Dziś jest: 21.11.2024
Imieniny: Janusza
Data dodania: 2010-02-09 08:39

Natalia

(Nie)bezpieczny internet

Niemal codziennie korzystamy z Internetu - robimy zakupy w sieci, gramy w gry i odwiedzamy portale społecznościowe. Czy wiemy jednak jak unikać wirtualnych pułapek?

reklama
Wielu z nas nie wyobraża sobie życia bez Internetu. Czy to dziecko, czy dorosły - prawie każdy korzysta z możliwości, jakie daje obecnie sieć. Niektórym Internet pomaga w pracy, innym służy do rozrywki. Dostęp do sieci umożliwia szybkie załatwienie wielu spraw i pozwala dotrzeć do ważnych informacji, jednak warto pamiętać, by z tych udogodnień korzystać rozsądnie.

Przeciętny internauta często rozmawia przez komunikatory, szuka niezbędnych informacji, pobiera pliki i korzysta z różnych portali. Niemal 30% polskiego społeczeństwa robi zakupy za pośrednictwem internetu. Nie każdy z nas zdaje sobie jednak sprawę z tego, jak łatwo wpaść w wirtualne pułapki. Zwykle bezmyślnie wpisujemy swoje dane osobowe przy zakładaniu kont na różnych portalach, podajemy imię, nazwisko, numer telefonu, a czasami nawet adres. Mało tego, często umieszczamy prywatne zdjęcia i filmy. Czy wiemy jednak w jakiś sposób portale chronią nasze dane osobowe i jak zabezpieczyć się przed ich nieprawnym wykorzystaniem? Może się bowiem okazać, że nasze dane posłużą niepowołanym osobom, a fotografie bez naszej zgody trafią na inne strony. Niestety zarówno dzieci, jak i rodzice mało wiedzą na temat wirtualnych zagrożeń.

Wczoraj w naszym kraju po raz szósty obchodzono Dzień Bezpiecznego Internetu. Z tej okazji warto przypomnieć sobie kilka podstawowych zasad korzystania z sieci. Przede wszystkim zawsze czytajmy regulaminy, bo może się okazać, że za pozornie darmową usługę sprzedawca po kilku dniach zażąda opłaty. Pamiętajmy również, że z każdej umowy zawartej przez Internet można zrezygnować w ciągu 10 dni i to bez ponoszenia konsekwencji Zawsze sprawdzajmy, ile kosztuje dana usługa, sms czy informacja - cena podana małym druczkiem może być znacznie wyższa od tej oficjalnej.

Okazyjne ceny w sklepach internetowych niewątpliwie kuszą, niestety często okazuje się, że zamówiony towar do nas nie dociera. Po przelaniu pieniędzy na konto sprzedawcy może się okazać, że dany sklep internetowy wcale nie istnieje, a wpłacona przez nas kwota przepadła. Jak temu zaradzić? Korzystajmy przede wszystkim ze sprawdzonych sklepów oraz z takich, których strony zawierają podstawowe informacje na temat firmy. Warto wiedzieć, także o tym, że jeśli zamówiony przedmiot nie sprosta naszym wymaganiom to mamy prawo zwrócić go w ciągu 10 dni.

Pamiętajmy, że w razie problemów zawsze możemy skorzystać z pomocy miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów. Jeśli oszukano nas za pośrednictwem internetu to warto zwrócić się o pomoc do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. W przypadku niezgodnego z prawem wykorzystania danych osobowych właściwą instytucją będzie Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych.

Źródło: własne/UOKiK

Komentarze (3)

Dodaj swój komentarz

  • woo 2010-02-15 12:38:47 195.90.*.*
    h
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • n00b 2010-02-09 14:21:27 83.9.*.*
    A wystarczy tylko czytać. No i w wielu sklepach internetowych nie trzeba płacić z góry. można za pobraniem.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • ech 2010-02-09 10:54:05 83.9.*.*
    Niby wszyscy wiemy, ale jednak okazuje się, że jesteśmy podatni na oszustwa... Jesteśmy ufni i troszkę bezmyślni. I tego samego uczymy nasze dzieci;-(
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0

www.autoczescionline24.pl