Zakończyły się konsultacje między miastem a spółką PKP w kwestii wymiany nieruchomości niezbędnej do rozpoczęcia przebudowy Dworca Głównego w Olsztynie.
W wyniku prowadzonych negocjacji ustalono ostatecznie, że spółka PKP przekaże miastu prawo użytkowania wieczystego stadionu Warmii przy al. Sybiraków w zamian za przekazanie PKP prawa własności nieruchomości położonych w rejonie dworca oraz tereny dawnych koszar położonych w Olsztynie przy ul. Szewczenki o łącznej powierzchni 10 026 m2 wraz z udziałem 2/3 w nieruchomości oznaczonej o powierzchni 3 427 m2, położonej przy ul. Jagiellońskiej.
Projekt uchwały o wymianie nieruchomości zostanie przedstawiony radnym podczas najbliższej sesji Rady Miasta. Tym samym jeden z warunków koniecznych do rozpoczęcia przebudowy Dworca Głównego w Olsztynie zostanie spełniony.
Przypomnijmy, przebudowa Dworca PKP wpisuje się w plan budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Olsztynie, którego inicjatorem jest prywatny inwestor – właściciel spółki PKS Olsztyn, firma Retail Provider.
Na Zintegrowane Centrum Komunikacyjne składać się ma dworzec kolejowy, autobusowy z galerią handlową (180 punktów handlowo-usługowych-red.) oraz przystankami autobusowymi i tramwajowymi. Na dachu budynku przewidziany jest parking na 900 aut. W planach jest również przejście podziemne z dworca na Zatorze. Inwestor zakłada również budowę mieszkań komunalnych.
Miasto podzieliło się z inwestorem obowiązkami względem przygotowania do realizacji inwestycji. Na czym stanęło?
Przebudowa odcinka ulicy Lubelskiej, od skrzyżowania z ulicą Partyzantów (obejmująca obecny dojazd do dworca) ma zostać sfinansowana przez inwestora. Inwestor przekazał informację o pakiecie „siódemka dla Olsztyna”, w którym zobowiązał się również przekazać do majątku Miasta uzgodnionej liczby mieszkań komunalnych.
Stanowisko miasta jest jasne – budowa galerii handlowej jest drugorzędna. Należy skupić się na odpowiednim dostosowaniu nowego dworca, którego bryła musi być dobrze widoczna i dostępna z zewnątrz.
Plan zagospodarowania dla tego terenu, uchwalony w listopadzie 2013 roku plan zawiera między innymi nakaz stworzenia oddzielnego wejścia dla pasażerów dworca, tak by nie trzeba było dojść do niego przez galerię handlową (jeśli takowa w tym miejscu powstanie), ma być wyraźny podział między dworcem a ewentualną galerii oraz dworzec musi być połączony z Zatorzem - kładką lub przejściem podziemnym.
Kiedy można liczyć na rozpoczęcie prac w kierunku realizacji tej gigantycznej inwestycji?
- Gmina zajmuje się formalno – prawnymi pozwoleniami na budowę. A o te pozwolenia inwestor jeszcze nie występował – informuje rzecznik prasowy Urzędu Miasta Olsztyna, Marta Bartoszewicz.
Komentarze (1)
Dodaj swój komentarz