = 358 043 kg =358 t= 9 tirów. Rewelacja. Samorząd województwa dołożył 30 mln zł, 400 zł do każdego pasażera. Rewelacja. Kto podjął decyzję o takiej lokalizacji lotniska?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 34 0
  • MT 2025-01-29 08:43:22 78.30.*.*
    A może szanowna Redakcja pokusiła by się o przedstawienie strat (w milionach złotych) rzeczonego lotniska za 2024 rok. "Suche" liczby pasażerów nie prezentują stanu całości tak, jak by "przemówiły" wartości w złotówkach.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 35 0
  • Poslaniec Warminski 2025-01-29 08:40:48 148.252.*.*
    Nie jest ostatnim bo ostatnim lotniskiem jest lotnisko w Zielonej Gorze. To ze z tego jedynego ,miedzynarodowego lotniska w Polsce Pln.malo co lata zawdzieczamy prezesowi i marszalkowi wojewodztwa war.-maz.Do roboty!Dla przypomienia do przewozow kolejowych doplaca sie rocznie okolo 100mln.Wywalono w bloto 2 mld.na przekop mierzei i dalej brnie sie w to gowno wywalajac miliony na pseudoport a nie mozna sobie poradzic z lotniskiem,ktore powinno byc oknem na swiat i szansa na rozwoj dla tego bieda regionu
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 9
  • Raf303 2025-01-29 08:28:19 79.191.*.*
    Niestety to skutek złej lokalizacji, w OLsztynku miejsce czekało. NIKT Z DECYDENTÓW NIE ODPOWIEDZIAŁ ZA WYBRANIE LOTNISKA W LESIE. PODOBNIE „ termy” w Lidzbarku Warmińskim.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 39 2

www.autoczescionline24.pl