Dziś jest: 30.01.2025
Imieniny: Macieja, Martyny
Data dodania: 2025-01-28 18:30

Krzysztof Brągiel

Lotnisko Olsztyn-Mazury ostatnie w Polsce. Drastyczne spadki

Lotnisko Olsztyn-Mazury ostatnie w Polsce. Drastyczne spadki
Lotnisko w Szymanach w 2024 roku zanotowało olbrzymi spadek ruchu pasażerskiego
Fot. Archiwum Olsztyn.com.pl

Rynek lotniczy w Polsce w roku 2024 zanotował wyraźny wzrost. Dobre statystyki nie dotyczą jednak portu lotniczego Olsztyn-Mazury w Szymanach. W ubiegłym roku odprawiono tam zaledwie 72 tys. pasażerów. To spadek o ok. 50 procent względem roku 2023.

reklama

Urząd Lotnictwa Cywilnego w poniedziałek (27 stycznia) pochwalił się statystykami za pierwsze trzy kwartały 2024 roku. Wynika z nich, że porty lotnicze w Polsce obsłużyły prawie 45,7 mln pasażerów, a więc o 5,5 mln (13,6 proc.) więcej niż w tym samym okresie 2023 roku i o ponad 8 mln (21,4 proc.) więcej niż w 2019 roku.

Najwięcej osób skorzystało z usług Lotniska Chopina w Warszawie – 16,2 mln (+2,1 mln w porównaniu do trzech kwartałów 2023 roku). Dalej znalazł się Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice (8,3 mln pasażerów, +1,2 mln). Podium zamknął Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy (5,1 mln pasażerów, +609,8 tys.).

Zgoła inaczej sytuacja wyglądała, jeśli chodzi o funkcjonowanie lotniska Olsztyn-Mazury, które względem roku 2023 odnotowało prawie pięćdziesięcioprocentowy spadek. W pierwszych trzech kwartałach ubiegłego roku odprawiono koło Szczytna 58 370 pasażerów. W analogicznym okresie w roku 2023 było ich 111 470.

W zestawieniu UCL mazurski port znalazł się na ostatnim miejscu. Wyżej, jeśli chodzi o liczbę obsłużonych pasażerów w ruchu krajowym i międzynarodowym, sklasyfikowano porty lotnicze m.in. w Zielonej Górze, Radomiu, Bydgoszczy czy Lublinie.

Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego, który jest stuprocentowym akcjonariuszem lotniska w Szymanach, w materiale prasowym przedstawił wyniki portu za cały 2024 rok. Potwierdzają one niepełne wyliczenia UCL. W ciągu 12 miesięcy na lotnisku odprawiono 72 246 pasażerów, a liczba operacji lotniczych wyniosła 3 965. To spadki względem 2023 roku odpowiednio o 49 i 28 procent.

- W 2024 roku Port Lotniczy Olsztyn-Mazury mierzył się ze skutki rosnących kosztów operacyjnych, w tym wyższych cen paliwa lotniczego oraz inflacji, które znacząco wpływały na rentowność linii oraz portów lotniczych w całej Europie. Dodatkowo, problemy techniczne i logistyczne przewoźników lotniczych, takie jak konieczność długookresowego serwisowania samolotów czy opóźnienia w dostawie nowych statków powietrznych, znacząco ograniczyły dostępność floty i zmusiły linie lotnicze do priorytetowego traktowania najbardziej dochodowych tras z dużych lotnisk. W efekcie mniejsze, regionalne porty lotnicze, takie jak Olsztyn-Mazury, znalazły się w trudnej pozycji, często uniemożliwiającej planowany rozwój siatki połączeń pasażerskich

- tłumaczą władze województwa w specjalnym komunikacie.

Przypomnijmy, że na problemy lotniska w Szymanach złożyło się m.in. zawieszenie lotów przez Wizz Air. Węgierski przewoźnik realizował loty do Londynu-Luton oraz Dortmundu.

W kontekście siatki połączeń są jednak dobre wiadomości dla pasażerów. Powodzeniem zakończyły się negocjacje z linią lotniczą Ryanair, która ogłosiła uruchomienie połączenia do portu lotniczego Düsseldorf-Weeze, w zachodnich Niemczech. Pierwszy lot z Szyman zaplanowany jest na 30 marca 2025 roku.

Władze portu szansy na rozwój szukają m.in. w sektorze cargo. W roku 2023 podpisano w tym celu umowę o partnerstwie i współpracy ze spółką Lulu Group International, która jest emirackim konglomeratem działającym w dziedzinie handlu detalicznego, posiadającym hipermarkety i centra handlowe.

Z kolei wiosną 2024 r. spółka zarządzająca portem Olsztyn-Mazury uzyskała zezwolenie na obsługę materiałów niebezpiecznych wysokiego ryzyka. Pozwoli to na rozszerzenie katalogu usług sektora cargo dostępnego na lotnisku.

- W 2024 roku łączny wolumen odprawionych ładunków wyniósł 358 043 kg, co stanowi wzrost o 15,8% w stosunku do roku 2023. Na wynik ten składały się zarówno operacje związane z eksportem regionalnych produktów spożywczych w ramach projektu Food Cluster, wspierającego lokalnych producentów żywności, jak też operacje sektora wojskowego

- podkreślają przedstawiciele władz województwa.

20 stycznia warmińsko-mazurskie lotnisko obchodziło 9-lecie swojej działalności. Do tej pory skorzystało z niego ponad 860 tys. pasażerów.

