Jeden z czytelników napisał do nas wiadomość dotyczącą kolportowania pism z płatnością za nieruchomości. Jego zdaniem w dobie pandemii to nieodpowiedzialne.
– Otrzymałem podatek od nieruchomości od pracownicy UM Olsztyn. To szalone, że miasto wojewódzkie, w szczycie zakażeń, roznosi po mieszkańcach covid – przyznał czytelnik.
Kilka dni później, inny z czytelników, skontaktował się z nami również w sprawie podatku od nieruchomości. Miał jednak inny problem.
– W piątek (19 marca) zostało do mnie dostarczone pismo. Było wystawione 6 lutego, a ratę miałem zapłacić do 15 marca. Co mam w takiej sytuacji zrobić? Czy urząd nie ma rąk do pracy, aby dostarczać wcześniej te pisma? – zapytał pan Łukasz.
Skontaktowaliśmy się w tej sprawie z Urzędem Miasta Olsztyna. Urzędnicy wyjaśnili, że jeżeli chodzi o doręczenie decyzji do rąk własnych właściciela nieruchomości, to zgodnie z art. 144 i dalszymi Ordynacji podatkowej, mają taki obowiązek doręczyć pisma za pokwitowaniem lub za urzędowym poświadczeniem odbioru (otrzymują je, gdy pismo zostanie doręczone za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej).
– O tym w jaki sposób korespondencja ma być dostarczona (bezpośrednio, za pokwitowaniem lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej) decyduje odbiorca. Ale uwaga: forma bezpośrednia jest (z mocy prawa) formą domyślną, tzn. tak doręczamy, jeśli podatnik wyraźnie nie wskaże, że chce otrzymywać korespondencję inaczej. Na potrzeby doręczania pism za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej wykorzystujemy platformę ePUAP – wyjaśniła w rozmowie z nami Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta Olsztyna.
W Olsztynie wszelka korespondencja jest doręczana adresatom za pośrednictwem gońców. Dzięki temu urzędnicy mają gwarancję otrzymania poświadczenia odbioru.
Urzędnicy zaznaczyli, że na bieżąco informują mieszkańców o tym, że mogą odbierać pisma online. Taka informacja znajdowała się m.in. w przesyłkach zawierających decyzje podatkowe na rok 2021.
SKORZYSTAJ Z ELEKTRONICZNEJ PLATFORMY USŁUG ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ – EPUAP
W sprawach dotyczących podatków lokalnych możesz kontaktować się z Urzędem Miasta elektronicznie poprzez platformę ePUAP.
Wystarczy założyć profil zaufany oraz konto na portalu ePUAP, a następnie wysłać na adres skrytki Urzędu Miasta Olsztyna (/urzadmiastaolsztyn/SkrytkaESP) oświadczenie o następującej treści:
„Proszę o przesyłanie wszelkich pism z Wydziału Podatków i Opłat Urzędu Miasta Olsztyna za pośrednictwem portalu ePUAP, na adres z którego wysłane zostało niniejsze pismo" – dzięki temu odbierzesz i wyślesz korespondencję urzędową o każdej porze bez wychodzenia z domu.
Szczegółową instrukcję założenia profilu zaufanego oraz konta na portalu ePUAP znajdziesz na stronie internetowej: www.gov.pl.
– możemy przeczytać w liście z ratusza.
Marta Bartoszewicz udzieliła nam również odpowiedzi dotyczących opóźnień w doręczaniu pism. Jest to związane z wymianą systemu informatycznego, który jest wykorzystywany m.in. do obsługi podatków i opłat lokalnych.
– Bardzo przepraszamy za nie dostarczenie decyzji w terminie, ale jednocześnie uspokajamy: termin płatności pierwszej raty podatku (do 15 marca) obowiązuje wyłącznie wówczas, gdy decyzja podatkowa została mu doręczona co najmniej na 14 dni przed tym terminem. W przeciwnym razie - mieszkańcy mają 14 dni od dnia doręczenia decyzji – dodała rzeczniczka.
Pouczenie znajduje się w każdej decyzji w części „Informacja”.
Komentarze (5)
Dodaj swój komentarz