Port lotniczy Olsztyn-Mazury w Szymanach został otwarty w styczniu 2016 roku i jak podaje portal rynek-lotniczy.pl nigdy nie wygenerował jakiegokolwiek zysku. Rok 2023 zarządzająca lotniskiem spółka Warmia i Mazury Sp. z o.o., w której 100-proc. akcjonariuszem jest Województwo Warmińsko-Mazurskie, zamknęła stratą w wysokości prawie 9,4 mln zł [CZYTAJ RÓWNIEŻ: Milionowe straty portu lotniczego w Szymanach].
Najnowsze wyliczenia Urzędu Lotnictwa Cywilnego również nie napawają optymizmem. W I półroczu 2024 roku mazurski port odprawił 37 814 pasażerów (słabszy wynik zanotował tylko port Zielona Góra-Babimost: 30 443). To o 39,7% mniej niż w analogicznym okresie 2023 r. Przyczyn takiego stanu rzeczy należy szukać m.in. w zawieszeniu lotów przez Wizz Air.
Węgierski przewoźnik realizował loty do Londynu-Luton oraz Dortmundu, ale zawiesił tutejszą działalność z powodu problemów z silnikami samolotów. Władze spółki są w trakcie rozmów z tanimi liniami na temat przywrócenia połączeń.
Poza warmińsko-mazurskim portem spadki w liczbie obsługiwanych pasażerów względem pierwszej połowy 2023 roku odnotowano też na lotniskach Warszawa-Modlin (o 15,6 proc.) oraz Szczecin-Goleniów (o 9,3 proc.).
Źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego
Wśród portów, które przewodzą w ruchu pasażerskim w I półroczu 2024 roku są: lotnisko Chopina w Warszawie (9,7 mln pasażerów), Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice (5,1 mln pasażerów) i Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy (3 mln pasażerów).
Władze portu położonego w pobliżu Szczytna szansy na rozwój szukają m.in. w sektorze cargo. W roku 2023 podpisano w tym celu umowę o partnerstwie i współpracy ze spółką Lulu Group International, która jest emirackim konglomeratem działającym w dziedzinie handlu detalicznego, posiadającym hipermarkety i centra handlowe.
Z kolei wiosną 2024 r. spółka zarządzająca portem Olsztyn-Mazury uzyskała zezwolenie na obsługę materiałów niebezpiecznych wysokiego ryzyka. Pozwoli to na rozszerzenie katalogu usług sektora cargo dostępnego na lotnisku.
Póki co, większych efektów powyższych działań nie widać. Mazurski port nie jest notowany pod tym względem w tabelach ULC.
Komentarze (62)
Dodaj swój komentarz