Czytaj również:

Lotnisko w Szymanach przedostatnie w Polsce. Blisko 40-procentowy spadek

Źródło: UCL, UMWW-M, własne

Komentarze (51)

Dodaj swój komentarz

  • Pwo 2025-01-29 07:59:47 2a00:f41:89c:*
    W telegraficznym skrócie. Inwestor z poparciem samorządowców w tym prezydenta Olsztyna, chciał wybudować lotnisko w gminie Olsztynek. Projekt zastopowała Platforma rękami pana Protasa w obawie przed konkurencją dla lotniska w Gdańsku. Lotnisko w Szymanach powstała bez jakichkolwiek argumentów za. To co było wiadome od dawna dzisiaj ma swój finał w postaci dokładania kilkunastu milionów rocznie do tego portu.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 21 0
  • Ticket 2025-01-29 07:32:18 31.0.*.*
    Lotnisko nieoficjalne wojskowe a komercyjne w krzakach. Albo jednym się służy albo drugim
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 19 3
  • Andrzej 2025-01-29 07:23:16 77.252.*.*
    aby lotnisko przynosiło zyski musi coś z niego latać, aby były loty..... muszą być chętni , aby byli chętni musi być jakaś ludność o określonej populacji. A tu : słaba populacja 3 lotniska w zasięgu 200km stosunkowo słaba komunikacja oferta lotów prawie żadna a infrastruktura do utrzymania
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 35 0
  • Pan De 2025-01-29 05:21:52 37.31.*.*
    Rządowe pajace nie marnujcie naszej kasy lotnisko blisko wsi Olsztyn jeszcze bez normalnej drogi dojazdowej .Szybciej się do Gdańska dojedzie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 25 8
  • Rs44 2025-01-29 05:02:48 2001:8f8:2d45:*
    Ktokolwiek odpowiada za wydanie hajsu na utworzenie tego lotniska powinien zostac powieszony za jaja Co za kretyn se ubzdural, ze lotnisko posrodku lasu, w pizdu oddalone od jakiegokolwiek miasta, bedzie dochodowe 🤦🤦🤦
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 0
  • //// 2025-01-29 01:32:02 46.148.*.*
    Lotnisko w totalnym pierdziszewie, ten kto wymyślił tą lokalizację powinien dostać tytuł debila stulecia. Lotnisko Wałęsy jest centralnie pod Trójmiastem z dojazdem rewelacyjnym, Katowice - Pyrzowice też dojazd z każdej strony albo autostradą A1 albo Ską dwupasmową, Kraków tak samo. Radom to wiadomo - lotnisko (mem) zrobione celem niewidomo czemu. Tak się kiedyś ze znajomymi stwierdziliśmy że ten co wymyślił lotnisko w szymanach był grubo podrobiony narkotykami a dodatkowo najebany jak stodoła i po tygodniu chlania i ćpania postawił na oślep kropkę na mapie kierując się chyba muzyką lecącą w tle z radia,, tu na razie jest ściernisko ale będzie San Francisco,,
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 0
  • Rex 2025-01-29 00:38:34 2a00:f41:80c:*
    Lotów mało i w kratkę, za mało kierunków do latania.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 0
  • asy 2025-01-28 23:55:30 31.0.*.*
    A może niech zmienią lotnisko w tor motocyklowy i F1?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 8
  • 2343243mnm 2025-01-28 23:52:26 31.60.*.*
    Upadną Szymany będzie CPK.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 3
  • Nowacka 2025-01-28 22:56:13 5.173.*.*
    Polscy naziści powinni zapłacić Niemcom odszkodowania.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 24
  • Zi0m 2025-01-28 21:36:19 95.160.*.*
    Ponad godzina jazdy podłą drogą a transportu publicznego tam nie ma wcale - kto i po co miałby korzystać z takiego lotniska? Najlepiej byłoby je przenieść np. do Gryźlin czy w inne bardziej dogodne miejsce.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 37 2
  • Katolik 2025-01-28 21:19:33 178.235.*.*
    Genetaror kosztów i tyle. Ale ważne że wypłata na czas
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 24 2
  • Puella 2025-01-28 20:56:41 37.31.*.*
    Na lokalizacje miały wplyw interesy person .Super ze ma szansę na zaistnienie w sektorze cargo To ma sens
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 0
  • Wsiok ełropejski 2025-01-28 18:58:26 193.105.*.*
    Kto zainteresowany , niech poszuka archiwalnych wypowiedzi p. Marka,Gustawa B. na temat zasadności budowy owego lotniska. Kto myślący logicznie , będzie wiedział że to politycznopopulistycnopropagandowepartyjniackiekoniunkturalne bla,bla,bla. Czas pokazał że tak. BTW niech decydenci ówcześni odkupią tą perełkę mazur ale za 500 -700% wartosci i niech prowadzą tam opłacalną działalność. " By żyło się lepiej"
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 0
  • Partyzant 2025-01-28 18:50:04 2a00:f41:81f:*
    Przyda sie w czasie zblizajacej sie wojny z NATO
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 3
  • Straszne 2025-01-28 18:43:41 46.113.*.*
    Nie ma kulturalnej formy dojazdu, pociąg raz w tygodniu to jest śmiech, a położenie tego gniazda strat jest niekorzystne, żeby nie powiedzieć: kretyńskie. Jakby babcia wujka szwagra i brat ciotki teścia decydentów mieli tam kiedyś tereny na sprzedaż i stąd wybór lokalizacji lotniska. Kolejna kwestia - mały wybór połączeń, jedyne dobre (akurat dla mnie) to połączenie z Londynem. Poza tym - śmiech na sali. Leciałem kilka razy w ubiegłym roku, zawsze z Gdańska. W poprzednich latach Gdańsk albo Warszawa. Także zapotrzebowanie jest, tylko lotnisko nie dba o klienta.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 54 2

www.autoczescionline24.pl